תחום שצפויה לו עדנה: מניות עם תשתית בריאה להשקעה

בכל הנוגע לתשתיות, לישראל יש עוד כברת דרך ארוכה להתפתח, כך שהתחום צפוי לשגשג בשנים הקרובות • חברות רבות מעניינות פועלות בתחום הזה - אבל השתיים הבולטות ביניהן הן אלקטרה ישראל ואפקון החזקות

אתר בניה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף
אתר בניה, מודיעין / צילום: שלומי יוסף

לא מכבר, כאשר סיכמתי כאן את השנה שחלפה, כתבתי שאני ממליץ בחום על המניות המקומיות לקראת השנה הבאה - שכן התמחור שלהן הוגן והכלכלה הישראלית איתנה. מובן שזו אמירה כוללנית שמדברת במונחים של ממוצע, כך שהייתי רוצה להתמקד הפעם בזווית מעט יותר צרה - חברות הפועלות בתחום התשתיות.

■ התקדמנו לא מעט, אבל הדרך ארוכה: ישראל נחשבת במובנים רבים לאחת המדינות המתקדמות בעולם, אך נדמה לי שרבים יסכימו, כי בחלק מתשתיות הבסיס אנחנו רחוקים מאוד מהרמה המערבית. זה לא שבעשור האחרון לא בוצעו כאן השקעות כבדות, להיפך, אבל הפער האדיר בנקודת המוצא מותיר לפנינו עוד כברת דרך ארוכה.

■ רק כדי להמחיש את הדברים, אציין את המספרים הבאים: ההשקעה בנכסים קבועים צמחה מתחילת העשור בשיעור של 60%, ובשנתיים הקרובות היא צפויה לגדול בכ-16% נוספים. נוסף על כך, חשוב להזכיר גם את ההרחבה הנוספת של מפעל אינטל, שתחל בשנת 2020 ותיפרס על פני שלוש שנים, שכן היא לבדה צפויה להוסיף 35-38 מיליארד דולר להשקעות בנכסים קבועים.

מדובר ללא ספק בסכומים אדירים, אבל מה שחשוב לענייננו, זו העובדה שההרחבה הצפויה אינה עוסקת רק בשיפוץ והוספת חדרים נקיים, אלא בהקמת מפעל חדש לחלוטין - על כל ההשקעות הדרושות לשם כך; מבנים, חשמל, מערכות אלקטרו-מכניות, צנרת, מיזוג אוויר, מעליות ושאר תשתיות נלוות.

אין לי לא כוונה ולא יכולת לדבר על כל החברות הפועלות בתחומי התשתיות, כך שהייתי רוצה להביא בפניכם שתי דוגמאות שנראות לי מעניינות - אלקטרה ישראל ואפקון החזקות.

אלקטרה ישראל
 אלקטרה ישראל

■ אלקטרה ישראל - על איכות משלמים: אלקטרה ישראל היא החברה המובילה בתחומה בישראל, תוך שהיא חולשת כמעט על כל תחומי התשתיות. הדומיננטיות בשוק המקומי מקנה לאלקטרה יתרון תחרותי משמעותי, המוצא את ביטויו בצבר ההזמנות של החברה - שכן הוא צומח בעקביות, הרבה מעבר לממוצע בתעשייה.

אני מציין זאת על רקע מחיר המניה, משום שעל פניו היא נראית לכאורה יקרה, אבל אם מביאים בחשבון את הגידול הצפוי ברווחים בתקופה הקרובה, אזי מדובר בהשקעה איכותית וראויה.

■ תמחור המניה - יותר שמרני ממה שנראה: מכפיל הרווח הנקי של אלקטרה, המבוסס על תוצאות 12 החודשים האחרונים, נושק לערך 19. זו בוודאי לא רמה צנועה, אבל הצמיחה ברווחי החברה בתקופה הקרובה תכווץ את מכפיל הרווח בהתאמה.

האריתמטיקה פשוטה; צבר ההזמנות של החברה צמח לאורך השנים הרבה מעבר לשיעור הגידול בהשקעות בנכסים קבועים, כך שאם על פי התוכניות לשנתיים הקרובות צפוי גידול של כ-20% בהיקף ההשקעות, הרי שזו תהיה לכל הפחות גם הצמיחה בצבר ההזמנות.

אם כך, נשאלת השאלה מה יחס התמסורת בין השורה העליונה לתחתונה - הווה אומר, כיצד תשורשר הצמיחה בצבר לרווח הנקי של החברה? ניסיתי לחלץ זאת באמצעות מבט לאחור, כך שהסתכלתי על היחס בין שני המשתנים האמורים, בתקופה האחרונה שבה צבר ההזמנות היה נמוך ב-20%.

הביטו בטבלה, התמונה ברורה; הגידול בצבר ההזמנות מחלחל בצורה כמעט מלאה לשורה התחתונה. המשמעות הפיננסית פשוטה; אם שווי החברה ייוותר ברמתו הנוכחית, מכפיל הרווח יתקצר לכדי 15 במהרה - מה שלדעתי הופך את ההשקעה במניה למעניינת כבר עתה.

צבר ההזמנות של אפקון החזקות
 צבר ההזמנות של אפקון החזקות

■ אפקון החזקות - לעתים, גם לקוטן יש יתרונות: מדובר בחברה יחסית קטנה, שפועלת גם היא בתחום התשתיות, ומה שמשך את תשומת לבי אצלה זה רצף ההודעות שהיא שלחה לבורסה מאז פרסום התוצאות הכספיות האחרונות.

אם תעברו על דיווחי החברה ברבעון הרביעי של השנה שחלפה, תגלו שהיא כמעט והכפילה את צבר ההזמנות שבאמתחתה. מדובר בשישה פרויקטים חדשים שבהם אפקון הודיעה על זכייה, כאשר חלקה הכספי בהם מסתכם לכדי סך של 1.6 מיליארד שקל.

גם לחברה כמו אלקטרה ישראל זו הייתה תוספת נכבדה, כך שההשפעה על חברה קטנה כמו אפקון משמעותית פי כמה וכמה. מה שמעניין, או יותר נכון מוזר, זו העובדה שההודעות הללו לא שינו באופן מהותי את מחיר המניה, כך שמכפיל הרווח הנוכחי דומה למכפיל ההיסטורי הממוצע. זה מעט תמוה, שהרי נראה כי החברה ניצבת בפני קפיצת מדרגה, ולכן אדישות המשקיעים מייצרת הזדמנות השקעה.

■ שורה תחתונה: תחום התשתיות צפוי לעדנה בשנים הקרובות. אלקטרה ישראל ואפקון החזקות הן לא המניות היחידות בתחום שמעניינות, אבל אני חושב שהן השתיים הבולטות.

 הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד