בזכותם או בגללם: נכון לעכשיו, עדי המדינה סיפקו את הסחורה

כשפרקליט המדינה שי ניצן הזהיר בוועידת "גלובס" לעסקים את נבחרי הציבור שהם לא יוכלו לסמוך על איש משותפיהם, הוא לא דמיין את מה שיקרה עם עדי המדינה בתיקי נתניהו

שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

בנקודת הזמן הנוכחית נראה כי שלושת עדי המדינה, שלמה פילבר ב"תיק 4000", ניר חפץ, שעדותו רלוונטית לכל שלושת התיקים ובעיקר ל"תיק 4000", וארי הרו, עד המדינה ב"תיק 1000", סיפקו את הסחורה עבור הפרקליטות. 

כשפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, התייצב לפני כשנה וחצי בוועידת "גלובס" לעסקים והזהיר כל נבחר ציבור שחושב לנהוג באופן מושחת, בכיר ככל שיהיה, כי הוא לא יוכל לסמוך על איש משותפיו, עוזריו, או מהקרובים לו ביותר, שלא יסגיר אותו באחד הימים, ניצן אפילו לא דמיין את מה שיקרה עם עדי המדינה בתיקי נתניהו.

פילבר וחפץ, כמי שהיו מצויים בלב ההתרחשויות, אמורים לספק את העדויות שיהיו "האקדח המעשן" להוכחת הכוונה הפלילית של ראש הממשלה הממשלה בנימין נתניהו, לקבל שוחד משאול אלוביץ', באמצעות סיקור מוטה באתר "וואלה".

פילבר אחראי להקלטות השיחות בין נתניהו לארנון מוזס, שמוכיחות את אשמת השניים לכאורה. לולא עדותם של חפץ, פילבר, והרו, ספק אם היועמ"ש היה מגיש כתב אישום נגד נתניהו.

נתניהו הוא ראש-הממשלה השני שמוגש נגדו כתב אישום פלילי (בכפוף לשימוע), אחרי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. מי שהיו אחראים יותר מכל אחד אחר לנפילתו של אולמרט, או בעצם השניים ברמת האחריות למפלת אולמרט אחרי אולמרט עצמו, הם שמואל דכנר, עד המדינה במשפט "פרשת הולילנד", וראשת הלשכה דאז, שולה זקן, שהייתה עדת מדינה נגד אולמרט ב"תיק טלנסקי".

בגלל, או בזכות, השניים האלה, אולמרט, שהיה על גג העולם, מבריק, מנוסה, ואמיץ - נפל, והלך לכלא. זאת, לאחר שהם חשפו את ההתנהלות המושחתת שלו - קבלת כספים במעטפות וניהולם בקופה סודית, קבלת שוחד בצ'קים, והפרת אמונו של הציבור.

פילבר וחפץ - הדכנר והשולה זקן של נתניהו

היום, פילבר וחפץ עלולים להיות הדכנר והזקן של נתניהו. ואם עדי המדינה נגד נתניהו רוצים לדעת מה מצפה להם, אם אכן הם יצטרכו להעיד במשפטו הפלילי של נתניהו, אם יהיה כזה, הם יכולים להביט אל השניים האלו. מה לא עשו נאשמי משפט פרשת הולילנד וסנגוריהם כדי להטיל דופי בשמואל דכנר ובעדותו, בתקווה לחלץ עצמם מאימת הדין? הם תקפו אותו על דוכן העדים, טענו שהוא בודה את עלילת השחיתות ממוחו הקודח, שהוא שקרן פתולוגי.

וכאשר דכנר טען כי הוא סובל ממחלות קשות, אמרו שהוא מוליך שולל בנוגע למצבו הרפואי, כבר 20 שנה. בסוף, הכול כמעט התברר כנכון - דכנר עצמו הודה במהלך המשפט בהאשמות שהוטחו בו, ואמר: "יכול להיות שאני רמאי, שאני שקרן, הכול נכון. אבל דבר אחד עוד לא חשבתי בחיי - שאני אידיוט". רק את הטענות שהוא משקר בדבר מצבו הרפואי הקשה, הצליח דכנר להפריך - הוא מת בעיצומו של המשפט.

בינתיים, הערב פרקליטו של נתניהו, נבות תל-צור הופיע בערוץ 12 ובניסיון להגן על נתניהו בהתבטאות חריגה ושנויה במחלוקת אמר כי הוא "אלרגי לעדי מדינה". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.