"אינטרסנטים פועלים באופן גלוי כדי שאני לא אהיה שר אוצר"

משה כחלון, שהשתתף בכנס בקריה האקדמית אונו, שב על טענתו כי אנשים שמתנגדים למחיר למשתכן פועלים נגדו • "יש כאן חציית קווים שלא הייתה בעבר"

משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו
משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו

"אין ספק שמחיר למשתכן מפריע להרבה מאוד אנשים. אותם אנשים אינטרסנטים שבאופן גלוי עושים הכול כדי שאני לא אהיה שר אוצר". כך אמר היום (ג') שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון, שהשתתף הבוקר בכנס שסיכם את פעילות הנדל"ן של הממשלה היוצאת בקריה האקדמית אונו בהשתתפות שרת הבינוי והשיכון ובכירים מעולם הנדל"ן.

"מנכ"ל אזורים לפני שבועיים אמר 'צריך לעשות הכול כדי שכחלון לא יהיה שר האוצר הבא כדי שמחיר למשתכן יפסק ואנשים מהעם יפסיקו להרוויח'. מנכ"ל מליסרון, שמתעסקת בשוק הקניונים, אומר זאת גם, כדי שיוכלו להעלות את המע"מ על המכירות באונליין ולהרוויח יותר. אבל המלחמה שלהם היא בציבור, במי שקונה מיטה לתינוק, בגדים, הם פוגעים באנשים האלה", טען כחלון. "יש כאן חציית קווים שלא הייתה בעבר. הם, יחד עם ראשי הבנקים שהגבלנו את שכרם פועלים על מנת שלא אבחר שוב כדי שהם ירוויחו יותר. העיתונות לוחצת עלי לחתום על העלאת מחירים לתנובה, הטבק, הדיור, יש שם התגייסות ברמה שלא הכרתי, ואני עשרים שנה במערכת הפוליטית. כשעשיתי את הרפורמה בתקשורת אמרו שהרשתות יפלו ויפטרו אלפי עובדים, היו דברים כאלה. יש כאן חבירה של המון גורמים שרוצים להוריד אותנו מהתהליכים שאנו מובילים".

כחלון טען עוד כי "כלכלת ישראל נמצאת במקום הכי טוב מאז קום המדינה. האבטלה בשפל חסר תקדים, יש צמיחה ריאלית, שכר המינימום עולה באופן ריאלי. פעם את הדירות החדשות היו קונים המשקיעים, היום זוגות צעירים קונים אותם, זה שינוי משמעותי. היום יש בסביבות ה-15% משקיעים שרוכשים בהשוואה ל-30% בעבר, ירידה של 50%. מחיר למשתכן הרגיע את השוק, אבל יש שתי זרועות נוספות, דירה להשכיר עם 65 אלף דירות בקנה, והתחדשות עירונית - נושא שחייבים לקדם את בקדנציה הבאה. כדי לתת פתרון סופי לבעיית הדיור, צריך לקדם גם את ההתחדשות העירונית".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, התייחס לביקורת הציבורית אודות איטיות התהליכים ומשך הזמן הארוך שלוקח לזוכי מחיר למשתכן לממש את זכייתם. בעוד במשרדו מתגאים ב-60 אלף משקי בית שזכו בדירות מוזלות, רק אלפים בודדים עד כה איכלסו את הדירות שבהן זכו. "מי שחושב שבשלוש שנים מאכלסים 60 אלף יחידות דיור לא מבין את הנתונים הבסיסיים של הוצאת היתרי בניה, בניית הבניינים ועוד גורמים שמשפיעים באופן משמעותי על שוק הדיור. בתום תקופה של כמעט 4 שנים, אנחנו כבר אחרי 3,500 איכלוסים, בעיניי הנתונים שמוצגים הם מרשימים. אנחנו בעשרות אלפי חוזים שנחתמו, יש כאן מאורע דרמטי. המגמה בשנה האחרונה היא מגמה שקשה היה לצפות בשוק כל כך מורכב, יש כאן שינוי, שוק שהפך משוק של קונים לשוק של מוכרים. אני משוכנע שהמגמה הזאת כאן כדי להשאר".

ואולם בכנס נשמעו גם דעות אחרות. ראש עיריית לוד יאיר רביבו אמר כי "הייתי מפסיק את מחיר למשתכן, בזמנו היה טוב לעצור את הדימום של שוק הדיוור אבל כיום קבלנים לא רוצים להיכנס לפרויקטים של מחיר למשתכן. צריך לא לאפשר לאנשים שקונים במחיר למשתכן להשכיר את הדירות. חצי מהקונים בלוד הם אנשים שבאו להשכיר את הדירות, ולא יוצרים אפשרות להביא אוכלוסיה חזקה לערים. צריך בהגרלות הבאות לחייב את הרוכשים להישאר בדירות לתקופה של עשר שנים כדי לבסס את האוכלוסיות של היישובים בהם בונים את הדירות".

ואילו מנכ"לית פז כלכלה והנדסה, דניאלה פז ארז, אמרה כי "הדבר הטוב ביותר שחווינו במהלך הקדנציה היא נחישות והתמדה. חוסר הוודאות לגבי החלטות ממשלה, חקיקה, מיסוי הפכו את השוק לפני כן לבלתי נסבל. יש ביקורת על השיטה ויישום מחיר למשתכן. אך הוודאות טובה לכולם, ליזמים, לזוגות הצעירים, להתחדשות עירונית שמאפשרית אלטרנטיבה. יש ביקורת על התערבות בשוק שאמור להיות משוכלל, אבל בלתי אפשרי לשנות אם השוק מזגזג כל הזמן. אנו עוסקים בקורת גג לא רק בתשואות. כשרוצים למצב שוק ארוך טווח צריך לזכור שזהו שוק אחר. פרויקט שכירות אמיתי הוא לא עם פנטהאוזים וחניות לכל דירה. לא יוצרים אקזיט".