להגן על החוק במקום לארגן נשפים

לשכת עוה"ד חייבת לחזור לייעוד שלה: שמירה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של ישראל

לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

סעיף 1 לחוק לשכת עורכי הדין קובע כי הלשכה "תאגד את עורכי הדין בישראל ותשקוד על רמתו וטהרו של מקצוע עריכת הדין וכן תפעל למען הגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכי היסוד של מדינת ישראל". לקרוא ולא להאמין. אין כל קשר בין חובות וסמכויות הלשכה על-פי דין לבין פעולותיה ועמדותיה בשנים האחרונות.

לשכה, שראשהּ מקליט בסתר שופטים ועורכי דין ומפר חוק ביודעין, לא שוקדת על רמתו וטהרו של המקצוע. לשכה, שלא יוצאת נגד תוקפנותם הגוברת והולכת של פוליטיקאים נגד בתי המשפט ומשלימה עם עירוב שיקולים פוליטיים במינוי שופטים, לא פועלת למען הגנה על שלטון החוק. לשכה, שלא נוקטת עמדה מקצועית כלשהי בנוגע לחוקים מעוררי מחלוקת - לא מגנה על זכויות האדם ועל ערכי היסוד של מדינת ישראל.

בשנים האחרונות הלשכה הפכה למארגנת נשפים, לוועדת בחינות ולמועדון צרכנות. פלטפורמה לקידום אישי ופוליטי, לצבירת כוח לשם כוח, ולא לשליחות. איפה הייתה הלשכה כאשר חוקק חוק הפונדקאות? מה הייתה עמדת הלשכה כאשר חוקק חוק הלאום? היכן נעלמה הלשכה כאשר הובאו לדיון חוק הנאמנות בתרבות, חוק היועמ"שים, חוק ההמלצות? מה הייתה עמדת הלשכה כאשר קודמה פסקת ההתגברות, יוזמת החקיקה שאיימה לחסל את עצמאות בית המשפט העליון? מה עמדת הלשכה בנוגע לחוק הצרפתי? לגבי כהונת אישי ציבור תחת חקירה פלילית? הלשכה תגבש עמדה בכל אלה כשתשוב מהכנס השנתי באילת.

הלשכה שתקה כאשר חבר כנסת מהקואליציה כינה את בג"ץ "עמוד הטבח" ו"שותף לרצח הבא". הלשכה שתקה כאשר שרת המשפטים איילת שקד איימה על בג"ץ במלחמת רשויות וברעידת אדמה אם יפסוק בניגוד לדעתה. הלשכה שתקה כאשר ראש הממשלה שיסה את נאמניו במשטרה, באנשי הפרקליטות וביועץ המשפטי. היא נאלמה דום כאשר שרת המשפטים התיזה את ראשה של עו"ד דינה זילבר על שום שזו ביטאה עמדה נכוחה ואמיצה נגד הצעת חוק הנאמנות בתרבות. לא נשמע קולה כאשר שר החינוך השווה את הפצ"ר לסינוואר. ברית פוליטית סכרה את פי הלשכה.

אם הלשכה חפצת חיים, עליה לחזור לתפקידה על-פי דין: הגנה על שלטון החוק. החוק הוא אבן-היסוד של כל חברה. באין חוק, תוהו ובוהו שורר. באין חוק, כוח ואלימות שולטים. אם תצלח מזימתם של פוליטיקאים אחדים ובתי המשפט יוחלשו ויסורסו, הראשונים לשלם את המחיר יהיו החלשים. החוק לא שייך לימין או לשמאל. תומכי כל המפלגות נזקקים להגנת החוק. בשיטה בה הרוב של היום הוא המיעוט של מחר, החוק מגביל את כוח הרוב ומאזן אותו.

לכן, אין מקום לשיקולים פוליטיים בבחירת שופטים. עם ישראל זכאי לכך ששופטיו יהיו טובי וטובות המשפטנים, חרוצים ואנושיים ודעתניים, ללא קשר לעמדתם הפוליטית. עירוב פוליטיקה של ימין ושמאל בבחירת שופטים הוא הפרת אמונים.

בבחירות הקרובות ללשכת עורכי הדין יאמרו לנו שנדרשת לשכה שונה, לשכה אחרת, לשכה של פעם. אין צורך בכל אלה. דרושה לשכה שתבצע את תפקידה. פשוט, דרושה לשכה.

הכותב הוא שותף במשרד עורכי דין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'