ואף מילה על החקירות: נתניהו רק תקף ישירות את גנץ-לפיד

בנאום בכפר המכביה, ללא קהל מעודד ורק אל מול מצלמות, תקף נתניהו את לפיד וגנץ על עמדותיהם המדיניות והכלכליות, לצד הצגת כהונותיו בראשות הממשלה כהצלחה מסחררת • פרשנות

בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי
בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי

ראש הממשלה מנהיג הליכוד בנימין נתניהו מתכונן לקרב פוליטי מהקשים שידע, לא פחות קשה מניצחונו הזעיר על שמעון פרס ב-1996, או מהמאבק מול ציפי לבני ב-2009 שבסופו אמנם קיבל מנדט פחות אך הקים ממשלה. כעת בניגוד לעבר, עומדים מולו שלושה רמטכ"לים לשעבר מגובים במפלגת מרכז חזקה של לפיד ועוד רשימה של אישים מהמחנה שלו ומהמרכז, עם תדמית נקייה יחסית וסכין בן השיניים לכבוש את השלטון.

בנאום הערב פתח נתניהו את מערכת הבחירות האמיתית וקבע את קווי התעמולה העיקריים אל מול יריביו והבולטים שבהם, גנץ ולפיד. נתניהו הכריז כי הם לא ראויים וכי הם יקימו ממשלת שמאל, שתחזיר את סכנת המדינה הפלסטינית על גדרות המדינה.

בנאום בכפר המכביה, ללא קהל מעודד ורק אל מול מצלמות, תקף נתניהו את לפיד וגנץ על עמדותיהם המדיניות והכלכליות, לצד הצגת כהונותיו בראשות הממשלה כהצלחה מסחררת.

הוא הזהיר מפני הקמה של ממשלת שמאל בראשות השניים שתסתמך על גוש חוסם של המפלגות הערביות, שלדבריו שוללות את קיום המדינה, בעוד הם תוקפים אותו על הגוש החוסם שהוא יצר בימין - אבסורד, לדברי נתניהו.

הוא הגיב לנאום המזלזל של גנץ כלפיו שלשום באומרו כי מי שליגלג על קצין בסיירת מטכ"ל שסיכן חייו למען המדינה באינספור מבצעים סודיים, מוכן לתת את ראשות הממשלה לאדם שעברו הצבאי מסתכם בהיותו כתב "במחנה". "תחשבו על זה - יאיר לפיד ראש ממשלה?!" שאל נתניהו.

בהמשך סקר את מצבה של ישראל שבניגוד לדברי מתנגדיו הפוליטיים "מעולם לא הייתה במצב טוב יותר". הוא הרחיב על הפריחה המדינית, העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים והקשרים עם מדינות ומעצמות רבות, כולל מדינות ערביות, "בלי שום נסיגה - - שגנץ וחבריו מתכננים לעשות". הוא סקר נתונים כלכליים ובהם אחוז האבטלה הנמוך, השכר העולה, והפיכתה של ישראל למעצמה כלכלית כהגדרתו. "את כל זה הם מנסים להעלים אבל הציבור יודע את האמת", אמר.

כאן עבר לביקורת הישירה על לפיד וגנץ, מתחריו על ראשות הממשלה, השניים לדבריו תמכו בהסכם הגרעין עם איראן, זה שהוא נאבק בו והביא לביטול השתתפות של ארצות הברית בו. הוא האשים אותם כי הם בעד התנתקות - עקירת ישובים נוספת. "אני עמדתי בפני לחצים כבירים לעשות כן כולל מנשיא ארצות הברית לשעבר ועמדתי בזה".

הוא האשים את לפיד וגנץ כי הם נגד חוק הלאום שבו הוא גאה, החוק המבסס את היותה של ישראל "מדינת הלאום של העם היהודי ורק שלו, ולכך הם מתנגדים".

לדברי נתניהו גנץ כסגן רמטכ"ל ואשכנזי הרמטכ"ל התנגדו לבניית גדר המערכת בגבול מצרים, גדר שהוא התעקש על בנייתה ומנע שיטפון דמוגרפי של מסתננים.

הוא ליגלג על יכולותיהם הכלכליות של יריביו. "כשלפיד כשראיין אותי הוא אמר לי -אני לא מבין דבר בכלכלה - הוא צדק. היה שר האוצר אולי הכושל ביותר בתולדות המדינה".

ועל גנץ: "הניסיון הכלכלי של גנץ הוא פשיטת רגל ושריפת מיליונים של משקיעים ופיטורי עובדים. שניהם לא מבינים דבר בכלכלה ויעשו מה שיגיד להם המומחה לכלכלה אבי ניסנקורן איש השמאל הכלכלי נציג הוועדים המונופוליסטים המונעים את ההתקדמות במשק".

כאן חזר לסוגיה המדינית ואמר כי ממשלת השמאל שיקימו גנץ ולפיד תביא להקמת מדינה פלסטינית שתסכן את ישראל. פעמיים גנרלים ניצחו את הליכוד אמר, ב-92 קיבלנו את רבין ואסון אוסלו, ב- 99 קיבלנו את ברק והאינתיפאדה של אוטובוסים מתפוצצים ומעל 1,000 הרוגים.

כהרגלו תקף נתניהו גם את התקשורת שלדבריו תהפוך למכונת תעמולה שתהלל ותשבח את לפיד וגנץ ולעומת זאת תכפיש ותשמיץ אותו.

נתניהו אולי במפתיע לא התייחס בנאום לכתבי האישום והחקירות, הוא תקף כמעט רק את יריביו הפוליטיים, ובכך יצר את המשוואה שלו לבחירות. נתניהו ראש הממשלה המנוסה והתקיף, לעומת גנרל חסר ניסיון ו"פרזנטור" ללא כישורים.