ארה"ב ביצעה מתקפת סייבר נגד רוסיה ביום בחירות האמצע

לפי דיווח של "הוושינגטון פוסט", פיקוד הסייבר של ארצות הברית ניתק את החברה הרוסית IRA מהרשת לחלוטין ביום הבחירות כדי למנוע מהרוסים להוציא מבצע להפצת דיסאינפורמציה שיטיל ספק בתוצאות • מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב יוצאת להתקפה נגד רוסיה כדי למנוע התערבות בבחירות

מתקפות הסייבר הולכות ומתעצמות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
מתקפות הסייבר הולכות ומתעצמות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

פיקוד הסייבר של ארצות הברית תקף את החברה הרוסית "הסוכנות לחקר האינטרנט" (IRA) במהלך בחירות האמצע של ארה"ב שנערכו בנובמבר 2018, לפי דיווח של "הוושינגטון פוסט".

IRA היא חברה פרטית, שלפי מחלקת ההגנה האמריקאית מסייעת לקרמלין להפיץ דיסאינפורמציה ושיח מפלג בארה"ב כדי לחתור תחת המערכת הפוליטית האמריקאית משנת 2014, והיא פעלה כדי להשפיע גם על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. לפי הדיווח, פיקוד הסייבר ניתק את IRA מהרשת לחלוטין ביום הבחירות, ועובדים רבים בחברה התלוננו כי אינם מסוגלים לגשת לאינטרנט. המבצע התרחש בזמן שהאמריקאים הצביעו, ויום לאחר מכן בזמן שההצבעות נספרו, כדי למנוע מהרוסים להוציא מבצע להפצת דיסאינפורמציה שיטיל ספק בתוצאות הבחירות.

מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב יוצאת להתקפה נגד רוסיה כדי למנוע התערבות בבחירות, ולפי הדיווח המבצע יצא לפועל באמצעות מודיעין של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), ובאישורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

בכיר אמריקאי אמר ל"וושינגטון פוסט" כי מטרת המבצע לא הייתה לייצר באופן אסטרטגי הרתעה לטווח הרחוק, אלא "לעשות משהו לא צפוי שיביא לבלבול. יש בזה ערך. הראנו מה אנחנו מסוגלים לעשות עכשיו". בכיר אחר אמר כי "אנחנו עשינו את אותו דבר שהיריב שלנו עושה במשך שנים, זו לא הסלמה. למעשה, אנחנו סוף סוף חלק מהמשחק".

עוד דווח כי בכירים בפנטגון הכתירו את המבצע כהצלחה. "העובדה שתהליך הבחירות ב-2018 התקדם בלי התערבות רוסית מוצלחת לא היה צירוף מקרים", אמר הסנטור הרפובליקני מייק ראונדס מדקוטה הדרומית ל"וושינגטון פוסט", וציין שבלי מאמצי פיקוד הסייבר "היינו חווים כמה התקפות סייבר רציניות מאוד".

הבכירים העידו כי המבצע היה חלק ממאמץ ממשלתי נרחב יותר לשמור על יושר בחירות 2018, שכלל את המחלקה לביטחון המולדת, מחלקת המדינה, מחלקת המשפטים וה-FBI. את המאמץ הוביל ראש הסוכנות לביטחון לאומי פול נקאסוני, שהקים ביולי את "קבוצת רוסיה" (Russia Small Group), שבה נמצאים 75-80 עובדים מפיקוד הסייבר וה-NSA. על פי הדיווח, הבית הלבן ומזכיר ההגנה ג'ים מטיס מסרו לנקאסוני כי ההגנה על בחירות האמצע צריכה להיות בעדיפות ראשונה מבחינתו.

ביוני, חודשים ספורים לפני הבחירות, הקונגרס ונשיא ארה"ב הרחיבו את סמכויות פיקוד הסייבר כך שיוכל להוציא לפועל גם פעולות התקפיות יותר. לפני כן, פעולותיו היו בעיקר הגנתיות. הסמכויות ההתקפיות של פיקוד הסייבר הוגבלו לפעולות שלא יובילו למוות, נזק או הרס משמעותי.

בנוסף למבצע, ביום הבחירות, רשויות מודיעין בארה"ב גם הוציאו אזהרה לפיה רשויות מודיעין זרות עדיין מנסות להפעיל מניפולציות על הציבור. "האמריקאים צריכים להיות מודעים לכך ששחקנים זרים - ובעיקר רוסיה - ממשיכים לנסות להשפיע על הסנטימנט הציבורי ותפיסות המצביעים באמצעות פעולות שמנסות לזרוע פילוג. פעולות אלו מאיימות על הדמוקרטיה שלנו, וזיהוי ומניעה שלהן היא אחת העדיפויות הגבוהות שלנו", נכתב באזהרה.

מאמץ נוסף של פיקוד הסייבר עליו דווח כלל שליחת הודעות ישירות להאקרים ולעובדים ב- IRA ובשירות המודיעין הרוסי GRU, החל מאוקטובר, בהן נכתב כי ארה"ב יודעת את שמותיהם האמיתיים ואת הפעולות שהם עושים, ומזהירה אותם מהתערבות בעניינים פנימיים של מדינות אחרות. הצעד הוביל לחקירה פנימית ב-IRA, שניסתה למצוא מדליף שהעביר את הפרטים האישיים לגופים האמריקאים. פיקוד הסייבר וה-NSA סירבו להגיב לדיווח של הוושינגטון פוסט.