חברת האוטומציה הרובוטית קריון גייסה 40 מיליון דולר

החברה הישראלית שמחליפה עובדים בארגון בעובדים וירטואליים, השלימה סבב C בהובלת קרן OAK HC/FT מארה"ב ובהשתתפות ורטקס ו-Aquiline Technology Growth • כלל גיוסיה עומד עתה על 57 מיליון דולר • המנכ"ל הראל טייב: "יש משרות שהפסיקו להיות רלוונטיות ומאפשרות לכל עובד להתפנות ממשימות משעממות ולעשות אימפקט הרבה יותר גדול"

הראל טייב, מנכ"ל קריון / צילום: שי שבירו
הראל טייב, מנכ"ל קריון / צילום: שי שבירו

חברת קריון (Kryon), הפועלת בתחום האוטומציה הרובוטית לתהליכים ארגוניים, הודיעה היום (ג') על השלמת סבב גיוס C, בגובה 40 מיליון דולר. את הסבב הובילה קרן הון הסיכון OAK HC/FT מהחוף המזרחי של ארה"ב, המשקיעה בחברות טכנולוגיות בתחום הרפואה והפיננסים. בסבב השתתפו גם הקרנות Aquiline Technology Growth, הממוקמת בניו-יורק, וקרן ורטקס, שתיהן השקיעו בחברה גם בסבב הקודם. הגיוס הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-57 מיליון דולר.

קריון הוקמה בשנת 2008 על ידי אמה בוטון, אשר כיום אינה מעורבת בחברה ואינה מחזיקה במניות בה.

קריון היא חברה שמקדמת את המהפכה התעשייתית הרביעית, במסגרתה עובדים וירטואליים - לדוגמה רובוטים או מכונות - יחליפו את בני האדם בעבודותיהם. הכוונה היא לא בהכרח לעבודות פיזיות (סבלות, מחסנאות ואף נהיגה אוטונומית), אלא גם עבודה משרדית. עיקר פעילותה היא בתחום הצומח שנקרא אוטומציה רובוטית לתהליכים ארגוניים (Robotic Process Automation, או בקיצור RPA). המושג מתייחס למגוון רחב של תוכנות שנועדו לטיפול במשימות שמבוצעות כיום על ידי בני אדם, באופן אוטומטי. שוק ה-RPA מוערך כיום ב3-4 מיליארד דולר, אך צפוי להיות שווה הרבה יותר מכך בקרוב: ב-2017, הוא הוערך בכחצי מיליארד דולר, וגורמים בשוק מעריכים כי ימשיך לצמוח בעשרות אחוזים בשנה.

קריון מפתחת פלטפורמה ליצירה, ניהול ותפעול של עובדים וירטואליים. המערכת מפיקה "עובד" רובוטי עם זהות, שם משתמש וסיסמה במערכות הארגוניות, אשר מתפקד כעובד וירטואלי בשלוש דרכים שונות. הדרך הראשונה היא רובוט שמותקן על מחשב של עובד מסוים, ומדריך אותו בכל פעולה שהוא צריך לבצע כחלק מתהליכי העבודה הקיימים במסגרת תפקידו. ההדרכה נועדה לוודא שהעובד ידע כיצד לבצע כל פעולה בדרך היעילה ביותר.

הדרך השנייה היא תפקוד עצמאי כעובד וירטואלי של ממש. מדובר ברובוטים המבצעים באופן עצמאי תהליכים לוגיים בארגון, שהם לרוב ה"עבודה השחורה": כלומר, פעולות שהן בדרך כלל רפטטיביות, משעממות, ולא דורשות יצירתיות או חשיבה, כמו מילוי דוחות וטפסים, העברת מידע מהאימייל למערכת ניהול לקוחות, עדכון קובץ אקסל בהתאם למידע שנמצא בקובץ PDF, וכדומה. הדרך השלישית היא רובוט היברידי, אשר מדריך את העובד בעבודתו, ומציע לבצע פעולות מסוימות במקומו, או לסיים עבורו תהליכים לוגיים מסוימים.

עושים אוטומציה לתהליכי האוטומציה

הראל טייב, מנכ"ל החברה, נכנס לתפקידו לפני כשנתיים, לאחר שסיים את תפקידו הקודם כמנכ"ל חברת האנטיוירוס AVG ישראל, בו כיהן עד שנרכשה על ידי אווסט תמורת 1.3 מיליארד דולר ב-2016. את דרכו המקצועית החל בחברת הסטארט-אפ ג'יטקו (Gteko), שנמכרה למיקרוסופט תמורת כ-110 מיליון דולר ב-2006, ומאז ניהל צוות פיתוח במיקרוסופט במשך כמה שנים, לפני שעזב את החברה לטובת הקמה של מספר סטארט-אפים וייעוץ לקרנות הון סיכון ישראליות.

עד בואו של טייב, במהלך 8 שנות פעילות, קריון גייסה פחות מעשרה מיליון דולר בסך הכל והעסיקה 18 עובדים. עם הצטרפותו של טייב, הוא הוביל סבב גיוס בגובה 12 מיליון דולר שנסגר באוקטובר 2017, בהובלת ורטקס ו-Aquiline. כיום, החברה מעסיקה 120 עובדים, וצפויה להתרחב בשנתיים הקרובות ללמעלה מ-200, לדברי טייב. מצבת עובדי החברה בישראל, הוא אומר תגדל מ-80 עובדים כיום ל-130. מתוך דור המייסדים של קריון נשארו בחברה העובד הראשון, אורן קיינן, סגן נשיא המחקר והפיתוח בחברה, והמשקיע הראשון בחברה, אלכס יורוביצקי, משקיע פרטי מניו-ג'רזי, שכיהן כיו"ר החברה, והוא זה שהביא את טייב.

בשיחה עם "גלובס" אומר טייב: "בשנה האחרונה עשינו מהלך אסטרטגי, והוצאנו פתרון ייחודי בתחום שאין לאף אחד אחר, שנקרא גילוי תהליכים - מדובר בעצם באוטומציה לאוטומציה. אני מסוגל, עם התוכנה של קריון, לשבת בארגון במשך שבוע או שבועיים, וללמוד אילו תהליכי עבודה קיימים בארגון שניתן להפוך אותם לאוטומטיים". לדבריו, הדבר יכול להוריד את עלויות האוטומציה בעד 80% עבור ארגונים, משום שהם לא ידרשו למפות את עבודת הארגון ולזהות בתוכה את התהליכים הלוגיים הניתנים לאוטומציה בעצמם, משימה מורכבת בפני עצמה.

טייב לא מודאג מתפקידה של קריון ושלו עצמו בהחלפתם של בני אדם על ידי מכונות ובאובדן מקומות עבודה: "באף מהפכה תעשייתית בני אדם לא הפסיקו לעבוד. נכון, יש משרות שהפסיקו להיות רלוונטיות, אבל יש הרבה יותר משרות חדשות שהפכו להיות רלוונטיות. כשכל עובד יכול להתפנות ממשימות רפטטיביות זה מפנה את בני האדם לעשות אימפקט הרבה יותר גדול", הוא אומר.

בין אם החברה מעמידה משרות בסכנה ובין אם לא, בינתיים קריון מוכרת את הפלטפורמה ללקוחות דוגמת HP, אלביט, AT&T, מיקרוסופט, Allianz ו-DXC Technologies. הפלטפורמה נמכרת במודל SaaS, ולדברי טייב, בשנה האחרונה הכנסות החברה צמחו ב-100%, ועומדות כיום על מיליונים רבים של דולרים בשנה. האחרונה החברה פתחה שמונה סניפים ברחבי העולם וכיום היא מחזיקה במשרדים בניו-יורק, אטלנטה, סינגפור, הודו, אמסטרדם, פרנקפורט, ולונדון. מטה החברה ממוקם בתל-אביב.

לדברי טייב, המקום הבא בו החברה מתכוונת לפתוח סניף הוא ביפן, מדינה בה הזדקנות האוכלוסייה בשל מחסור בילודה היא בעיה לאומית. "יפן היא דוגמה נהדרת למדינה שנמצאת בצמיחה שלילית, כי יש יותר אנשים שיוצאים לפנסיה מאשר אנשים שנכנסים לשוק העבודה", הוא אומר. "המשמעות היא שכל הזמן חסרים להם עובדים. אז השוק חייב למלא את החסר, על ידי מהגרים, או - וזה הפתרון הקל - על ידי עובדים וירטואליים". 

קריון תעודת זהות:

הקמה: 2008
מייסדת: אמה בוטון
עובדים: 120, מתוכם 80 בתל-אביב
מיקום משרדים: ניו-יורק, אטלנטה, סינגפור, הודו, אמסטרדם, פרנקפורט, ולונדון, ומטה החברה ממוקם בתל-אביב
גיוסי הון: 57 מיליון דולר
משקיעים בולטים: הקרנות OAK HC/FT , Aquiline Technology Growth ו-ורטקס, והמשקיע הפרטי אלכס יורוביצקי