טיב טעם נגד עיריית ת"א: צו ביניים בעתירה נגד הגרלת העסקים שיפעלו בשבת

ביהמ"ש המחוזי בת"א נתן רוח גבית לטיב טעם והורה על מתן צו ביניים המעכב את הגרלת הבקשות לקבלת היתר פעילות בשבת לעסקים בעיר • טיב טעם, שנאבקת על פעילותה בסופי השבוע בת"א, עתרה בחודש שעבר נגד העירייה בניסיון לעכב את המהלך

טיב טעם/ צילום: לם וליץ סטודיו
טיב טעם/ צילום: לם וליץ סטודיו

רשת טיב טעם נאבקת על המשך פעילות החנויות שלה בשבת בעיר תל-אביב. הרשת עתרה נגד התנאים של עיריית תל-אביב להגריל אילו עסקים יוכלו לפעול בעיר בשבת, כשהיום היא מקבלת רוח גבית מבית המשפט, שמאשר לדחות את ההגרלה שתקבע אילו מרכולים וקיוסקים יוכלו לפעול בסופי שבוע בעיר.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה היום (ה') על מתן צו ביניים המעכב את הטיפול של עיריית תל-אביב-יפו בהגרלת העסקים שיוכלו להמשיך ולמכור מזון בשבתות וחגים בעיר. שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, קובי ורדי, הורה על עיכוב יישום נוהל עריכת ההגרלה עד להכרעה בעתירה, כשהוא מדגיש כי הוא מצפה שהעתירה תישמע בהקדם.

לפני כחצי שנה פרסמה עיריית תל-אביב את כוונתה לערוך הגרלה שתקבע אילו עסקים יקבלו היתר לפעילות בשבתות ובחגים. בסוף החודש שעבר עתרה טיב טעם לבית המשפט, בבקשה לצו ביניים שיורה לעירייה לעכב את הטיפול בבקשות להיתר שבת ובכלל זה את מועד עריכת ההגרלה לפי הנוהל.

בית המשפט ציין בהחלטתו כי העתירה אינה משוללת כל סיכוי, וכי טיב טעם העלתה בגדרה טענות אשר ראוי כי יתבררו במסגרת הדיון. עוד כותב השופט ורדי כי "מן הראוי שתתאפשר ביקורת שיפוטית ביחס לטענות המתייחסות לתוכן הנוהל ולאופן התקנתו".

הבקשה אותה הגישה רשת טיב טעם הוגשה לצד עתירה מינהלית, במסגרתה עותרת טיב טעם, בין היתר, לביטול הנוהל ולתיקון חוק העזר לתל-אביב-יפו (פתיחתן וסגירתן של חנויות) שחוקק בשנת 1980. החוק האמור קובע, בין השאר, כי בעל חנות או בית קפה לא יפתח את עסקו ולא יחזיקו פתוח בימי שבת ומועדי ישראל, אלא בהיתר מיוחד של מועצת העיר תל-אביב. ברבות השנים הוצע לתקן את החוק בשני מסלולים מקבילים: אחד - כך שיתאים לאורחות החיים בעיר ולאופיו של יום השבת כיום קודש של העם היהודי; השני - עדכון מדיניות האכיפה של העירייה.

חלקה הראשון של הצעת התיקון אושר על-ידי שר הפנים דאז גדעון סער, אולם הוסר ממנה החלק העוסק במרכולים ובקיוסקים. בשנת 2014 הגישה העירייה לשר הפנים תיקון חדש ("התיקון השני") להחרגת המרכולים והקיוסקים, אולם זה התעכב מאז עד להכרעת בג"ץ בשנה שעברה, אשר הורה לפרסם את התיקון השני ברשומות.