נתקע עם הפעילות ברומניה: הפיקוח המקומי לא אישר את הרוכש של לאומי

בעקבות ההבנה שהאישור מהרגולטור הרומני לא נמצא בהישג יד פקע ההסכם עם קרן ההשקעות הבריטית, שאמורה הייתה לקלוט את הפעילות הלא מוצלחת שנקנתה על ידי לאומי לפני 12 שנים • הבנק כבר במשא ומתן עם רוכש פוטנציאלי אחר

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

כ-12 שנים לאחר שבנק לאומי רכש את בנק יורום הרומני, במה שהתברר לאורך השנים כעסקה לא טובה עבורו, וכחצי שנה לאחר שחתם על הסכם למכירת הפעילות ברומניה, בנק לאומי מדווח היום כי המגעים למכירת הבנק כשלו ושהוא עדיין "תקוע" עם הפעילות ברומניה. מהדיווח שפרסם היום הבנק הישראלי, שבניהולה של רקפת רוסק עמינח, עולה שהגוף שאמור היה לרכוש את הבנק הרומני מידיו, קרן ההשקעות הבריטית Argo, לא אושרה על ידי הרגולטור המקומי.

עוד הוסיפו בלאומי כי "מבירורים שערך הבנק מול הבנק המרכזי ברומניה עולה שלא ניתן לדעת האם היתר האמור צפוי להתקבל ומה משך הזמן שיידרש לכך", ולכן ההסכם פקע ולא יושלם. מבחינה פיננסית לא מדובר במכה עבור לאומי, מאחר ובעבר כבר פירט הבנק כי המכירה לא נעשתה לפי שווי מרשים, ולמעשה בכלל לא הייתה צפויה להשפיע באופן מהותי על תוצאות הבנק.

עם זאת, בבנק לא מתכוונים להמשיך ולשמור על הבנק הרומני ומדווחים בנוסף כי הם כבר נמצאים במשא ומתן למכירתו לגורם אחר. "הבנק בוחן התקשרות עם גורם אחר למכירת החזקותיו בלאומי רומניה. במסגרת זו הבנק קיבל הצעות ממספר גורמים שעם אחד מהם החליט הבנק להתקדם במשא ומתן. לאותו גורם ניתנה אפשרות לבצע בדיקת נאותות וכן ניתנה לאותו גורם תקופת בלעדיות להתקשרות בהסכם לרכישת לאומי רומניה", ציין הבנק.

לאומי רומניה ספג לאורך לא מעט שנים הפסדים. כך, ב-2017 הרוויח לאומי רומניה 17 מיליון שקל, וזאת לאחר שרשם הפסדים של 9 מיליון שקל ב-2016, של 51 מיליון שקל ב-2015, של 58 מיליון שקל ב-2016 ושל 7 מיליון שקל ב-2013. כמו כן, נכון לסוף 2017 ההון העצמי שלו עמד על כ-1.04 מיליארד שקל. סכום זה היווה ירידה של יותר מ-8% ביחס להון שהיה לבנק זה בסוף 2016, בהמשך לירידה בהון גם בשנים שקדמו.

ללאומי רומניה מספר פעילויות, כאשר בתחום האשראי העסקי הוא פעיל בעיקר בנדל"ן ללקוחות ישראלים הפועלים ברומניה ובמימון עסקים קטנים מקומיים.

בימים אלה מקדם בנק לאומי שני מהלכים למימוש החזקות אחרות שלו, שתיהן כפועל יוצא לחוק שטרום ואחת מהן דווקא מהותית לתוצאות הבנק.

מדובר במכירת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לידי קרן ורבורג פינקוס, עבור תשלום של 2 מיליארד שקל - שיכול להשתנות בתלות בדיבידנד שתחלק לאומי קארד לבעלי המניות הנוכחיים - ולפי שווי חברה של 2.5 מיליארד שקל. עסקה זו נמצאת בימים אלה באישור בבנק ישראל, כשבבנק מעריכים כי האישור יינתן בקרוב.

לצד זאת, לאומי, כמו גם הפועלים ודיסקונט, מקדמים בימים אלה הליך למכירת חלק הארי מהחזקותיהם בחברת שב"א. לאומי כבר מכר חלק מהחזקותיו בשב"א לוויזה העולמית, ורשם בגין זאת רווח של כ-24.5 מיליון שקל לפני מס.