"מצבה הפיננסי של סלקום בעייתי יותר בהשוואה לזה של פרטנר"

בהתייחס לחובות של חברות הסלולר המקומיות, באי.בי.אי מעריכים כי סלקום צפויה להציג "תזרים נמוך מאוד עד אפסי", עוד לפני תשלומי הריבית החזויים בגובה 165 מיליון שקל בשנה

מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי

מצבה הפיננסי של סלקום  בעייתי יותר בהשוואה לזה של פרטנר , וייתכן שהיא תידרש לגייס עוד מימון בשוק במהלך החצי השנה הקרובה, כך מעריך לירן לובלין, אנליסט התקשורת בבית ההשקעות אי.בי.אי.

בסקירה על איגרות החוב של שתי חברות הסלולר, כותב לובלין כי "ההרעה בעסקי הסלולר נותנת את אותותיה בתמחורי המניות של סלקום ופרטנר מזה תקופה ארוכה, אך במהלך השנים האחרונות נפתח גם פער מהותי בהיקפי החוב בין שתי החברות (בין היתר הודות לאורנג' צרפת שעזרה לפרטנר להקטין את היקפי החוב). להערכתנו, פער זה אינו מקבל מספיק ביטוי בתמחור ההשוואתי בין אגרות החוב של שתי החברות". לדבריו, במונחי תזרים, בשנה הקרובה פרטנר צפויה להניב תזרים לאחר השקעות בגובה של 60 מיליון שקל, שעלול להתאפס לאחר תשלומי ריבית בגובה 55 מיליון שקל. לעומת זאת, סלקום צפויה להציג "תזרים נמוך מאוד עד אפסי", עוד לפני תשלומי הריבית החזויים בגובה 165 מיליון שקל בשנה - וזאת בהנחה ולא תהיה הרעה נוספת בעסקי הסלולר.

יתרה מכך, לובלין כותב כי בעוד שפרטנר הצליחה להקטין את היקפי החוב ולעמוד על יחס חוב ל-EBITDA חזוי של 1.4 לשנת 2019, סלקום צפויה להציג יחס המתקרב ל-4. לובלין מציין כי בין אג"ח סדרה 6 של פרטנר לאג"ח סדרה 9 של סלקום נפתח פער בחודשים האחרונים, כאשר לדבריו מגמת פתיחת ההפרש בין שתי איגרות החוב מוצדקת לחלוטין; "להערכתנו, יש מקום להמשך התרחבות הפערים בין שתי החברות", הוא מוסיף.

"לא נופתע אם סלקום תגייס בקרוב"

באשר לתזמון הגיוס הבא של שתי החברות, הוא כותב כי קופת המזומנים של סלקום עומדת על מיליארד שקל לאחר הפירעון שהיה בינואר ולאחר גיוס בהיקף 400 מיליון שקל. החברה אמורה לפרוע התחייבויות בהיקף של 600 מיליון שקל ב-12 החודשים הקרובים, בתוספת הוצאות ריבית בגובה 165 מיליון שקל, וזאת לדבריו בסביבת תזרים אפסי ועם צפי להשקעות ב-IBC (מיזם הסיבים האופטיים), "כלומר, לא נופתע אם במהלך חצי השנה הקרובה תגיע החברה שוב לשוק ההון לצורך גיוס", כותב לובלין.

מנגד, לפרטנר יש בקופה 765 מיליון שקל (גם כן לאחר פירעונות וגיוס) כאשר היקף הפירעונות הצפוי עד סוף ספטמבר עומד על 360 מיליון שקל, "כך שאין צפי לגיוס לפני המחצית השנייה של 2019 או תחילת שנת 2020", הוא מעריך.

להערכתו, "היקף המינוף עשוי להטות את הכף בתקופה כל כך עמוסת השקעות ובסביבה התחרותית בה חברות התקשורת פועלות. אנו סבורים כי בסיטואציה שנוצרה פערי התמחור בין אגרות החוב של שתי החברות צריכים להיות גדולים יותר וכי אגרות החוב של סלקום נסחרות במרווח מצומצם ביחס למצבה הפיננסי שכאמור בעייתי יותר בהשוואה לזה של פרטנר".