ראש עיריית כפר-סבא: "המדינה לא יכולה לכפות על ראש עיר תוכנית מתאר"

ראש עיריית כפר-סבא הנבחר רפי סער התחייב להילחם בתוכנית המתאר, שאמורה להגדיל את מספר התושבים בעיר ל–150 אלף: "צריך עוד ארנונה מתעשייה לתמוך בבנייה" • וגם, על השחקנים החדשים בכפר-סבא: סודהסטרים, דקטלון ואולפני הרצליה

רפי סער / צילום:  שלומי יוסף
רפי סער / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז בראשות שירה ברנד, כי החליטה לדחות בחצי שנה את הדיון לשמיעת ההתנגדויות לתוכנית המתאר של העיר כפר-סבא. זאת, על מנת להעניק לעירייה אורכה לגיבוש עמדתה ביחס לתוכנית המתאר ולהתנגדויות שהוגשו לה.

ההחלטה, ציינו בוועדה המחוזית, נתקבלה על רקע בקשת ראש העיר הנבחר רפי סער ללמוד את התוכנית, שנועדה לאפשר גידול אוכלוסיית העיר לכ-150 אלף נפש, לרבות במתחמי התחדשות עירונית. לטענת סער, חצי שנה זה ממש לא מספיק.

"המדינה לא יכולה לכפות על ראש עיר תוכנית מתאר", אומר סער בראיון ל"גלובס", "אף אחד לא יתכנן לי את העיר. לא את הגובה, לא את הקצב, לא את התעדוף ולא אם לקדם תוכנית ותמ"לית מסוימת או לא. התוכנית תקבע איך כפר-סבא תיראה ב-50 השנים הבאות ומי שצריך להחליט זה מי שעומד בראשות העיר. נתנו לנו חצי שנה לקבל החלטות, זה לא מכובד וזה לא מקובל עליי".

התנגדות התושבים לתוכנית המתאר שגובשה לכפר-סבא נשמעה בדציבלים גבוהים, כולל הפגנות, עוד בתקופת כהונתו של ראש העירייה לשעבר יהודה בן חמו. היא הגיעה לשיאה לאחר הגשת כתב האישום נגדו לפני שנה בדיוק. כתב האישום כולל אישומים שונים, וזמן קצר לאחר הגשתו החליט בן חמו להתפטר מתפקידו.

במוקד הבחירות האחרונות לראשות העיר (כמו בערים נוספות בשרון) עמדה תוכנית המתאר במרכז המצע של כל המועמדים, וכולם הבטיחו להכניס בה שינויים. בבחירות נבחר סער, יליד העיר, בסיבוב שני, לאחר שגבר על יוסי סדבון בפער דחוק - 6%.

מה הבעיה המהותית בתוכנית המתאר בנוסח הקיים?

"קודם כל, אין בה אפילו תוכנית אחת לזוגות צעירים או מחיר למשתכן. תוכנית הוותמ"ל למושב צופית בכלל לא מופיע בתוכנית המתאר וגם לא התוכנית במפעל קניאל. אין התייחסות לפינוי-בינוי, ואין פתרונות תחבורה למצב הקשה באזור. אני לא אתן לזה יד, ואדרוש לקדם את סלילת כביש הרוחב 541 ומחלף בצומת העלייה.

"זאת תוכנית מצולקת שלא יכולה לעבור בוועדה המחוזית. גם התזמון בהפקדה היה אומלל - כשלא היו פה מהנדס ואדריכל. לא מינהל התכנון ייקבע איך תיראה כפר-סבא, לכן כשראש עיר מבקש למשוך תוכנית צריך ללכת איתו יד ביד ולא להתנהל בכיפופי ידיים".

אחת התוכנית שקודמו ואושרו היא תוכנית הפינוי-בינוי בשכונת תקומה, שצפויה לעלות לגובה.

"זה פרויקט שמגדיר כאן קו אופק חדש של 30 קומות. אם זה היה תלוי בי, לא הייתי מאשר תוכנית כזאת, שחורגת מאוד מהבנייה הסולידית שמאפיינת את כפר-סבא, אבל זאת ירושה שקיבלתי והתוכנית כבר קיבלה תוקף. מה שהייתי עושה זה לאשר פרויקט פינוי-בינוי הרבה פחות מסיבי, שכולל קרקע משלימה באזור אחר. ככה גם הצפיפות תהיה קטנה יותר, וכך גם העומס על התשתיות הקיימות, ומנגד הפרויקט עדיין יהיה כלכלי ליזם שיוכל לקבל זכויות נוספות בקרקע אחרת.

"בכלל אני בעד פינוי-בינוי ולא תמ"א 38 שרק מעמיסה על התשתיות הקיימות. תמ"א 38 היא רעה חולה. הבעיה שעד היום לא הייתה הסדרה. בניין פה, בניין שם, היו עוברים פרויקט נקודתי ולא הייתה מחשבה על אזור בשלמותו. וזה אחד הדברים שאנחנו רוצים להגדיר בתוכנית המתאר.

"אין לי ספק שכשאישרו פרויקט כמו תקומה, לא הביאו בחשבון שיקולים כלכליים של העיר. כל תוספת הדירות הזאת צריכה להיתמך בהוספת שטחי תעשייה, וזה לא המצב. הקופה עירונית ניזונה מ-58% ארנונה למגורים, ורק 42% ארנונה שלא ממגורים, בעיקר על רקע הקמת השכונה הירוקה, וזה לא מצב טוב. אנחנו עושים מאמצים אדירים להביא לכאן משרדים ותעשייה כדי לאזן בין השימושים. ונעשה את זה או בהסכמה או בוועדת גבולות".

איך תגדילו שטחים לתעשייה?

"כפר-סבא היא עיר ותיקה והגבולות שלה באמת הסתיימו. לכן העיר יזמה פניה לוועדה לחקירת גבולות עם המועצה האזורית דרום השרון שמתכננת להקים את אזור התעסוקה בנימין בסמוך אלינו. אני לא אתן לזה לקרות. לנו יש 110 אלף תושבים ושם 30 אלף תושבים. או שזה יהיה בהסכמה או שזה יהיה בוועדת גבולות.

"נוסף לכך אנחנו פועלים לקידום תוכנית שתכפיל את זכויות הבנייה באזור התעשייה הישן, באופן שיתמרץ את היזמים להרוס את המבנים הישנים ולבנות תעסוקה חדשה. גם באזור התעשייה עתיר ידע יש בזבוז שטח כי הבניינים כוללים 5-6 קומות ואנחנו עובדים על תב"ע שתגדיל גם שם את זכויות הבנייה. השכונה הירוקה היא הצלחה, אבל היא הגדילה משמעותית את היקף הדירות בעיר כאשר כל דירת מגורים בעיר היא גירעונית. הטעות של השלטון הקודם, שפעל לקדם את הקמת השכונה הירוקה, אבל לא קידם במקביל הגדלה של שטחי התעשייה בעיר. לא ניצלו את כספי הפיתוח של השכונה הירוקה כדי להשקיע בתשתיות במרכז הוותיק של העיר, ולכן כבר שלוש שנים העיר תקועה עם עומס מלוות כבד".

איזה כלים יש לך לדרוש מהממשלה להיענות לדרישות שלך?

"אני חושב לקדם הסכם גג עם המדינה, שרוצה מאוד לאשר ותמ"ל בצופית. במסגרת הזאת נבהיר למדינה שאם רוצים לקדם שם יחידות דיור נוספות, שיקדמו גם פתרונות תחבורה כמו כביש 541 שיחבר בין כפר-סבא לכבישים 2 ו-4, ומחלף בצומת העלייה.

"לא ייתכן שמקדמים במפעל קניאל תוכנית לשכונת מגורים חדשה בלי חיבור לכביש 4. האינטרס של המדינה זה לאשר יותר ויותר יחידות דיור, ואני רוצה לראות מחיר למשתכן בכפר-סבא, אז התנאים שלי הם פתרונות תחבורתיים וגם הסדרת גבולות עם דרום השרון כדי להגדיל את שטחי התעשייה של העיר כדי שנוכל לשרת את כל תוספת יחידות הדיור שהתווספו לעיר בשנים האחרונות ושעוד צפויות להתווסף. כבר 15 שנה לא בנו לזוגות צעירים בכפר-סבא, והאמת היא שדי פספסנו את התקופה ששר האוצר היה כחלון, וקידם בנייה מוזלת לזוגות צעירים".

אתה חושש או נמנע להיפגש עם יזמי נדל"ן? במיוחד על רקע הטענות שהיו נגד בן חמו.

"אני לא מפחד להיפגש עם יזמים. הייתי מנכ"ל של עיריות כפר-סבא והוד השרון, ואני יודע איך המנגנון הזה עובד. אני גם לא חושש להיות יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ראש עיר שרוצה לראות פיתוח בעיר צריך להיפגש עם יזמים ויזמים צריכים לדעת שהם יכולים לשמוע מה עמדת ראש העיר כשהם באים לקדם פרויקטים בעיר".

פעם כפר-סבא הייתה העיר המרכזית בשרון, כשהוד השרון ורעננה שכנותיה, היו עיירות קטנות. אתה לא חושב שהעיר איבדה ממעמדה?

"כפר-סבא היא עיר ותיקה. לא כמו הוד השרון שיש בה עוד הרבה עתודות בנייה וניתן לעצב אותה. אבל עדיין זאת עיר שאזורי התעשייה בה מתפתחים והמטרה היא לאפשר לתושבים לעבוד בעיר שלא ייאלצו לצאת מהעיר. גם התחבורה השתפרה מאז שנפתח כביש 531 אתה נוסע להרצליה בעשר דקות. ביחס לערים השכנות, בכפר-סבא יש את כל השירותים הממשלתיים ותושבים גם מרעננה והוד השרון מגיעים אליה - אם זה צורך במשרד הפנים, במס הכנסה, בבית חולים או בבית משפט - הכל נמצא אצלנו".

מגיעים לכפר-סבא בשנים הקרובות: סודהסטרים, דקטלון ואולפני הרצליה

באוגוסט האחרון הודיעה ענקית המשקאות סודהסטרים, כי בכוונתה לעזוב את משרדיה באירפורט סיטי, וכי חתמה על הסכם שכירות עם חברת אושירה, בעלת קומפלקס המשרדים Othech בכניסה לאזור התעשייה עתיר ידע בכפר-סבא, סמוך לקניון אושילנד' שגם הוא בבעלות אושירה. סודהסטרים שכרה שטח של 4,500 מ"ר לתקופה של 20 שנה בדמי שכירות חודשיים בסך 250 אלף שקל. המתחם כולו צפוי לכלול 52 אלף מ"ר משרדים והבניין הראשן שבו צפוי להתאכלס ביולי 2019. חברות נוספות שחתמו על הסכמי שכירות במתחם: חברת ההייטק סגמנט טכנולוגיות, וחברת הביטוח הבינלאומית נקסט אינשורנס.

הדמיה של מתחם othech. סודהסטרים וחברות אחרות בדרך  / הדמיה: othech
 הדמיה של מתחם othech. סודהסטרים וחברות אחרות בדרך / הדמיה: othech

בספטמבר האחרון, הודיעה גם קמעונאית הספורט הצרפתית דקטלון כי תקים את הסניף השלישי בישראל בכפר-סבא - אחרי הסניף בראשון לציון ובקריות - סמוך לקניון G על קרקע בבעלות גזית גלוב. הסניף, שיכלול שתי קומות בשטח כולל של 3,400 מ"ר, ייפתח ב-2020. הנהלת החברה גם החליטה להעתיק את מטה החברה, שיושב כיום בראשון לציון, לכפר-סבא.

גם אולפני הרצליה, הפועלים מאז 1949 על קרקע ברחוב הקסם בהרצליה, שנמכרה לחברות תדהר אפריקה ישראל ועמוס לוזון לטובת פרויקט מגורים, עתידים להעתיק את מעונם לכפר-סבא. חברת תיא תקשורת, מפעילת האולפנים, דיווחה לבורסה עוד במאי 2016 כי זכתה במכרז שפרסמה עיריית כפר-סבא להקמת המרכז הישראלי לקולנוע וטלוויזיה בעיר במסגרתו תשלם לעירייה 20 מיליון שקל. סך ההשקעה הכולל של תיא תקשורת בפרויקט מוערך ב-100 מיליון שקל. מדובר במגרש בן 8.5 דונם, בצמוד למפעלים קניאל ובראון בצפון מערב העיר, שעתידים אף הם להתפנות לטובת הקמת שכונת מגורים.

מפעל קניאל. תוכנית לשכונת מגורים חדשה, ללא חיבור לכביש 4 / צילום: איל יצהר
 מפעל קניאל. תוכנית לשכונת מגורים חדשה, ללא חיבור לכביש 4 / צילום: איל יצהר