"מערכת יחסים אינטרסנטית של 'תן וקח'": החשדות בתיק 4000 נחשפים

היועמ"ש מנדלבליט החליט הערב כי רה"מ נתניהו יועמד לדין בכפוף לשימוע בקבלת שוחד בתיק 4000 - תיק בזק-וואלה • בכתב החשדות שנשלח לנתניהו נכתב כי "לנוכח מערכת היחסים האמורה ובהתאם לציפיותיו של אלוביץ, הפעלת את כוחך וסמכויותיך כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ לחפץ ביקרם בעבורו או בעבור חברות שונות מקבוצת יורוקום"

שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מפרסם הערב (ה'), 40 יום לפני הבחירות, את החלטתו הסופית והרשמית בתיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) יועמד נתניהו לדין בכפוף לשימוע בקבלת שוחד. כמו כן החליט היועמ"ש להאשים במתן שוחד לנתניהו את שאול אלוביץ, בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר "וואלה", ואת רעייתו, איריס אלוביץ. 

כך, כתב היועמ"ש לגבי תיק 4000 כי "מערכת היחסים בינן לבין אלוביץ הפכה מערכת יחסים אינטרסנטית של 'תן וקח' אשר כללה טובות הנאה שונות שנתן לך אלוביץ בתחום הסיקור התקשורתי כנגד ציפייה שתקדם בעבורו אינטרסים שונים הקשורים בקבוצת יורוקום ובו אישית". לדברי היועמ"ש לנתניהו: "חריגות הקשר באה לביטוי בדרישו אינטנסיביות רבוצת על פני מספר שנים. מאות דרישות. לעתים דרישות יומיומיות שהועברו לא פעם בשעות יוצאות דופן לסיקור או למניעת סיקור כזה או אחר (באתר וואלה)". 

עוד כתב היועמ"ש לנתניהו בכתב החשדות כי "חריגות הקשר בינו לבין אלוביץ באה ביטוי גם בדרישה להתערבות בוטה של בעל השליטה בתכנים ספציפייים של האתר לפי דרישת הזוג נתניהו... ואכן, במקרים רבים מאוד התערבו בני הזוג אלוביץ בסיקור שניצן לך או למשפחתך או ליריביך הפוליטיים".

לדברי היועמ"ש לנתניהו, "לנוכח מערכת היחסים האמורה ובהתאם לציפיותיו של אלוביץ הפעלת את כוחך וסמכויותיך כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שאלוביץ לחפץ ביקרם בעבורו או בעבור חברות שונות מקבוצת יורוקום. בתוך כך ובמקביל לדרישות הסיקור עסקת במספר מקרים בענייינו הרגולטורים של אלוביץ וביצעת פעולות של ממש מתוקף תפקידך שהיה בהן כדי לקדם אינטרסים משמעותיים של אלוביץ".

היועמ"ש מפרט בכתב החשדות ששלח לנתניהו מספר דוגמאות בולטות לדרישותיו לסיקור אוהד באתר וואלה ולהיענות בני הזוג אלוביץ לדרישות: "מספר ימים לפני יום הבחירות הכלליות שהתקיימו בינואר 2013, פנית אתה ורעייתך שרה נתניהו לרובינשטיין על מנת שיפנה לאלוביץ וישועה דרישות לפרסם ידיעות שליליות העוסקות ביו"ר מפלגת הבית היהודי דאז, נפתלי בנט. וזאת, על רקע חשש שהתקיים בסביבתך מהתחזקות כוחה הפוליטי של המפלגה והעומד בראשה לקראת הבחירות. בין השאר דרש רובינשטיין בשמך מאלוביץ וישועה לפרסם ידיעות על כך שאשתו של בנט עבדה בעבר במסעדה לא כשרה, על כך שאלדד יניב קרא להצביע לבנט, ועל כך שוועדת הבחירות המרכזית קיבלה את עתירת הליכוד נגד השימוש שעשתה מפלגת הבית היהודי בתמונות של בנט לצדך".

היועמ"ש לנתניהו: "דרישותיכם לבשו צורות שונות. כך למשל העברתם דרישות לפרסום ידיעות חיוביות העוסקות בך, ברעייתך שרה נתניהו ובבני משפחתכם ותמונות שלכם, כגון דרישתכם להעלאת תמונות מנוכחותכם בהלוויית ראש הממשלה אריאל שרון; דרישות לפרסום ידיעות בעלות מסרים פוליטיים שחפצת בהפצתם לציבור רחב כגון דרישתך לפרסם בבולסות ובמשך שעות רבות סרטון מטעמך ביום בחירות 2015, בו התרעת כי הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפיות וקראת למצביעי הימין להצביע עבור מפלגתך".

נזכיר כי במרכז תיק 4000 עומד החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי-עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ, בעל השליטה לשעבר בבזק ושל אתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו. חשודים נוספים שנחקרו בתיק הזה הם איריס אלוביץ, רעייתו של שאול; בנם אור; סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק לשעבר; איש העסקים זאב רובינשטיין; ועמיקם שורר, שהיה בכיר בבזק.

פרקליטיהם של שאול ואיריס אלוביץ׳, ז׳ק חן, מיכל רוזן-עוזר, נועה פירר ותאיר בן שושן ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר ושות׳, מסרו: "קיבלנו את הודעת הזימון לשימוע, נלמד אותה ואת מלוא חומר החקירה ונשקול את המשך צעדינו. אנו משוכנעים שלא נפל פגם בהתנהלותם של שאול ואיריס אלוביץ".

‏עו"ד עמית חדד, פרקליטו של רה"מ נתניהו: "כשאנחנו נסיים לעבור על כתב האישום, לא ישאר ממנו זכר. לא ישאר ממנו שום דבר"

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ ואיריס אלוביץ והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.