המחליף של ניסנקורן בהסתדרות: "אני איש מפלגת העבודה כל החיים, אבל עכשיו מחפש בית פוליטי חדש"

בהתייחסות ראשונה אחרי שאבי ניסנקורן הכריז על יורשו בהסתדרות, מצהיר ארנון בר-דוד כי הוא "יחתור לשנות את ההסתדרות" עם כניסתו לתפקיד • הכול בתנאי שניסנקורן יתברג לתפקיד כלכלי בכיר בממשלה הבאה

ארנון בר-דוד \ צילום: תמר מצפי
ארנון בר-דוד \ צילום: תמר מצפי

רק לפני פחות משנתיים נבחר אבי ניסנקורן לקדנציה נוספת בראשות ההסתדרות, כשגבר על ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה ברוב גדול. כעת, לאחר שהוכרז רשמית שהוא מצטרף לבני גנץ בחוסן לישראל, ניסנקורן כבר הצביע על היורש: ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות המעו"ף. דמות שאולי נחשבת לאנונימית בקרב הציבור הישראלי, אך הוא חולש על ארגון העובדים הגדול ביותר בהסתדרות. "אני נמצא כל החיים שלי בארגוני עובדים מקצועיים. החיידק נמצא בתוכי, לטפל בעובדים, לטפל באנשים, לצמצם פערים. זה מה שעשיתי ברוב שנותיי הבוגרות. בתפקיד הבא, כיו"ר ההסתדרות, אני אוכל גם לחתור לשנות את ההסתדרות", אמר היום ל"גלובס" בהתייחסות ראשונה מאז שהוכרז כיו"ר ההסתדרות הבא - זאת בתנאי שניסנקורן אכן יקבל תפקיד בכיר בממשלה הבאה.

"צריך לעזור לאבי": כחלון ראה בניסנקורן הרבה יותר מבן-ברית | עמירם ברקת

בר-דוד, 61, נשוי להילה, אב ל-6 שמתגורר בקריית אונו, עשה את הקריירה שלו בתחום של ארגוני עובדים מקצועיים מאז שנת 1993. עד 2006 היה בר-דוד יו"ר ארגון עובדי עיריית תל אביב, ארגון העובדים המוניציפלי הגדול במדינה. הוא הגיע לתפקידו מתפקיד מנהל מחלקה במינהל החינוך העירוני. קודם לכן היה בר-דוד איש תנועות הנוער, צמח בפעילות בצופים ושירת בצה"ל עד לדרגת רס"ן בשריון.

ב-2006 עבר מהעירייה להסתדרות, על רקע המשבר הגדול ברשויות המקומיות, כשיותר מ- 100 רשויות במדינה התדרדרו לחוסר איזון תקציבי, ושכרם של אלפי עובדים ברשויות הולן במשך חודשים ארוכים. המשבר הזה טלטל את המדינה והביא לחוסר תפקוד מוניציפלי החמור ביותר מאז קום המדינה.

רמז להתנהלות ההסתדרות בעתיד אפשר לראות בהתייחסות של בר-דוד לשינויים שהארגון העובדים הגדול במדינה, שיש החושבים כי הוא התנוון מזמן, חייב לעבור כבר בתקופה הקרובה. "ההסתדרות צריכה להיות יצירתית יותר", אומר בר-דוד, "בעיקר בתחום של חתימה על הסכמי שכר ובאופן שבו אנחנו מטפלים בעובדים. זה ארגון שצריך לשנות את תדמיתו ולהפוך לחדשני יותר. לפעול לחזק את העובדים מלמטה, כמו שעשיתי בעבר בשנת 2006, עם עובדי העיריות".

בר-דוד משווה בין הסתדרות המעו"ף, שמאגדת כ-300 אלף עובדים, והוא עומד בראשה למעלה מעשר שנים לבין מערכת הסתדרות הגדולה. לדבריו, "המעו"ף, כיום הוא איגוד מקצועי ברמה הגבוהה ביותר והמטרה היא קידום של עובדים וכאמור, הסכמי עבודה יצירתיים, שיתוף פעולה עם עמותות וקרנות השתלמות שמקדמות את העובדים. אמנם עובדי העיריות הם על בסיס תקציבים ציבוריים, אבל העובדה שיש להם עשור של שקט אינה מובנית מאליה אם נזכרים בהלנות השכר של חודשים ובמשבר העצום של העיריות".

בהסתדרות ייערכו בשבועות הקרובים להצבעת הגוף הבוחר לגבי מחליפו של ניסנקורן. בינ"ה, בית נבחרי ההסתדרות (מעין ‘כנסת קטנה' של ההסתדרות) גוף המורכב מסיעות, כאשר סיעתם של ניסנקורן ובר-דוד, "עוגנים", מחזיקה את הרוב בגוף עם 67% מחברי בינ"ה. וכך, אם לא תהיינה הפתעות, יו"ר ההסתדרות הבא הוא יו"ר הסתדרות המעו"ף, בר-דוד.

הסתדרות המעו"ף, הגוף בראשו עומד בר-דוד מאז 2006, הוא ארגון העובדים הגדול ביותר תחת ההסתדרות. מאוגדים שם 300 אלף עובדים המורכבים מארגון עובדי עיריות, עובדי מועצות מקומיות ודתיות, עובדי בנקים, מוסדות לאומיים ובשנים האחרונות גם עובדי חברות ביטוח, וחברות כרטיסי האשראי. 

בשיחה ראשונה עם "גלובס", מאז יצאה ההודעה על מעברו של ניסנקורן לפוליטיקה הארצית, אומר היום בר-דוד שבינ"ה תכונס לבחירות יו"ר ההסתדרות הבא, רק אחרי שהכנסת תושבע. "יו"ר ההסתדרות הודיע שהוא עובר לחיים הפוליטיים. התהליך בבינ"ה יתקיים רק אחרי הבחירות הכלליות. אני ממלא את תפקיד יו"ר מעו"ף מאז 2006 ואנחנו בעלי תפקיד מרכזי בהסתדרות, וגם היינו משמעותיים בבחירתו של ניסנקורן ליו"ר ההסתדרות".

איפה אתה ממוקם מבחינה פוליטית?
"אני איש מפלגת העבודה כל חיים", אומר לנו בר-דוד "בשנה-שנתיים האחרונות, אני מרגיש שזה כבר לא הבית שלי. אני עדיין מתפקד במפלגה, אך כמו הרבה מחבריי, אני מחפש בית חדש, דרך פוליטית אחרת. אני לא פעיל במפלגה, אבל עדיין חבר מפלגה והלכתי להצביע לפני כמה ימים בפריימריז".

מדוע אינך מרגיש שם בבית יותר?
"מפלגת העבודה היתה מפלגת הבית של ההסתדרות, אך היא כבר לא המפלגה שלנו".

במפלגת העבודה מודעים לגודל המשבר שבין המפלגה לבין ההסתדרות. ניסנקורן הוביל קו של קירבה פוליטית ומקצועית לשר האוצר ומפלגת כולנו בשנים האחרונות. גבאי התקבל במוסדות ההסתדרות בעין חשדנית וכחלון מנגד שיתף פעולה עם ניסנקורן במספר "סיבובים" של משברים ואיומי שביתה, האחרון בהם האיום בהשבתת המשק למענם של עובדים בענף הבניה. כל המשברים הסתיימו בפתרון מוסכם עם שר האוצר ובמערכת האוצר והתעסוקה במשק רווחה ההנחה שכחלון וניסנקורן מתאמים ביניהם, משברים ופתרונות ומשלבים ידיים בכל הסוגיות.

את הסיבה להתרחקות של בכירים בהסתדרות ממפלגת העבודה אפשר לתלות גם במערכת הבחירות לראשות ההסתדרות, במאי 2017 היתה סמוכה מאוד למערכת הבחירות לראשות מפלגת העבודה, ביולי 2017. גבאי צפה מן הצד, כיצד כל ראשי המפלגה, החל מיו"ר מפלגה דאז יצחק הרצוג וגם חברי הכנסת עמיר פרץ, מיכל בירן ואיציק שמולי מתייצבים לצידו של ניסנקורן והחליט אז לתמוך במועמדותה של ח"כ שלי יחימוביץ' ביחד עם ח"כ איתן כבל.

אחרי שניסנקורן ניצח, גמל ניסנקורן להרצוג ופרץ וניסה לסייע להם בקמפיין שלהם מול אבי גבאי, אך גבאי סחף אחריו את כל המתפקדים החופשיים של המפלגה והביס את הותיקים והמאורגנים. מיד אחרי אותה מערכת בחירות נפגשו גבאי וניסנקורן ליישור הדורים ובחינת שיתופי פעולה, אך הקשר לא העמיק. מנגד, כאמור, התקרב ניסנקורן עד מאוד לשר האוצר ומפלגתו כולנו ואף שקף לפני מספר חודשים להצטרף לרשימתו לכנסת.

איך היחסים שלך עם שר האוצר משה כחלון?
"היחסים שלנו מצוינים ויישארו מצוינים גם אחרי הבחירות. אני מאוד מעריך אותו, וחושב שהוא שר אוצר מצוין". בר-דוד מודע לכך שניסנקורן מעוניין לקבל את תפקיד שר האוצר הבא, בממשלתו של גנץ, אך מבין שהדרך לשם עדיין רחוקה ואם כחלון יצליח במסע הבחירות שלו, הוא עשוי להיות שר האוצר הבא, גם עם ישיג רק 5-6 מנדטים.

השפה המשותפת של גנץ וניסנקורן

ההודעה במוצאי שבת ותמונתם המשותפת של בני גנץ ואבי ניסנקורן סיפקה תחושה חמוצה קצת. הנה, הפוליטיקה הארגונית, המוסדית, נכנסה לחדר. לא מן החלון אלא מהדלת הראשית. עד היום חיבר אליו גנץ דמויות חדשות, אולי פחות מוכרות בפוליטיקה הארצית. אך ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות שנבחר לתפקיד ברוב קולות לפני פחות משנתיים, איש פוליטי ומי שהיה מעורב עמוקות במפלגת העבודה וגם מקורב לשר האוצר משה כחלון, "הותיר אבק" למפלגות האחרות עמן היה בקשר והצטרף לחוסן ישראל.

הדרך פנימה מעוררת סקרנות רבה, שכן לבני גנץ לא ניתן לייחס קירבה כלשהי לאנשי אגף התקציבים, כלכלנים או תעשיינים במשק הישראלי. בקרב האנשים הסובבים אותו לא נמצאות דמויות מרקע של ארגוני עובדים, פעילות הסתדרותית או קשרים בארגונים העוסקים בזכויות עובדים.

איזה שפה משותפת מצאו השניים וכיצד נוצר הקשר? קשר היועצים עשוי לספק הסבר ראשוני, אך לא מלא. גנץ וניסנקורן חולקים שניים מן היועצים הבכירים. רונן צור, הוא יועץ התקשורת של ההסתדרות בשנים האחרונות ואיתי בן חורין, ממשרד בן-חורין-אלכסנדרוביץ, שימש כיועץ התקשורת האישי של ניסנקורן, סביב מערכת הבחירות לראשות ההסתדרות (וגם לאחריה). השניים הם בכירים בייעוץ התקשורתי והאסטרטגי של גנץ בבחירות 2019.

ניסנקורן, כך נודע ל"גלובס", התרשם עמוקות מגנץ במהלך פגישותיהם. אין זה סוד שניסנקורן היה איש מפלגת העבודה כל חייו, אך בשנתיים האחרונות הוא ואחרים בהסתדרות מחפשים בית חדש. כך גם ארנון בר-דוד, יו"ר מעו"ף המיועד להחליף את ניסנקורן בתפקיד יו"ר ההסתדרות. ניסנקורן ובר-דוד, שניהם היו חברי מפלגת העבודה. בר-דוד ממשיך להיות חבר במפלגה, ואף השתתף בפריימריז לפני כמה ימים והצביע לדירוג רשימת המועמדים של המפלגה לכנסת.

מקורביו אמרו ל"גלובס" שניסנקורן לא הולך לכנסת בשביל לחזור לאחור. ברגע שהוא יושבע כח"כ, לא תהיה דרך חזרה.