הניסוי בתחבורה שיתופית בסבסוד ממשלתי לא יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות

רכבי ההסעות החדשים שנרכשו על-ידי חברת דן לטובת הניסוי שיחל בחודש הבא בת"א ובר"ג, לא מונגשים לבעלי כיסאות גלגלים ולמי שסובל ממוגבלות בתנועה • עלות הנגשת כל רכב מוערכת בכ-100 אלף ש' • יו"ר עמותת איל"ן: "השירות המבורך כביכול מפלה לרעה אנשים עם מוגבלויות"

אוטובוס מונגש / צילום: shutterstock
אוטובוס מונגש / צילום: shutterstock

הניסוי בתחבורה שיתופית חכמה וחשיפת "גלובס" בשבוע שעבר אודות הסבסוד הממשלתי לו יזכה, מעוררים מחאה מצד נכים, המצביעים על כך שהשירות החדש לא יהיה נגיש עבורם.

במכתב ששוגר בשבוע שעבר לשרי האוצר והתחבורה על-ידי אהוד רצאבי, יו"ר עמותת איל"ן לילדים נפגעים, נכתב כי "נדהמתי לקרוא כי השירות המבורך כביכול, בפועל מפלה לרעה אנשים עם מוגבלויות, שכן המיניבוסים שנרכשו לטובת ביצוע השירות אינם מונגשים לאוכלוסייה עם מוגבלות פיזית".

לדבריו, "ישראל מזדחלת הרחק מאחור בכל הקשור לנגישות תחבורה ציבורית לטובת אנשים עם מוגבלויות ביחס למדינות האיחוד האירופי וארה"ב. מיניבוסים אלו הם ללא רמפה בכניסה, הכניסה אליהם צרה מידי ואין בהם מקום ייעודי לכיסא גלגלים".

שירותי תחבורה שיתופית בהזמנה אישית, שיופעלו בתל-אביב וברמת גן בידי חברת דן באמצעות מערכת ניהול תחבורה של "ויה", ובהמשך גם בירושלים, בחיפה ובערי דרום השרון בידי החברות אגד ומטרופולין, אכן לא יהיו מונגשים לכיסאות גלגלים ולנכים מוגבלים בתנועה.

את הסיבה לכך אפשר לתלות בתקציב. עלות הרכישה של כל מיניבוס מוערכת בכ-310 אלף שקל לפי תחשיבי משרד התחבורה, והנגשתו לנכים תוסיף למחיר כ-100 אלף שקל נוספים, שהם העלות של מעלית והתקן לקשירת כיסא גלגלים. בנוסף, הנגשה תקטין את מספר מקומות הישיבה בכל רכב הסעות ותגדיל את כמות כלי הרכב הנדרשת להפעלת השירות בצורה מיטבית.

ולמרות המחיר הכלכלי, חשוב לזכור כי מדובר בניסוי שרובו ממומן בידי המדינה, שנכים מופלים בו לרעה. לפי המכתב של יו"ר איל"ן, "זו יוזמה שהנהנה העיקרי לי היה אמור להיות הקהל עם הקושי הגדול ביותר להתנייד בחופשיות, אך במקום לנצל את ההזדמנות לדרוש בתנאי המכרז כי על האוטובוסים המוצעים להיות מונגשים, באופן אבסורדי 'מוותר' משרד התחבורה על ציבור שאולי זקוק לשירות זה יותר מכל".

הניסוי, שיחל בגוש דן בסוף חודש מארס, צפוי להיות מעין פתרון ביניים בין מונית רגילה לאוטובוס. המתכונת היא נסיעה שיתופית שמתאימה את לוחות הזמנים ומסלולי הקווים לביקושי הנוסעים, כך שייווצר המסלול המתאים ביותר לכולם. המחיר, בהתאם, יהיה נמוך מזה של מונית, אך גבוה מזה של אוטובוס - 10-15 שקל לנסיעה (בהתאם לשעה). יצוין כי הניסוי מוגדר כתחבורה ציבורית ומפוקח בהתאם, אך לא יתנהל ככזה. התשלום יהיה דרך אפליקציות ייעודיות, שלא יכבדו הנחות לחיילים ולסטודנטים כמו בכרטיס רב-קו. עם זאת, אזרחים ותיקים ייהנו מהנחה של 50%.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי עלות הניסוי בגוש דן היא כ-45 מיליון שקל לשנה, ממנו תכסה המדינה כמחצית באמצעות סובסידיה ישירה, ותוסיף גם תמריצים על הצלחה או תעניק רשת ביטחון כלכלית למקרה של כישלון. 

תגובת משרד התחבורה: "במסגרת הפיילוט יופעלו גם מיניבוסים המונגשים לבעלי מוגבלויות".