נתניהו בתשובה לבג"ץ מינוי שרים: אמנה ממלא מקום

ביום ראשון יניח נתניהו בפני הממשלה הודעה לאישור ממלא מקום לתפקיד שר החוץ בממשלתו, וזאת על אף שלפני כמה חודשים הצהיר שימנה שר חוץ

בנימין נתניהו / איור: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
בנימין נתניהו / איור: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

ביום ראשון יניח נתניהו בפני הממשלה הודעה לאישור ממלא מקום לתפקיד שר החוץ בממשלתו, וזאת על אף שלפני כמה חודשים הצהיר שימנה שר חוץ. מינוי ממלא מקום שר, על פי החוק, הוא לשלושה חודשים בלבד ומשאיר את האחריות ואת הסמכויות בידיו של האדם הממלא את תפקיד השר, הוא ראש הממשלה נתניהו. ההודעה של נתניהו על מינוי ממלא מקום נמסרה בתשובה לבג״ץ של התנועה לאיכות השלטון וח״כ לאה פדידה, על אופן החזקת מספר רב של תיקים ולמשך זמן ארוך על ידי ראש הממשלה. מספר גופים נוספים עתרו נגד ריכוז התיקים - ובמיוחד העובדה שנתניהו הוא גם שר בטחון (מאז נובמבר 2018), גם שר חוץ וגם ראש ממשלה.

בתשובה שנתן נתניהו לבגץ במהלך חודש דצמבר, ציין שיסמור את תיק העליה והקליטה (שהיה אז גם כן בידו, בעקבות עזיבת ישראל ביתנו את הקואליציה) וכי ימנה שר חוץ בחודש ינואר. כעת, באמצע פברואר, ואחרי שבחודש שעבר מינה את יואב גלנט לשר העליה והקליטה, הודיע נתניהו שהמינוי הוא של ממלא מקום בלבד. יצויין שבמשרד החוץ מכהנת כיום כבר סגנית, ציפי חוטובלי, כך שמינוי ממלא המקום אינו ברור.

כאמור, התנועה לאיכות השלטון קיבלה היום הודעה על תשובת המדינה, אליה צורף תצהיר עליו חתום מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, בפני היועצת המשפטית של לשכת ראש הממשלה עו״ד שלומית פרגו ברנע. על פי התצהיר ״נמסר מלשכת ראש הממשלה על כוונתו להביא לאישור הממשלה בישיבתה ביום ראשון הקרוב, 17 בפברואר, הצעת החלטה למינוי ממלא מקום שר חוץ, אשר יחליפו בתפקיד זה. בנסיבות אלה מוצע כי המשיבים יגישו הודעת עדכון… לפיה אין מקום לברירו העתירות בנקודת הזמן הנוכחית״.