ג'רמי קורבין מאיים לתמוך במשאל עם שני על הברקזיט

הודעת ראש האופוזיציה הבריטי התפרסמה על רקע חוסר היכולת של תרזה מיי לאשר בבית הנבחרים את הסכם הברקזיט שגיבשה • קורבין לא התחייב לתמוך במשאל עם על עצם הפרישה מהאיחוד האירופי, אלא הזכיר את אופי העסקה שתגובש

ג'רמי קורבין  יו"ר הלייבור / צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין יו"ר הלייבור / צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה בבריטניה, ראש מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, הודיע הערב (ב') לראשונה כי מפלגתו תתמוך בקיום משאל עם נוסף על הפרישה מהאיחוד האירופי (ברקזיט). הודעתו פורסמה על רקע חוסר היכולת של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי לאשר בבית הנבחרים את הסכם הברקזיט שגיבשה, ועל רקע החשש ההולך וגובר בממלכה - ובאירופה - מפרישה חד-צדדית לא מתואמת בעלות השלכות הרסניות לכלכלה הבריטית.

קורבין הודיע הערב (ב') בכינוס של המפלגה, כי הלייבור תתמוך בתיקון לחוק שמוצע על ידי חברי פרלמנט ממפלגתו ומהמפלגה השמרנית, הדורש לדחות את הפרישה מהאיחוד בגלל הקשיים במשא ומתן. נכון להיום, תאריך היעד לפרישה בריטית הוא ה-29 במארס 2019, בעוד קצת יותר מחודש. אם התיקון יידחה, איים קורבין, במקביל לדחיית דרישות הלייבור בנוגע לפרישה מהאיחוד, תתמוך מפלגתו בקיום משאל עם בנושא. יש לציין כי קורבין לא התחייב לתמוך במשאל עם על עצם הפרישה מהאיחוד האירופי, אלא הזכיר את אופי העסקה שתגובש. "בהתאם לקו המפלגה", אמר, "אנו מחויבים לתמוך בתיקון לחוק שיחייב הצבעה ציבורית שתמנע ברקזיט טורי (שמרני) הרסני מלהיכפות על בריטניה".

הרקע לשינוי העמדה הוא התקדמותה של מיי במה שנראה כטקטיקה מכוונת היטב - למשוך את הזמן עד הרגע האחרון ולאיים בפרישה לא מתואמת מהאיחוד האירופי על מנת לגבש תמיכה בהסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי. במקביל, פרישה מתוקשרת של שבעה חברים ממפלגת הלייבור במחאה על כך שקורבין אינו תומך במשאל עם שני הגבירה את הלחץ על המנהיג השנוי במחלוקת של המפלגה.

מיי הודיעה בסוף השבוע כי תדחה את ההצבעה מחדש על ההסכם ל-12 במארס - שבועיים בלבד לפני תאריך היעד. בהצבעה הקודמת ספגה מיי מפלה במימדים היסטוריים. מיי נימקה את הדחייה העדכנית במשא ומתן שמתנהל בימים אלה בבריסל בנוגע למנגנון שיוקם באי האירי אחרי הפרישה.

"אנחנו צועדים בעיניים פתוחות לתוך תסריט של פרישה בלתי-מתואמת", הזהיר היום ראש ממשלת הולנד את עמיתיו האירופיים. מיי מנסה לגבש הסכם מחייב משפטית שיצורף להסכם הברקזיט שכבר אושר, שיסיר את חששות חברי הפרלמנט ממפלגתה לגבי הישארות בריטניה כפופה לחוקי המכס והמסים הבריטיים אחרי הפרישה, בשם הצורך למנוע גבול באי האירי בין צפון אירלנד, השייכת לממלכה המאוחדת, לבין אירלנד, החברה באיחוד האירופי.