לאחר הביקורת: פייסבוק מפסיקה את פעילות אונבו הישראלית

החברה תסיר מחנות האפליקציות של גוגל שתי אפליקציות: אונבו ואפליקציית מחקר שוק, שספגו ביקורת על איסוף מידע על משתמשים והפרת פרטיות • האפליקציות כבר לא פועלות על מכשירי אפל

מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock
מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock

פייסבוק תסיר מחנות האפליקציות של גוגל את אפליקציית אונבו השנויה במחלוקת, שמבוססת על רכישה של סטארט-אפ ישראלי. במקביל, פייסבוק תפסיק את פעילות אפליקציית מחקר השוק שגם ספגה ביקורת באחרונה. אופן הפעולה של שתי האפליקציות דומה ושימש לאיסוף מידע על המשתמשים לטובת מחקר שוק. בחודשים האחרונים הסירה פייסבוק את שתי האפליקציות גם מחנות האפליקציות של אפל, בשל הפרת תנאי המדיניות שלה. הפסקת הפעילות גם עבור מכשירי אנדרואיד דווחה לראשונה באתר "טק קראנץ'" ואושרה על ידי פייסבוק.

חברת הסטארט-אפ הישראלית אונבו נרכשה ע"י פייסבוק ב-2013 תמורת סכום של בין 150 ל-200 מיליון דולר, לפי דיווחים. החברה מרמת גן הוקמה ב-2010 בידי גיא רוזן ורואי טיגר, ולאחר שנרכשה בידי פייסבוק הפכה לבסיס להקמת פייסבוק ישראל, אך מאז העבירה את רוב פעילותה לקליפורניה.

האפליקציה של אונבו הציעה למשתמשים שירותי VPN, התרעות מפני אתרים שעלולים להיות מזיקים ומפני אפליקציות שצורכות כמות גדולה של דאטה ועוד. שירותי VPN מאפשרים למנוע מאתרים לעקוב אחר פעילות המשתמש, לספק שכבת הגנה נוספת למידע רגיש, ולהתחבר ממדינה זרה (כדי לעקוף את הצנזורה על האינטרנט במדינות אוטוריטריות, או פשוט להירשם לשירותים שאינם זמינים במדינתו של המשתמש).

אלא שבמקביל לשירותיה, אונבו גם אספה מידע על פעילות המשתמשים באתרים ובאפליקציות וניתחה אותו כדי להבין את דפוסי השימוש של גולשים. היא נחשבת לכלי חשוב באסטרטגיית המוצר והרכישה של פייסבוק, ובעבר חשף ה"וול סטריט ג'ורנל" את אופן פעולתה והיתרון שהיא מעניקה לפייסבוק מול מתחרות - כולל חברות סטארט-אפ בראשית דרכן.

לפי הדיווח, פייסבוק יכולה לקבל באמצעות אונבו מידע מפורט על האפליקציות האחרות שהמשתמשים הורידו: זמן השימוש, תדירות הפעלתן, נתונים דמוגרפיים ועוד. כך היא יכולה לזהות טרנדים חדשים ולזהות האטה או זינוק בצמיחה של אפליקציות. לפי דיווחים, הדאטה שאספה אונבו תרם להחלטה לקנות את וואטסאפ, הרכישה הגדולה ביותר של פייסבוק עד היום, וכן סיפוק מדיע על ההאטה בצמיחה של סנאפצ'ט בעקבות השקת הסטוריז באינסטגרם חודשים לפני שסנאפצ'ט עצמה פרסמה זאת, דבר שהוביל להחלטה להשיק סטוריז גם בפייסבוק, וואטסאפ ומסנג'ר, ועוד.

באוגוסט נאלצה פייסבוק להסיר מחנות האפליקציות של אפל את אונבו, בעקבות הפרת מדיניות הפרטיות של אפל, שאסרה על אפליקציות לאסוף מידע על אפליקציות אחרות, אך לאחרונה נחשף ב"טק-קראנץ'" כי פייסבוק מפעילה עבור משתמשי האייפונים אפליקציית מחקר אחרת, שאף התבססה על הקוד של אונבו, תוך הפרת כלל אחר של אפל.

מדובר באפליקציית Facebook Research שקיבלה גישה ממשתמשים בארה"ב והודו, חלקם צעירים במיוחד, לכמות עצומה של דאטה אישי שהועבר לפייסבוק, הכולל שיחות אישיות, פעילות רשת ונתוני מיקום, בתמורה למתן תשלום חודשי למשתמשים של עד 20 דולר באמצעות גיפטקראד. האפליקציה הפרה את מדיניות אפל בכך שבמקום להעלות את האפליקציה לחנות האפליקציות הרשמית, פייסבוק השתמשה במערכת שאפל מתירה שימוש בה אך ורק עבור הפצת אפליקציות פנימיות לעובדי חברות. בדרך זו עקפה ענקית הטכנולוגיה את ההליך שמחייב בדיקה ואישור של אפל לאפליקציות.

פייסבוק הפסיקה את פעילות האפליקציה בסוף ינואר בעקבות החשיפה ואף ספגה סנקציה מאפל. במשך 30 שעות נמנע מהחברה להפיץ או להפעיל אפליקציות לשימוש פנימי לעובדיה באמצעות המערכת של אפל. אפליקציות אלו כללו גרסאות בטא לאפליקציות כמו פייסבוק ואינסטגרם, אך גם אפליקציות הנוגעות לסידורי תחבורה לעובדים.

גם מחוקקים אמריקאיים התבטאו בחריפות נגד פייסבוק בעקבות הפרסום אודות אופן הפעולה של פייסבוק ריסרץ', ובמיוחד הנסיונות של פייסבוק לשווק אותה לנערים מגיל 13 באמצעות מודעות באינסטגרם וסנפצ'ט. חבר הקונגרס הדמוקרטי מניו ג'רזי, פרנק פאלון, הצהיר למשל כי "הורים מזהירים את ילדיהם להיזהר מזרים שמחלקים סוכריות. מסתבר שצריך להחיל את אותה אזהרה גם על פייסבוק. זו הסיבה שאמריקאים צריכים חוק חזק ומקיף בנושא הפרטיות".

כעת כאמור, פייסבוק מפסיקה את פעולת שתי האפליקציות גם באנדרואיד. לפי "טק קראנץ'", בשלב ראשון, הטכנולוגיה של אונבו תפסיק להיות בשימוש על מנת לאסוף דאטה על המשתמשים במחקרים של פייסבוק, אך תמשיך לשמש כאפליקציית VPN כדי לאפשר למשתמשים למצוא תחליף. בהמשך, גם האפליקציה תיסגר לחלוטין. פייסבוק הפסיקה גם לגייס עובדים עבור אפליקציית המחקר, למרות שמחקרים קיימים שלה ימשיכו לפעול.

במקום אונבו ופייסבוק ריסרץ', פייסבוק תחל להתמקד בתוכניות מחקר בתשלום בהן משתמשים מבינים לחלוטין איזה מידע פרטי הם מוסרים בתמורה לפיצוי הכספי. ככל הנראה השינוי מגיע כתגובה לביקורת על האפליקציות הקיימות, ובשל חשש מהאווירה הציבורית הנוכחית שבה ההיבטים הפרטיים בשיטות הפעולה של ענקיות הטכנולוגיה נבחנים באופן מדוקדק יותר ויותר. פייסבוק אישרה את השינוי והצהירה כי "מחקר שוק עוזר לחברות לבנות מוצרים טובים יותר עבור אנשים. אנחנו משנים את המיקוד שלנו כך שנתגמל עבור מחקר שוק, והמשמעות היא שנפסיק את פעילות אונבו".

למרות סגירת האפליקציות, נראה שאופטימיות יתרה לגבי דאגה מוגברת לפרטיות המשתמשים בפייסבוק היא עדיין מוקדמת. תחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל" מצא כי אפליקציות פופולריות מעבירות לפייסבוק מידע רגיש מבלי ליידע את המשתמשים או לבקש את אישורם. לדברי פייסבוק, הדבר עומד בניגוד למדיניות שלה והיא תפעל למנוע העברת מידע כזה מאפליקציות בעתיד.