פחות משחקים, יותר עסקים: מיקרוסופט מציגה עולם חדש של משקפי מציאות מוגברת

מיקרוסופט הציגה בתערוכת הסלולר בברצלונה גרסה חדשה של משקפי המציאות המוגברת שלה, הולולנס • בניגוד לענקיות הטכנולוגיה שמפתחות טכנולוגיית מציאות רבודה כדי להיערך לעידן שאחרי הסמארטפון, במיקרוסופט זנחו את הפנייה ללקוחות צרכניים ומתמקדים רק בלקוחות תאגידים

אלכס קיפמן ממיקרוסופט מציג את משקפי המציאות המוגברת הולולנס 2 / צילום: Sergio Perez, רויטרס
אלכס קיפמן ממיקרוסופט מציג את משקפי המציאות המוגברת הולולנס 2 / צילום: Sergio Perez, רויטרס

בעלי החזון שעומדים מאחורי משקפי המציאות המוגברת הבטיחו עתיד מופלא שבו יוכלו המשתמשים להעלים הולוגרמות בהינף יד ולהhלחם ברשעים דיגיטליים שמתקבצים סביב עמדת העבודה במשרד - אך לא מיקרוסופט.

המנכ"ל סאטיה נאדלה השתתף בכנס המובייל העולמי בברצלונה - תערוכת הסלולר הגדולה בעולם - כדי להציג גרסה חדשה של משקפי הולולנס כפתרון העדכני ביותר למטלות תאגידיות שגרתיות כמו הכשרה מקצועית, ולא לצורכי בידור. מיקרוסופט מנסה להידחף לצמרת של תעשייה שנמצאת עדיין בחיתוליה ושלהערכת אנליסטים תרשום גאות חדה בעשור הבא.

ענקיות טכנולוגיה, כולל אפל, גוגל ופייסבוק, וגם חברות סטארט-אפ כמו מג'יק ליפ (Magic Leap) עושות מאמצים קדחתניים לפתח טכנולוגיית מציאות רבודה שתאפשר למשתמשים לראות רכיבים הולוגרפיים שיוצמדו לעולם האמיתי שלהם. חברות אלה מהמרות שחדשנות זו תהפוך לממשק המחשוב הגדול הבא, והן מתחרות על המעמד הדומיננטי בשוק בעידן הפוסט-סמארטפון.

נאדלה הציג את הולולנס 2, שמשקלם קל יותר ושנוחים יותר לחבישה מהגרסה הראשונה. כמו כן מגדילים המשקפיים ביותר מפי שניים את שדה הראיה שעליו ניתן להציג הולוגרמות, לדברי מיקרוסופט. עם זאת, לא חשף נאדלה משחקים או יישומים חדשים לשימוש ביתי. מוצרים כאלה מלהיבים את הדמיון, אך מיקרוסופט לא מאמינה שהם יניבו הכנסות מכירה גדולות.

"אני פשוט לא שומעת שאנשים זקוקים נואשות לעוד אמצעי בידור כרגע. אנחנו לא משקיעים בהייפ", אמרה לורן ברדין, מנהלת הנדסה ליישומי המציאות הרבודה של מיקרוסופט.

ההייפ ליווה את משקפי המציאות הרבודה האלה מההתחלה. כשגוגל של אלפבית השיקה את גוגל גלאס, ערך המייסד המשותף סרגיי ברין ועידת וידיאו עם אנשים שהיו בעיצומה של צניחה חופשית ושהרכיבו את המשקפיים. תוך כמה שנים בא הקץ על תפיסת גוגל גלאס כמוצר צריכה. אך ההתלהבות מהמציאות המוגברת לא נעלמה. ניתן היה ליהנות מהצצה מוקדמת בפוטנציאל של מג'יק ליפ (Magic Leap) בתצוגת וידיאו ראוותנית שבה נראה עובד משרד נלחם בנשק וירטואלי נגד לוזרים שפלשו למשרד. באירועי השקת המוצר בשנים האחרונות, הבליטה אפל את ההבטחה הגלומה בטכנולוגיית המציאות הרבודה.

משקפי הולולנס רושמות ביצועים טובים מכיוון שמיקרוסופט לא ניסתה להבריח את הצרכנים באמצעות יישומים ראוותניים, לדברי נוח אקהאוז, שעומד בראש מחלקת מסירת מוצרים בבנטלי סיסטמס (Bentley Systems), הפועלת מאקסטון, פנסילבניה, ומייצרת תוכנות לתעשיית הבנייה. במקום זאת דבקה מיקרוסופט בשורשיה התאגידיים, ומכרה מוצרים ללקוחות עסקיים ותיקים שהיו מוכנים לשלם עבור טכנולוגיה שמקטינה להם עלויות.

חברות משתמשות בהולולנס כדי להצמיד הנחיות וחומרים ויזואליים אחרים שנועדו להדריך עובדים כיצד לבצע תיקוני מכונות ומטלות נוספות. משקפי הולולנס 2 עוקבים אחר תנועות העין באופן שמאפשר לרפרף על מדריך שימוש במוצר, עוצרים כשהמשתמש עוצר, ושבים לאחור כשהמשתמש מסיט את עיניו כדי לקרוא פסקה פעם נוספת. בנטלי מפתחת תוכנה שתסייע לחברות בנייה לבצע הדמיה של תוכניות בנייה ואתרי בנייה, ומיקרוסופט משתפת פעולה עם חברת התעופה היפנית יפן איירליינס כדי לפתח סימולטורים לתא הטייס עבור הטייסים.

"קרוב לוודאי שפריצת הדרך הטכנולוגית הגדולה הבאה לא תגיע מחברת טכנולוגיה, אלא מקמעונאית או ספקית שירותי בריאות או יצרנית רכב", אמר נאדלה בכנס המובייל העולמי.

ההתמקדות בלקוחות תאגידיים לא היתה מובנת מאליה כשמיקרוסופט הציגה את הגרסה הראשונה של הולולנס ב-2015. המכשיר נוצר במחלקת משחקי הווידיאו Xbox של מיקרוסופט, והמצגות הראשונות כללו משחקי קרבות רובוטים, וגם תרחיש שבו יכלו המשתמשים לצפות בסרטוני ווידיאו בכל מקום בבית. "הם הבינו מהר מאוד שזה לא הולך להיות הצלחה צרכנית גדולה", אמר ג'יי. פי. גאונדר, אנליסט בפורסטר.

כיום מנהלת מיקרוסופט את הציפיות באמצעות הגבלת הגישה הצרכנית להולולנס. המכשיר אינו זמין בשום חנות - גם לא ברשת הקמעונאית של מיקרוסופט עצמה - אך אנשים יכולים להירשם לתצוגה. חברות ושותפות יכולות להזמין מראש את הולולנס 2 תמורת 3,500 דולר ליחידה - 1,500 דולר פחות ממחיר הגרסה הראשונה של המוצר.

מספר המשקפיים החכמים שנמצאים בשימוש בחברות אמריקאיות עדיין נמוך ממיליון, על פי נתוני פורסטר ריסרץ'. נתון זה כולל משקפיים עם צגים זעירים כמו גוגל גלאס של אלפבית, שעדיין נמצאים בשימוש. פורסטר צופה שהמספר יעלה ל-14.4 מיליון עד 2025.

אך אנליסטים מעריכים שהמציאות הרבודה תנסוק בקרב הצרכנים שישתמשו בה לא רק לצורכי משחקים פשוטים כמו פוקימון גו. כשזה יקרה, יצטרכו המשקפיים להיות אלגנטיות ואופנתיות יותר כדי להגביר את האטרקטיביות שלהם בקרב הקהל הלא-עסקי.

אחת העסקאות הגדולות ביותר של מיקרוסופט בוצעה בסתיו שעבר כשהיא זכתה בחוזה בן 479 מיליון דולר לספק לצבא ארה"ב דגמים ראשוניים של מערכת מציאות מוגברת. אלא שקבוצת עובדי מיקרוסופט הפיצה ביום ו' שעבר מכתב שדורש מהחברה לבטל את החוזה, בטענה שהעובדים אינם רוצים לפתח מה שהם מחשיבים לכלי נשק. מיקרוסופט יצאה להגנת שיתוף הפעולה שלה עם צבא ארה"ב, כפי שכבר עשתה בעבר, והצהירה כי תמשיך במעורבותה בסוגיות אתיות ופוליטיות בכל הנוגע לבינה מלאכותית ולצבא.

בעבר התקשתה מיקרוסופט לפתח גאדג'טים ניידים קטנים שיהיו אטרקטיביים להמונים, לדברי מאט מיזניקס, מנכ"ל 6D.ai, חברת סטארט-אפ שמפתחת מערכות ראיה ממוחשבת ועוסקת במגוון טכנולוגיות מציאות מוגברת חדשות. "לא ראיתי שום דבר שמוכיח שמיקרוסופט יכולה לעשות את זה", אמר מיזניקס.

מיקרוסופט סירבה להגיב בסוגיית התחרות בשוק הצרכני.