פרנקל עשוי לדרוש מרפאל עבור מניותיו באירונאוטיקס סכום שישקף לחברה שווי של כמיליארד שקל

דירקטוריון רפאל אישר את רכישת חברת המל"טים אירונאוטיקס, שצפויה להתבצע יחד עם איש העסקים אביחי סטולרו, תמורת כ-850 מיליון שקל • אירונאוטיקס דיווחה כי התקשרה בחוזה מול מדינה באסיה, בהיקף של כ-13 מיליון דולר, לביצוע פרויקט תחזוקה של כלי טיס בלתי מאויש למשך שנתיים

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

דירקטוריון החברה הממשלתית רפאל אישר היום את רכישת חברת המל"טים אירונאוטיקס - רכישה שצפויה להתבצע יחד עם איש העסקים אביחי סטולרו- תמורת כ-850 מיליון שקל. זאת, לאחר שרפאל וסטולרו השלימה בדיקת נאותות לחברה שבוצעה בשבועות האחרונים.

אירונאוטיקס , שאותה מוביל המנכ"ל עמוס מתן, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא מאוישות, מערכות אלקטרואופטיות ותקשורת.

כעת על דירקטוריון אירונאוטיקס לאשר את ההצעה של רפאל וסטולרו, ולאחר מכן היא תועבר להצבעה באסיפת בעלי מניות החברה, שם הם יזדקקו לרוב של יותר מ-50% לצורך אישורה. מניית החברה רושמת היום עלייה של 3.3% ומשלימה זינוק של 120% בפחות מחודשיים. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-780 מיליון שקל.

מניית אירונאוטיקס זינקה 120%
 מניית אירונאוטיקס זינקה 120%

בשבוע שעבר רכש איש העסקים אהרון פרנקל עוד 5.3% מהון מניות אירונאוטיקס מבנק לאומי והגיע להחזקה של 30.3% בחברה - עסקה שבוצעה לפי שווי של כ-800 מיליון שקל לאירונאוטיקס. פרנקל (61), שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, סיכם עם לאומי כחלק מהעסקה כי אם החברה תימכר בסכום גבוה מ-800 מיליון שקל בחצי השנה הקרובה הוא ישלם לבנק תוספת של 5.3% ממחצית ההפרש בין 800 מיליון שקל לסכום המכירה. כלומר, אם למשל אירונאוטיקס תימכר לפי שווי של 900 מיליון שקל לאומי יהיה זכאי לתשלום נוסף של כ-2.5 מיליון שקל.

בעלי המניות באירונאוטיקס
 בעלי המניות באירונאוטיקס

בינתיים, בעקבות העסקה מול פרנקל "נעל" לאומי הפסד של כ-20% על ההשקעה באירונאוטיקס נכון להיום (אם כי הבנק ביצע שערוך להשקעה בסוף 2018 והפחית אותה משמעותית כך שלמעשה הוא צפוי לרשום רווח נאה ברבעון הראשון על ההשקעה).  אירונאוטיקס נשלטת בידי הקרנות KCPS, בראשית וויולה (המחזיקות בסה"כ כ-36% מהמניות). כעת, בעקבות המכירה של לאומי, נותרה מנורה מבטחים (מחזיקה 9.4%) כגוף המוסדי היחיד עם החזקה משמעותית בחברה.

למרות העובדה שהגיע להחזקה מהותית בחברה, בסביבתו של פרנקל ממשיכים לטעון בתוקף כי ההשקעה שלו באירונאוטיקס היא פיננסית בלבד ואין בכוונתו לנסות ולרכוש שליטה בחברה. כלומר, כוונתו היחידה של פרנקל היא למכור את החזקותיו בחברה לרפאל וסטולרו, או לגורם אחר שיהיה מעוניין בכך, ברווח גדול. מכאן שפרנקל עשוי לדרוש מחיר גבוה יותר מזה שמציעים רפאל וסטולרו, עבור החזקותיו. ההערכות בשוק הן כי השווי הנדרש ישקף שווי חברה של כמיליארד שקל לאירונאוטיקס - בדומה לשווי בו הונפקה החברה בבורסה לפני כשנה וחצי.

פרנקל החל באיסוף מניות אירונאוטיקס בשבוע האחרון של דצמבר. אז רכש מחברת הביטוח הפניקס, שהחזיקה בקופות הגמל ובנוסטרו כ-5.5% ממניות אירונאוטיקס, במחיר של 8.5 שקלים למניה - גבוה בכ-25% ממחיר המניה בעת העסקה - ומאז המשיך להגדיל את החזקתו בחברה. עד היום השקיע פרנקל 155-160 מיליון שקל ברכישת מניות אירונאוטיקס, ששווי השוק הנוכחי שלהן הוא כ-235 מיליון שקל, כך שהוא מרווח "על הנייר" כ-75 מיליון שקל על החזקתו בחברה.

חוזה עם לקוח מהותי באסיה

בתוך כך, דיווחה הבוקר אירונאוטיקס כי התקשרה בחוזה עם לקוח מהותי לביצוע פרויקט תחזוקה של כלי טייס בלתי מאויש (מל"ט). מדובר בחוזה למשך שנתיים מול מדינה באסיה, בהיקף של כ-13 מיליון דולר. באירונאוטיקס מציינים כי החוזה יכנס לתוקף במועד קבלת מקדמה כספית.

אירונאוטיקס חברה הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בה ביצעו הצעת מכר ענקית של מניות בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה - לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. בהמשך, וטרם הרכישות של פרנקל והגשת הצעת הרכישה של רפאל-סטולרו, צנחה מניית החברה ביותר מ-60% בתגובה לתוצאות עסקיות מאכזבות להן התווספה גם פרשה שבה הייתה מעורבת אירונאוטיקס במדינה זרה. בעקבות הפרשה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה. 

בתחילת החודש האחרון דיווחה אירונאוטיקס כי משרד הביטחון ביטל את ההתליה של רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מסוג אורביטר k1 ללקוח מהותי בחו"ל (התליה שניתנה בשל עסקה עם אותו לקוח, שבגינה נפתחה נגד החברה חקירה פלילית באוגוסט 2017). על פי הערכות, מדובר בחוזה גדול בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.