ניסיון נוסף להקל על החברות הסלולריות במכרז הדור החמישי

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן הציג היום בכנס דור חמישי בצה"ל רעיון לפיו הצבא יעשה שימוש משותף עם החברות הסלולריות בתדרים מבוקשים כדי להקטין לחץ על המחירים במכרז • מפקד מעוף, אלוף-משנה ליאור פיינה: "דור 5 מביא עמו בשורה טכנולוגית משמעותית"

נתי כהן/ צילום:איל יצהר
נתי כהן/ צילום:איל יצהר

משרד התקשורת בוחן מחדש הקצאת תדרים שהתכוון להקצות לצה"ל בתחום ה-700 מגה הרץ, כך עולה ממצגת שהציג היום מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן במסגרת כנס סלולר דור 5 בהובלת יחידת מעוף באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סביבה רשתית, סייבר) ובשיתוף משרד התקשורת ומפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית של משרד הביטחון). במידה וכן, הרי שמדובר במהלך בעל חשיבות אדירה לשוק הסלולר כיוון שהוא עשוי להקל את הלחץ על המחירים במסגרת מכרז התדרים המתוכנן לצאת בסוף השנה לדור החמישי.

תחום ה-700 מגה הרץ הוא התחום המבוקש ביותר בעולם לדור החמישי. מדובר בתדר אולי הכי איכותי לדור החמישי ומפעילים בכל העולם נאבקים עליו קשות. בישראל, הוקצו 25 מתוך 30 מגה הרץ לטובת הדור החמישי, כאשר את ה-5 הנותרים צה"ל אמור היה לקבל לשימושו. ההקצאה לצה"ל באה לאחר פשרה שכן הוא אמור היה לקבל יותר תדרים אך הסכים להתפשר בשל הצרכים האזרחיים של החברות המסחריות ב- 5 מגה בלבד.

מכיוון שיש בישראל 3 רשתות (2 משותפות לפרטנר ולהוט מובייל, רשת משותפת לסלקום, גולן טלקום ואקספון, ורשת אחת נפרדת ועצמאית של פלאפון) 25 מגה ב-700 מגה הרץ, היו אמורים לייצר תחרות חריפה מאד על התדר ולייקר את מחירו במכרז כיוון שכל רשת צריכה לפחות 10 מגה בתחום. כעת בוחנים במשרד התקשורת ללכת למהלך לפיו ה-5 מגה של צה"ל, יוקצו בשיתוף עם אחת החברות המתמודדות, בדרך שהיא ככל הנראה תשלם קצת פחות כסף עבור התדר שיופעל במשותף. ככה יפחת הלחץ על החברות להציע מחירים גבוהים מאד במכרז, היות ויהיו מספיק תדרים לכל רשת.

אמנם עוד מוקדם לשמוח, כיוון שהנושא רק עלה מול צה"ל היום, אבל אם הוא יקרה זו תהיה בשורה חשובה לחברות שחוששות מאד שהמכרז יביא אותם להוצאה גבוהה מאד.

הכנס נערך במרכז רבין בתל-אביב, בראשות מפקד לוט"ם, תת-אלוף רמי מלאכי, ומנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן. אל הכנס הגיעו נציגים מכלל הזרועות בצה"ל, בכירים מחברות הסלולר השונות, תעשיות ביטחוניות ומנכ"ל משרד התקשורת.

מפקד מעוף, אלוף-משנה ליאור פיינה, אמר: "דור 5 מביא עמו בשורה טכנולוגית משמעותית בדגש על "פס רחב" עד לקצה ויכולות תקשורת מתקדמות להמונים. טכנולוגיית דור 5 מתכתבת עם מהפכות ה-IoT והמידע הן בעולמות התעשייתים והן בעולם הבטחוני. אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכת המידע, דור 5 מספק הזדמנות אמיתית לקישוריות בפריסה רחבה מהקצוות בשטח עד לליבה של צה"ל והנגשת תוצרי המידע לקצה הטקטי. יכולות התקשורת המתקדמות בדור 5 מייצרות פוטנציאל ממשי עבור צה"ל בקידום תהליכים מבצעיים בזמן אמת מקצה לקצה".

כהן אמר "תכלית המהלכים המובלים על ידי משרד התקשורת היא להאיץ את פריסת תשתיות התקשורת במדינת ישראל על מנת להביאה לעידן הדיגיטלי. בשנים האחרונות נעשה מהלך משמעותי להפחתת העלויות לצרכן והגענו ליעד בנושא זה, אך בהיבט פריסת תשתיות מתקדמות, צעדנו במקום. על מנת להגיע לשם יצאנו למהלך רוחבי עם כלל משרדי הממשלה, גיבשנו חזון ואסטרטגיה אשר משנים את ייעודו של משרד התקשורת מפיקוח ואסדרה ליוזמה והובלת תשתיות התקשורת בישראל לעידן הדיגיטלי וה-IOT . בימים אלו אנו עמלים על ניסוח מסמכי מכרז הדור ה-5 במסגרתו יוענקו תמריצים משמעותיים לחברות שיעמדו בטווחי הזמן שהוגדרו כיעד. היכולת של צה"ל להתחבר למהלך הלאומי הזה, ישרת את האינטרסים הלאומיים ויקדם את היכולת שלנו להגיע מוכנים יותר ובזמן לדור הבא כפי שצה"ל עשה בעבר בהצלחה".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת מעוניין להרחיב את היצע השימושים המסחריים ככל שניתן ומבצע בימים אלו בחינה מול גורמי ביטחון".