הבורסה רוצה להכניס למסחר את הסטארט-אפים: מציעה להתיר שותפויות השקעה גם לחברות מו"פ

נכון להיום מותר לשותפויות לגייס הון בבורסה רק בתחומי חיפושי גז ונפט והפקת סרטים • הצעד הוא המשך לקרן ההייטק שכבר הונפקה בסיוע המדינה • בבורסה יודעים לספר על כמה מתעניינים, בהם כנראה קרנות הון סיכון פעילות

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

בצל הקמפיין הפרסומי שהשיקה לאחרונה הבורסה בתל-אביב, והמאבק המתמשך של הנהלתה מול ועד העובדים, מקדמת הבורסה מהלך ליצירת מעין קרנות הון סיכון סחירות שישקיעו בחברות סטארט-אפ. אלו יהיו נזילות, זמינות לציבור הרחב במסגרת המסחר הרגיל, ובסכומי השקעה נמוכים. היום פרסמה הבורסה טיוטה להערות הציבור ל"תיקון התקנון וההנחיות בדבר מתן אפשרות לרישום למסחר של שותפות מוגבלת שתחום פעילותה הינו מחקר ופיתוח".

האפשרות לגייס הון מהציבור במסגרת שותפות מוגבלת הותרה בעבר רק לשותפויות הפועלות בתחום חיפושי נפט וגז בישראל, ובתחום הפקת סרטים בשוק המקומי. ב-2015 הורחב ההיתר גם לשותפויות לחיפושי גז ונפט בחו"ל, וב-2017 להפקת סרטים גם בחו"ל. כמו כן, ההיתר הורחב עם השנים גם לחיפושי נפט על ידי פצלי שמן. את המהלך מובילה חני שטרית בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה.

עכשיו רוצים ראשי הבורסה להרחיב לראשונה לשותפויות מו"פ, כצעד שירחיב את היצע המוצרים וניירות הערך בבורסה, וכן לאפשר לציבור לקחת חלק בהצלחה של ההייטק הישראלי. "למרות שישראל הינה מעצמת הייטק, רק חלק קטן מהפעילות בתחום מוצא ביטוי במסחר בבורסה, והציבור אינו נהנה מההצלחות בתחום", מסבירים בבורסה, שם כבר יודעים לספר על כמה מתעניינים, בהם כנראה גם קרנות הון סיכון פעילות. על פי הצעת הבורסה, השותפויות הללו יוכלו לרשום למסחר את יחידות ההשתתפות שלהן רק לאחר שיבצעו השקעה לפחות בפרויקט אחד.

רף השקעה מקסימלי של עד 40% מנכסי השותפות 

המהלך שמובילה עתה הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, מתווסף למאמץ דומה שהובילו משרד האוצר ורשות ני"ע לקירוב השוק המוסדי והציבור הרחב להשקעה בחברות הייטק ובעיקר בסטארט-אפים, באמצעות קרנות הייטק. ב-2017 המדינה הוציאה לדרך מהלך להקמת עד ארבע קרנות נאמנות שישקיעו בחברות טק, בערבות המדינה ועם "כרית ביטחון" ממשלתית. בסופו של דבר המאמץ הזה כשל ברובו, ולציבור הונפקה רק קרן נאמנות אחת, מתוך חמש הקבוצות שרצו להקים קרן שכזו - בהובלת בית ההשקעות אי.בי.אי. בניגוד לשותפויות שמקודמות עתה על ידי הבורסה, קרנות ההייטק הן קרנות נאמנות ופועלות במבנה חוקי שונה.

הבורסה מציעה לאפשר במסגרת זו רישום למסחר של שותפויות מו"פ שיוכלו להשקיע רק בפרויקטים שקיבלו את אישור רשות החדשנות, ושעוסקים במחקר ופיתוח בהתאם ל"הגדרה בחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה". עוד ממליצים בבורסה לקבוע רף השקעה מקסימלי גבוה של עד 40% מנכסי כל שותפות להשקעה בכל פרויקט, "במועד ההשקעה הראשונה בפרויקט".

עוד היבט שהבורסה מציעה לכלול בהוראות החדשות, הוא ש"פרויקט מחקר ופיתוח יוכר ככזה רק אם כל הזכויות במוצר הן בבעלות התאגיד" שבו תשקיע השותפות, אך מסייגת כי "במקרים חריגים בהם אין לתאגיד את כל הזכויות במוצר, יידרש אישור רשות החדשנות כי התאגיד מקיים את מטרות חוק המו"פ: יצירת מקומות עבודה בתעשייה וקליטת כוח אדם מדעי טכנולוגי, יצירת תשואה עודפת למשק הישראלי, פיתוח תעשייה עתירת מדע ועידוד הצמיחה ושיפור מאזן התשלומים של המדינה, על ידי ייצור ויצוא מוצרים שיפותחו".