הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף - רק בנבטים, ומיד!

בשעה שהדרום משווע לתעסוקה והשקעות, לא יכולה להתקבל החלטה אחרת

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock
מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

לא בכל יום בחייה של אומה מזדמן פרויקט שאפשר לכנותו בתואר פרויקט לאומי. אני מניח שכך חשו ראשי המדינה בימים עברו כאשר הוחלט לבצע את המפעל הענק של המוביל הארצי, או כאשר הוחלט על הקמת קריה למחקר גרעיני בדימונה. זוהי בדיוק התחושה המלווה אותי כל אימת שאני משתתף בדיונים נגד הקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד ובעד ההקמה של שדה בינלאומי שני לישראל בנבטים שבנגב.

שדה תעופה בינלאומי שני למדינת ישראל צריך וחייב לקום רק באזור נבטים, שהוא רחוק דיו מכל גבולות המדינה, ממוקם ליד שדה תעופה פעיל צבאית ובתוכו מסלול תעופה הארוך ביותר שהוקם בישראל אי פעם. זהו שדה עם נגישות טובה לנתיבי תחבורה מרכזיים - אוטוטו כביש 6 מגיע לפתחו וגם רכבת ישראל בדרך.

האם יש פרויקט מוצדק נכון והגיוני יותר מאשר למקם את השדה הבינלאומי השני של ישראל בסמוך לשדה התעופה הצבאי בנבטים? עוד במהלך התכנון וההקמה של שדה התעופה נבטים בנגב החליטו מתכנניו לייעד אותו מראש לשתי המטרות, שדה תעופה צבאי לצד שדה תעופה בינלאומי אזרחי.

הנגב מהווה 60% משטחה של מדינת ישראל והוא עדיין ממתין לפריצה הגדולה. מה יותר הולם מהקמה של שדה התעופה הבינלאומי השני של המדינה במשולש דימונה-באר שבע-ערד - מקור תעסוקה של 10,000 משרות באופן ישיר ועוד 50-40 אלף משרות עקיפות? בין היתר, השדה ייתן מענה הולם לאוכלוסיה הבדואית הגדולה החיה במרחבים הללו ומשוועת למקורות תעסוקה איכותיים ומגוונים.

אז איך עניין פשוט כל כך הופך לסלע מחלוקת? מהיכן צצה ההתנגדות העזה לנבטים והניסיון המוזר להציע את מרחב רמת דוד כאזור המתאים למיקומו של שדה התעופה הבינלאומי השני של מדינת ישראל?

הרעיון להקים שדה תעופה בינלאומי שני ברמת דוד הוא רעיון עוועים לא מוצלח. לא לחינם הרוב המכריע והשפוי של תושבי אזור רמת דוד מתנגד נמרצות ונחרצות לרעיון ההקמה של שדה תעופה ענק במגידו. זה רע לאיכות החיים של התושבים, רע לאיכות הסביבה, רע לחקלאות ולתיירות במרחב, רע לחופש האווירי ולביטחון האווירי. רע ואיום ונורא.

בשלב הזה מבקשים מתנגדי נבטים ותומכי רמת דוד להנמיך את הטון ולדבר כממתיקי סוד על ההיבט הביטחוני. חיל האוויר מתנגד, משרד הביטחון מתנגד. שיקולי הביטחון הכמוסים הם הם כידוע המכריעים כל ויכוח וכל עניין בארצנו הקטנטונת.

ובכן כראש העיר השכנה גם לבסיס נבטים וגם לקריה למחקר גרעיני אני קובע, שאין בעיה ביטחונית אשר מונעת את ההקמה של שדה תעופה בינלאומי אזרחי שני לישראל בנבטים. סיירתי בבסיס בלוויית מנכ"ל קמ"ג היוצא ובלוויית בכירי חיל האוויר. אם מדינת ישראל מחליטה שמדובר באינטרס לאומי - הדבר אפשרי וחיל האוויר יודע להתיישר עם החלטה כזאת. ברור ובדוק.

עכשיו נותר רק להפנות את הפנייה והבקשה אל מי שמכהן כיום כשר הביטחון שהוא גם ראש הממשלה של מדינת ישראל, בנימין נתניהו. אדוני וידידי ראש הממשלה, קום וקבל החלטה היסטורית של איש חזון: נתב"ג 2 בנבטים - עכשיו!

הכותב הוא ראש עיריית דימונה ויו"ר הרשות לפיתוח הנגב