מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, שמעון שבס, ל"גלובס": "זה שטות לבטל את תקנת שבס"

בשיחה שקיים היום עם "גלובס" אמר: "בזכות התקנה נבנו בישראל מאות אלפי דירות. אני מאוד גאה בזה"

שמעון שבס / צילום גל חרמוני
שמעון שבס / צילום גל חרמוני

הוראת השעה שזכתה לכינוי "תקנת שבס", מאפשרת לקבלנים ויזמים להגיש בקשה להקלה לרשות המקומית ולקבל 30% יותר דירות בפרויקט. שלשום (ב') נחשף ב"גלובס" כי מינהל התכנון מבקש לבטל את האפשרות

"אני חושב שזה שטות לבטל את תקנת השבס", אמר ל"גלובס" האיש ששמו הפך לאחד המושגים השכיחים ביותר בתחום הבניה בישראל - מנכ"ל משרד ראש הממשלה בעבר, שמעון שבס. "אני כבר לא עוסק בתחום, אבל אני יודע דבר אחד. קל לבטל ולהרוס, וקשה לקדם רפורמה חדשה. אז אפשר לחשוב איך לתקן דברים שדרושים תיקון, אבל אסור לבטל לגמרי את התקנה שסייעה להוסיף לישראל מאות אלפי דירות".

שבס שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה באמצע שנות ה-90, סיפר כיצד נולדה התקנה, שמאפשרת מאז להגדיל את מספר הדירות בכל פרויקט, ללא צורך בעריכת תוכנית חדשה. "כמנכ"ל המשרד ניהלתי את הנושא של מחירי מחירי הדיור והאצת הבנייה באמצעות ועדת המנכ"לים ומה שנקרא אז אוטובוס המנכ"לים. פעם בשבוע היו מגיעים מנכ"לי משרדי ממשלה ונציגיהם לרשויות מקומיות לפגישות שעסקו בתכל'ס. גם אז היה מצוקת דיור. היתה עלייה גדולה מברה"מ וצורך במעל 100 אלף יח"ד נוספות בכל שנה. גילינו שהכל מתחיל מאשמת הרשויות המקומיות כי הם רצו לבנות רק דירות גדולת כדי כדי לקבל אוכלוסיות יותר מבוססות ושיהיה להם הכנסות מארנונה ופחות הוצאות על גני ילדים ובתי ספר. זה גם גרם לתהליכים של הזדקנות ערים. ואז העלתי את ההצעה לקיים באותו מטראז' מאושר ומתוכנן עו"ד יח"ד על ידי הקטנת שטח הדירות וכך להתאים את זה לזוגות צעירים ומשפחות חד הוריות וליצור גיוון. המטרה השנייה היתה הגדלת היצע הדירות" מסביר שבס, שלדבריו היחסים הטובים עם משרד הפנים באותה העת אפשרו להעביר את התקנה החדשה בקלות יחסית. "המציאות היא שמשנת 94' שזה אושר בכל שנה בנו יותר דירות כתוצאה מהתקנה החדשה וכל היזמים החלו לבקש את השבס.

מי קבע את השם תקנת שבס?

"המציא את זה מישהו אחר. לא אני. זה מצחיק אותי בכל פעם שאני שומע את זה. 'עם שבס, בלי שבס' כל הזמן אומרים, או שכל הזמן בא אלי מישהו ואומר לי 'דיברנו עליך השבוע' כשהוא מתכוון לתקנה. אני מאוד גאה בזה, כי זה רעיון שלי. אני הובלתי אותו, וכתוצאה מהתקנה נבנו מאות אלפי דירות בישראל".