השגרירה החדשה של ארה"ב באו"ם: תורמת של טראמפ

קלי נייט קראפט, שמכהנת כעת כשגרירת ארה"ב בקנדה, תיכנס לנעליים הגדולות של ניקי היילי, אך כנראה לא תכהן על תקן של חברה בקבינט, כקודמתה • המשמעות: היא תמלא תפקיד פחות מרכזי במדיניות החוץ של הממשל • נייט קראפט היא תורמת גדולה לטראמפ ולמפלגה הרפובליקנית, יחד עם בעלה, איל מכרות פחם

קלי נייט קראפט / צילום: Joshua Roberts, רויטרס
קלי נייט קראפט / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

השגרירה החדשה של ארה"ב באו"ם תהיה קלי נייט קראפט, שגרירת ארה"ב בקנדה, שנשואה לאיל מכרות פחם ושתרמה, יחד עם בעלה, מיליוני דולרים לדונלד טראמפ, למועמדים רפובליקנים אחרים ולמפלגה הרפובליקנית.

קראפט, בת 56, תיכנס לנעליים הגדולות של ניקי היילי הפופולרית אם הסנט יאשר את מינויה (וקרוב לוודאי שכך יהיה). מכל מקום, לדברי מקורות בבית הלבן, שצוטטו בסוף השבוע בכמה כלי תקשורת, היא לא תכהן על תקן של שרה בקבינט, כקודמתה. המשמעות היא, שקראפט תמלא תפקיד פחות מרכזי בעיצוב מדיניות החוץ של הממשל ולא תשתתף ברוב ישיבות הקבינט בבית הלבן. קרוב לוודאי שהיא לא תהיה מגנט לעיתונאים כמו היילי בשעתה. אם היילי גילתה מידה רבה של עצמאות, קראפט צפויה לקבל תכתיבים מהבית הלבן, דרך שר-החוץ פומפיאו.

היילי דרשה לקבל תקן של שרה כתנאי להסכמתה לכהן כשגרירה באו"ם, אך קראפט לא הייתה יכולה להרשות לעצמה דרישה כזו. היא אינה נהנית מגב פוליטי חזק (היילי הייתה מושלת קרוליינה הדרומית קודם שמונתה לתפקיד באו"ם). יתר על כן, קראפט אף לא הייתה הבחירה הראשונה של טראמפ. הוא הציע תחילה את התפקיד להתר נאורט, דוברת הסטייט דיפרטמנט וקודם לכן מגישה בתוכנית החביבה על טראמפ, Fox & Friends, בערוץ החדשות פוקס ניוז. מינויה של נאורט כשל לאחר שהיא הודתה כי העסיקה בעבר אומנת זרה ללא היתרי עבודה מתאימים.

טראמפ, שהודיע על בחירתה של קראפט בציוץ, תיאר את כהונתה כשגרירה באוטאווה כ"יוצאת מהכלל". אך מה שקידם את מינויה הייתה כנראה העובדה שהיא מקושרת מאוד למוקדי כוח במפלגה הרפובליקנית. היא ידועה כמקורבת לראש הסיעה הרפובליקנית בסנט, מיץ' מקונל, שהמליץ עליה לטראמפ. ב-2016, תרמו היא ובעלה 1.5 מיליון דולר לפוליטיקאים רפובליקנים, לרבות 271 אלף דולר לדונלד טראמפ.

טראמפ, אגב, אינו יוצא דופן בהחלטותיו למנות תורמים גדולים לכהונות נחשקות בממשלו. גם הנשיא הקודם, ברק אובמה, נהג כך.

וכפי שמדווח "וושינגטון פוסט", בני הזוג קראפט היו לקוחות קבועים בבית-המלון של טראמפ בוושינגטון. על פי "רשימת האח"מים" של המלון, שהודלפה לעיתון. הם סווגו ברשימה בסימון (20)R, ולדברי עובדים לשעבר המשמעות היא שהשניים לנו במלון 20 פעם. אין לדעת אם טראמפ הושפע מעובדה זו, אך ידוע שנציגים ממדינות המפרץ, לרבות סעודיה, מרבים להתאכסן במלון של טראמפ בוושינגטון.

קראפט החלה לכהן באוטאווה ב-2017 וכבר בתחילת כהונתה היא עשתה גלים, כנראה בלי שהתכוונה לכך, כאשר מיצבה את עצמה בשני צידי המתרס של הוויכוח על התחממות כדור הארץ. בתשובה על שאלה בסוגיה זו בראיון עם שירות השידור הקנדי היא אמרה: "אני מאמינה שיש טיעונים מדעיים מדויקים לשני הצדדים. שני הצדדים הסיקו מסקנות שמתבקשות ממחקריהם ואני מעריכה ומכבדת את שני הצדדים של המדע".