3 שנים אחרי חתימת הסכם-הגג בהרצליה: יותר חורים מדירות

3 שנים לאחר החתימה על הסכם-הגג בהרצליה, שווק רק חלק קטן מהדירות שנכללו בו • אף שהבעיה בגליל ים נפתרה - הצדדים עסוקים בהאשמות הדדיות בשאלה מי הפר את ההסכם

גליל ים / צילום: איל יצהר
גליל ים / צילום: איל יצהר

ב-19 בינואר 2016 הודיעה עיריית הרצליה בחגיגיות על החתימה על הסכם-הגג, לקידום 8,000 דירות בעיר. ביום רביעי האחרון, בהודעה חגיגית מעט פחות, הודיעה העירייה כי "הוועדה המקומית החליטה היום על הקפאת הבנייה בשכונת גליל ים בעיר. זאת לאחר שבעיריית הרצליה התקבלה הודעה, כי המדינה מקפיאה בפועל את הסכם-הגג עם הרצליה". חגיגת ההאשמות ההדדיות של מי בדיוק הפר את הסכם-הגג - החלה. הלהבות אמנם כבו מעט היום, כשהעירייה התקפלה וחזרה בה מאיומיה, ואולם הבעיה היסודית נותרה - סכסוך בין רשות מקומית למדינה על הסכם-הגג והקושי של העיריות לעמוד בתווך בין התושבים שדורשים בנייה שפויה, לבין הממשלה שרוצה אלפי דירות, ומהר.

מצד אחד: עיריית הרצליה
נכנעת ללחץ נגד התכנון הלא מבוקר

הסכם-הגג קבע כי העירייה ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל) יקדמו בנייה של 3,000 דירות בגליל ים, 3,000 דירות באפולוניה, ואת מתחם קרית שחקים שנמצא מערבית לקניון שבעת הכוכבים, שאמור להיות מתחם עסקים עם 1,700 דירות. בתמורה נקבע, בין היתר, כי רמ"י תממן שני מחלפים בכביש החוף: מחלף אפולוניה ומחלף הרב מכר, שהוא מחלף הכניסה לשכונה החדשה בגליל ים.
ואולם מאז נוכחו בממשלה לגלות כי עיריית הרצליה לא רק שאינה מקדמת פרויקטים - היא תורמת לעיכובם ולביטולם: אמנם היה זה בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שביטל באוקטובר 2017 את תוכנית הותמ"ל לאפולוניה ושלח את הוועדה לערוך קודם כל סקר סיכונים סביבתי, ואולם העירייה הייתה שותפה לעתירה.

לאחר מכן התפוצץ הסיפור של תוכנית המתאר העירונית. זו כללה 52 אלף דירות חדשות, וקודמה בשנים שעברו, ואולם זכתה למחאה ציבורית חריפה מצד תושבי העיר, ובסופו של דבר הושבה לדיונים. בשבוע שעבר הציג ראש העירייה משה פדלון את התוכנית החדשה, שצמצמה את הבנייה ל-16,500 דירות בלבד. גורמים בממשלה רואים בתוכנית הזו התרסה.

נוסף לכך, בישיבת מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של הרצליה ביום ראשון שעבר, התקבלה החלטה של הוועדה לפנות לוועדה המחוזית ולבקש ארכה של ארבעה חודשים להגשת תוכנית המתאר, וזאת מעבר ללוח הזמנים המקורי, שקבע כי יש להגיש את התוכנית בחודש הבא.

"בתקופה האחרונה, בשיחות שוטפות עם פדלון ועם צוותו, העלינו בקשה להאריך את לוחות הזמנים מול הוועדה המחוזית, כדי שיהיה מספיק זמן לדון ברצינות בתוכנית החדשה", מסביר חבר מועצת העיר, אייל פביאן. "ברור שעד מרץ לוחות הזמנים קצרים מדי. מדובר בנושא מאוד חשוב ומורכב - ראוי לתת זמן סביר נוסף לחברי מועצת העיר והוועדה החדשים, וגם לתושבי העיר, ללמוד את התוכנית לעומק, לקיים בה דיונים עם הצוות המקצועי עד להבאתה לוועדה המחוזית". פביאן גם פנה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לבטל את הכרזת מתחמי צפון הרצליה והמט"ש (מתקן לטיהור שפכים במערב העיר) כמתחמים מועדפים לדיור, שעליהם תקדם הותמ"ל תוכניות. היועץ המשפטי ענה בשלילה.

פביאן הוא אחד מפעילי הציבור שפעלו כנגד תוכנית המתאר העירונית במהדורתה הישנה, ונכון לעכשיו ניכר כי הקו שהובילו הוא וחבריו, כנגד תכנון בלתי מבוקר לדבריהם, הוא המוביל את המדיניות העירונית. התוצאה של כל המהלכים האחרונים הייתה, שנתיבי איילון הודיעה, כי לא תקדם את מחלף הרב מכר, משום שלא תוקצב.

להערכת גורמים בעירייה, עלותו של המחלף עשויה להגיע ל-400 מיליון שקל, שרובם אמורים להגיע מרמ"י. עוד הם טוענים, כי החברה הכלכלית העירונית בונה בגליל ים מיזמי פיתוח בעשרות מיליוני שקלים, ועד כה רמ"י לא השתתפה במימון - טענה שברמ"י מכחישים. "אין עדיין תוכנית ניקוז מסודרת לשכונה. אנחנו כרשות מקומית לא יכולים להבטיח, שהשכונה לא תוצף בחורף, כשכל הבניינים בנויים בה", אמר גורם בעירייה.

הגורם מכחיש את הטענות שלפיהן עיריית הרצליה נסוגה למעשה מעקרונות הסכם-הגג ופועלת לטרפוד בנייה. "הם אומרים שהם יפגעו בתושבים שלנו כי אנחנו לא מספיק בונים ולא מספיק מכניסים לקופה של הסכם-הגג, אז בוא נבדוק את ההסכם. הוא נעשה לגבי שלוש תוכניות: גליל ים, קרית שחקים ואפולוניה. דובר שמחלף הרב מכר והגשרים של גליל ים יהיו תחת תקציב גליל ים, וללא קשר עם המתחמים האחרים. זה ניסיון להעניש ללא רקע משפטי קביל.

"לגבי אפולוניה בית המשפט קבע שזה מתחם עתיר זיהומי קרקע וברור שאי אפשר לבנות שם. סוכם, לאור זאת, כי חלק מהדירות שהיו אמורות להיבנות באפולוניה יוקמו במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית. תוכנית המתאר אינה קשורה כלל להסכם-הגג. לא יכול להיות שאנחנו נבנה באזורים שאין בהם בכלל היתכנות לבנות, למשל בצפון הרצליה, שאין בה מוצא בכלל לרשת הניקוז, וזה כנראה עצבן מישהו ברמ"י".

מצד שני: הממשלה
"העירייה מפרה את ההסכם ברגל גסה"

מהצד השני, גורם במטה הדיור מדבר על תסכול גדול לאור התנהלות עיריית הרצליה. "העירייה לא הייתה אמורה להצטרף לעתירה נגד תוכנית אפולוניה, שעליה היא התחייבה בהסכם-הגג", הוא אומר. "הרי לא ניתן יהיה לטהר את הקרקע באפולוניה ללא התוכנית, כי המימון מהבנייה אמור לממן את טיהור הקרקע. למרות זאת, הבנו את הבעיות הפוליטיות של ראש העיר ולא עצרנו שום דבר. אבל אם אין שיווקים - אין מימון.

"לגבי מחלף הרב מכר, אף אחד לא אמר לעצור אותו. פשוט אין לו מימון. העירייה מפרה את ההסכם ברגל גסה. תוכנית המתאר, למעשה, אומרת שלא תהיה בנייה בשדה התעופה, לא באפולוניה, והיא מקטינה במידה משמעותית את הבנייה בעיר, כולל כזו שמקודמת ברמ"י. אז מה זה? יפסיקו לבנות בהרצליה? מכל הסכם-הגג, שכולל אלפי יחידות דיור, כל מה ששיווקו זה 1,700 דירות בגליל ים. זה חצי פרויקט מתוך שלושה פרויקטים.

"מעבר לזה, בעירייה עשו צרות לא רק עם התוכניות, אלא גם עם היתרי בנייה. כשהם רצו פרויקט להשכרה, הם ידעו להוציא היתרים בתוך חמש דקות".

בשורה התחתונה: הרוכשים לא ייפגעו

מנהל רמ"י עדיאל שמרון אומר כי בפועל, להצהרה של פדלון על הקפאת הבנייה בגליל ים אין כיסוי. "ההודעה של העירייה על הפסקת עבודות הפיתוח היא חסרת משמעות. הקבלנים ממשיכים לבנות וכל הזוכים במחיר למשתכן יקבלו את הדירות ובזמן".