האם נתניהו יוכל להקים ממשלה אחרי ההמלצות נגדו? "יש קואליציה לשלב השימוע, לא עם כתב אישום"

היועץ המשפטי לממשלה המליץ להגיש שלושה כתבי אישום נגד נתניהו בכפוף לשימוע • "גלובס" מנתח: מי ממפלגות הימין תפסול את נתניהו, מי תשב על הגדר עד הערעור לעליון, וכיצד תנהגנה המפלגות החרדיות? • בכיר חרדי: "אם רה"מ יפרוש, אנחנו בהחלט נסכים להידבר עם גנץ להצטרפות לקואליציה שיקים - התנאי הוא שלפיד יהיה בחוץ"

חודשים ואולי שנים התכונן נתניהו לרגע הזה שבו עם עננת כתב אישום תלוייה מעליו, הוא יעשה כל מאמץ ויצליח להישאר בשלטון. ההכנות כללו ברית קדושה עם המפלגות החרדיות שקיבלו כמעט כל דבר שדרשו בקדנציה היוצאת: החזרת והוספת תקציבים לבני הישיבות בניגוד לעמדותיו הכלכליות, ביטול מתווה הכותל שביחד עם הצעת חוק הגיור המחמיר פגעה קשה מאוד ביחסינו עם יהדות ארה"ב, הסכמה לחקיקה דתית כמו חוק המרכולים ועוד. עם כולנו של כחלון נקט נתניהו בגישת היד החופשית. כחלון עשה מה שרצה באוצר ובשיכון, וגם אם זה היה בניגוד גמור לתפיסותיו הכלכליות של נתניהו הוא הבליג ואפילו הצטרף לקרדיט מדי פעם. לליברמן העניק את משרת חייו, שר הביטחון ובכך ככל הנראה הבטיח לו את שרידותו הפוליטית גם בכנסת הבאה.

עם הציונות הדתית ניהל יחסי אהבה-איום: מחד הוסיף מעט מדי יחידות דיור בהתנחלויות אבל הביא עם טראמפ את השגרירות לירושלים, והוא מזהיר כי רק הוא יוכל לדעת כיצד להתנהל אל מול "עסקת המאה" שיביא הממשל בקרוב. והתוצאה לכל אלה, לנתניהו תהיה ככל הנראה אפשרות להקים קואליציית ימין חרדים (בהנחה שתאסוף 61 מנדטים לפחות) לפחות לתקופה שלפני ההכרעה הסופית לאחר השימוע. ש"ס של דרעי היא הנאמנה ביותר, וגם יהדות התורה הצהירה רשמית כי תתמוך בו לראשות הממשלה, שתיהן ישארו איתו גם לאחר הגשת כתב אישום ועד להרשעה, "על פי החוק".

ליברמן למרות הביקורת הבהיר שישב רק בממשלת ימין ול"גלובס" אמר כי ישראל היא מדינת חוק ולכן עד להרשעה חלוטה הוא לא ימנע מתמיכה בנתניהו גם תחת כתב אישום. איחוד קואליציית הימין שנתניהו היה שושבין ההלחמה שלה, תישאר נאמנה עד הסוף. גם "הימין החדש" של בנט ושקד יתקשה שלא לעשות כן למרות הגמגום, אבל הוא עדיין לא חד משמעי. יש קשר גם עם אנשי כחול לבן ובעיקר הימניים שבהם אנשי יעלון, בנט ישמח לראות את נתניהו מזיע בטרם יצטרף אליו אם בכלל. אצל כחלון התמונה ברורה יותר, כן נתניהו בטרם הכרעה סופית שתהיה אחרי השימוע, אחריו "שום ראש ממשלה לא יכול לתפקד תחת כתב אישום".

לאחר השימוע ואם תתקבל החלטה סופית על הגשת כתב/י אישום, הסבירות שממשלת ימין תוכל לשרוד קטנה ביותר, בין אם בשל פרישת הימין החדש או כחלון (אף שזה רמז שהוא לא יהיה הראשון שיפרוש ופירוק הקואליציה יקרה מאליו). או אז האפשרויות יהיו פתוחות והמשחק יתחיל מחדש. כחלון הוא מועמד מובהק של חבירה לכחול לבן, מפלגה שכמה מראשיה הם ימין אידאולוגי מובהק. בגזרת החרדים המצב מורכב מעט יותר אבל שימו לב לזה.

גם בפומבי יותר מרומזים על כך בכירי הרשימה החרדית "יהדות התורה". הן גפני והן ליצמן עשו את האבחנה בין גנץ ללפיד. גפני אמר ש"גנץ בחור טוב וקצת טעה עם ההצהרות על ברית הזוגיות ותחבורה ציבורית בשבת, לפיד חצה את כל הקווים ולא נוכל להיות איתו באותה קואליציה". ליצמן הנחשב לסמן הקשוח יותר אמר "אם אראה את לפיד ברחוב אעבור צד - הוא פסול מבחינתי לא נשב איתו גם אם יתהפך העולם. את גנץ לא פוסלים - את לפיד כן".

הבכיר החרדי ציין אפשרות נוספת, חבירה לליכוד אם נתניהו יפרוש וישאיר את הזירה ליורש דוגמת גדעון סער. לדבריו הליכוד מייצג בוחרים מסורתיים ודתיים, ובכיריו בעלי רגישות והבנה גדולים למגזר החרדי. עם זאת, הביע הבכיר חשש כי יתכן ומנהיג הליכוד הבא יעדיף ממשלה רחבה עם "כחול-לבן" ואז כוח המיקוח של החרדים יהיה קטן בהרבה. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.