יתרון תחרותי מובהק: לתחום התשתיות יש יתרון יחסי לטווח ארוך

השנים האחרונות הפכו עסקים יציבים מבחינה היסטורית לרגישים לתחרות • תחום התשתיות נותר אחד המעוזים האחרונים בעלי חסמי כניסה גבוהים ויתרון יחסי לטווח ארוך • השקעה בתשתית אינה מרגשת, אך כבישים, גשרים ושדות תעופה מספקים את היסודות לכלכלת העולם, והחשיפה לתחום מתאימה בעיקר למשקיעים לטווח ארוך

מניחים תשתיות / צילום: reuters RUPAK DE CHOWDHURI
מניחים תשתיות / צילום: reuters RUPAK DE CHOWDHURI

בעבור משקיעי מניות, איתור חברות בעלות יתרון תחרותי מובהק לאורך זמן הופך למאתגר יותר ויותר. שינוי בטעמי צרכנים, גלובליזציה, וחדשנות טכנולוגית בלתי פוסקת הפכו עסקים יציבים מבחינה היסטורית לרגישים יותר לתחרות באופן משמעותי. אחד המעוזים האחרונים לנכסים בעלי מחסומים גבוהים הנהנים מיתרון יחסי ארוך טווח הוא תשתיות. כבישים, גשרים ושדות תעופה, כולם ללא כותרות בולטות בתקשורת העסקית, מספקים את היסודות לכלכלת העולם. בשנת 2017, ההוצאות העולמיות על תשתיות הסתכמו כ 2.4 טריליון דולר, או 3% מהתמ"ג העולמי. השקעה בתשתית היא בהחלט לא מרגשת, וזו בדיוק הסיבה שאנו חושבים שכדאי לשקול חשיפה לתחום, בעיקר למשקיעים בעלי פרופיל ארוך טווח.

מוצר מתאים לגישה זו, המאפשר השקעה בנכסי תשתית גלובלית באמצעות מניות הוא תעודת הסל iShares Global Infrastructure ETF (סימול IGF). התעודה מחזיקה במגוון רחב של מניות המספקות חשיפה לחברות העוסקות בשירותי תחבורה, תקשורת, מים וחשמל. חשוב לציין כי אין מדובר בהשקעה ישירה בנכסים עצמם, אלא באופן רחב יותר בהשקעה בחברות המחזיקות ומשרתות נכסים אלה. IGF הציגה בשנה האחרונה תשואה כוללת של 3.8% לעומת 0.5%- עבור מדד המניות הגלובליות (MSCI World).

בתחום מניות התשתיות ישנם שלושה נושאים עכשוויים חשובים: חסמי כניסה גבוהים; גידול משמעותי בהשקעה הפרטית בנכסי תשתית; וריביות נמוכות ברחבי העולם, שכנראה ימשיכו בעתיד הנראה לעין.

תחום בעל חסמי כניסה גבוהים

פרויקטי תשתית, כמו שדות תעופה ומערכות מים, דורשים השקעות גבוהות מראש. מתחרים חדשים המעוניינים להיכנס לתחום נדרשים בגיוס ראשוני עצום המגביל אותם לכניסה לפעילות. כך גם דרישות מיומנות גבוהות הקשורות להקמת פרויקטים כאלה. יתר על כן, דרישות רגולטוריות גבוהות מגבילות עוד יותר את התחרות. כל אלה הופכים את תעשיית התשתית ל"חסינת חברות סטארט-אפ" במידה רבה.

גידול בהשקעה פרטית בתשתיות

הרצון להשקיע בתשתיות כקטגוריה נפרדת מעולם לא היה גבוה יותר: קרנות פנסיה, חברות ביטוח וקרנות הון ממשלתיות הגדילו את השקעתן בתחום מאז המשבר הפיננסי. על פי נתוני PWC, שווי עסקאות פרטיות בנכסי תשתית בעולם הוכפל בחמש שנים - מ-200 מיליארד דולר ב-2011 ל-400 מיליארד דולר ב-2016. שדה התעופה "לה גוארדיה" בניו-יורק הוא דוגמה לשותפות ציבורית-פרטית, שבה הפרויקט האחרון בהיקף של 4.5 מיליארד דולר מומן ב-3.9 מליארד דולר מקונסורציום של הון פרטי.

ריביות נמוכות, בלי סוף הנראה באופק

שערי הריבית בעולם נשארים קרובים לרמות שפל היסטוריות, למרות מה שאופיין בצורה כללית כאחד השווקים השוריים הארוכים ביותר בהיסטוריה הפיננסית. תשואת הריבית הממשלתית ל-10 שנים עומדת כיום בארה"ב על כ-2.65%, על 0.10% בגרמניה וביפן היא שלילית - מינוס 0.04%. תנאים אלה טובים במיוחד להשקעות בנכסים קבועים, כאשר הפרויקטים ממומנים במידה רבה על ידי חוב. אינפלציה נמוכה והיעדר רצון פוליטי בעולם להעלות ריביות, מיטיבים באופן מובהק עם חברות תשתית עולמיות.

מרכיבי התעודה

תעודת הסל IGF מבוססת על מדד S&P Global Infrastructure Index, המייצג מגוון עולמי רחב של 75 החברות הגדולות ביותר בתעשיית התשתית. התעודה מורכבת בעיקר משלושה סקטורים: חברות תשתית (41% מהתעודה), תחבורה (39%) ואנרגיה (20%). מבחינה גאוגרפית מחזיקה התעודה בעיקר מניות בארה׳׳ב (39%), בקנדה (9.5%) ובאוסטרליה (9.4%). החזקות משמעותיות כוללות את מפעילת הכבישים האוסטרלית Transurban Group (כ-5.7% מהתעודה), מפיקת החשמל הענקית Nextera מארה"ב (4.3%) ואת Kinder Morgan, חברת צינורות גז טבעי אמריקאית (2.5%). משקלים אלו בקרן הסל נותנים חשיפה יחסית גדולה לחברות יציבות ומבוססות. בצד התמחור, התעודה נסחרת כיום במכפיל רווח של 18.1 לשנת 2019, פרמיה ביחס למכפיל של 15.4 במדד MSCI World. מדד התשתית צפוי לצמוח ב-2019 ברווח למניה בשיעור של 9.0%, לעומת צפי של 11% למדד MSCI World.

חשיפה למניות תשתית

משקיעים המעוניינים בהשקעה במניות תשתית יכולים לבחור בין שתי תעודות: iShares Global Infrastructure ETF (סימול: IGF) של בלקרוק ו-SPDR S&P Global Infrastructure ETF (סימול: GII) של State Street. שתי התעודות דומות מאוד ושתיהן עוקבות על אותו מדד יחוס, S&P Global Infrastructure Index. שתי התעודות משלמות דיבידנד גבוה של 3.20% והן מחזיקות מספר דומה של מניות, 75. תעודת IGF הושקה בדצמבר 2007 ו-GII יוני 2007. מתחילת שנת 2018, הציגה IGF תשואה כוללת של 0.31%, מול 0.36% של GII. תעודת IGF גדולה יותר באופן משמעותי - היקף נכסים מנוהלים של כ-2.73 מיליארד דולר, לעומת 306 מיליון דולר ב-GII. במונחי דמי ניהול, GII היא מעט יותר זולה, 0.4%, מול 0.47% ב-IGF. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.