יהדות התורה החרדית שומרת אמונים לנתניהו: "לא נצטרף לשום ממשלה שלפיד יהיה בתוכה, חד וחלק"

את הדברים אמר סגן השר יעקב ליצמן בכינוס פתיחת המטה המשותף של שני הפלגים החרדים האשכנזים שהתקיים אחר הצהריים בבני ברק

יהדות התורה בהרכב מלא
יהדות התורה בהרכב מלא

בנימין נתניהו מצופף שורות מול יריביו ב"כחול-לבן" ומוודא שהגוש שלו נשאר מחובר איתו ולא פוזל לכיוון מפלגת "הגנרלים ופרזנטור" כפי שהוא מכנה אותם. שותפיו לגוש משתפים איתו פעולה. אחרי ש"ס שהודיעה מראש כי קשרה גורלה בגורלו והיא הכי נאמנה לו, ואיחוד מפלגות הימין שנתניהו היה השושבין העיקרי ביצירתו, ביממה האחרונה הצטרפו באופן מוחלט ורשמי גם ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן ויהדות התורה החרדית.

ליברמן אמר כבר אתמול בשבתרבות ובראיונות טלוויזיונים כי לא ייכנס לממשלה שאינה ממשלת ימין. היום במפגש עם מועמדי הרשימה חידד את הדברים ואמר, לא נשב עם ממשלה בראשות בני גנץ, נהיה רק בממשלת ימין. זה לא אומר שלא נעמוד על שלנו ונדרוש את דרישותינו מהקואליציה ובראשן ענייני דת ומדינה. נהיה היחידים שמגנים על החילונים בגוש הימין.

יהדות התורה הייתה חד משמעית לא פחות בכינוס פתיחת המטה המשותף של שני הפלגים החרדים האשכנזים שהתקיים אחר הצהריים בבני ברק, נפסלה לחלוטין ישיבה עם "כחול-לבן" באותה ממשלה בגלל החיבור עם יאיר לפיד. סגן השר יעקב ליצמן אמר בין השאר: "אני לא מבין למה גנץ התחבר עם אדם שנכשל במשרד האוצר. אנחנו נעלה את הגיוס והשבת, אבל גם את הנושאים החברתיים. מי שמטיף לנו ללמוד ליבה לא עשה בגרות נכשל כשר אוצר. לא נצטרף לשום ממשלה שלפיד יהיה בתוכה, חד וחלק" חבר הכנסת משה גפני הנחשב לסמן השמאלי של החרדים יישר קו עם עמיתיו : "אנחנו הולכים עם ביבי נתניהו. מציע שיפסיקו לשאול אותנו את השאלות האלה. מה יהיה אם יהיה כתב אישום? יש חוק במדינה ונפעל על פי חוק. עם לפיד לא הולכים לקואליציה. אמרנו את זה ולא צריך לומר שוב"

חבר הכנסת אורי מקלב הזהיר כי מי שיצביע ל"כחול-לבן" יקבל את לפיד רק בעוצמה גדולה בהרבה.

המשמעות של הצהרות אלה מותירה בידי גנץ וחבריו רק שתי מפלגות מוחשיות בפוטנציאל להקמת ממשלה או לפחות גוש חוסם. הימין החדש שאמנם מדבר על ממשלת ימין אך בפחות התלהבות מחבריו האחרים לגוש. הנימוק של בנט ושקד לא להצטרף לממשלה של גנץ היא הרכש החדש שלו, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הנחשב סמרטוט אדום בעיני הימין הכלכלי שבנט עמוק בתוכו. צירופו של ניסנקורן מקרב את בנט אל נתניהו למרות הקרע ביניהם.

האחרונה שנותרה היא "כולנו" של משה כחלון, המדשדשת בעצמה על סף אחוז החסימה, וכחלון עצמו החושש מהקמפיין של נתניהו אחרי החלטת היועץ, משחק בשני הכיוונים, גם תוקף את "כחול-לבן" במשל מוביל הטנקים שלו. "היית נותן לשני נהגים חדשים לנהוג על מוביל טנקים עמוס בירידות של סדום?". וגם בהיבט הכלכלי הגדיר את מפלגת הגנרלים חסרת כיוון: "תחליטו קודם בעד מי אתם ומה אתם, תחליטו אם אתם בעד הבנקים או בעד הציבור, בעד הקבלנים או בעד הזוגות הצעירים" .

כלומר הוא לגמרי לא בידיים של גנץ וקרוב הרבה יותר לליכוד כפי שאמר ל"גלובס" לאחרונה. "אני מעדיף להמשיך להיות בקואליציה בראשות נתניהו, כל עוד אין החלטה על הגשת כתב אישום נגדו לאחר שימוע". אבל מנגד "כשזה יקרה לא יהיה צריך אותי להחליט כי ראש ממשלה לא יכול לתפקד תחת כתב אישום ובמאבק משפטי". השורה התחתונה, לפי חלוקת המפלגות כפי שהיא נראית כעת, לבני גנץ אין יכולת להקים ממשלה וגם גוש חוסם פחות מגבולי.

הערת אזהרה: הכל נכון לרגע זה, בטרם התקבלה החלטה על כתב אישום או לא כלפי נתניהו, החלטה שלא ברור מה תהיה השפעתה.