בג"ץ קידש את הדיל בין עיריית רמת גן לרמ"י על תוכנית ותמ"ל תל השומר

לא פלא שבמינהל התכנון הריעו פעמיים לבג"ץ: בפעם הראשונה על שאישרר את התוכנית ובפעם השנייה על שביטל את הפסיקה המביכה מבחינתם, מבלי שהתייחס אליה כלל

אזור בית החולים שיבא בתל השומר. / צילום: תמר מצפי
אזור בית החולים שיבא בתל השומר. / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר ביטול בג"ץ פסק דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שבתורו ביטל את תוכנית תמל/1023 לתל השומר, להקמת 3,050 דירות. למעשה, בג"ץ אשרר את התוכנית המקורית, לאור סיכומים שונים שנערכו בין נציגי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים (ותמ"ל), עיריית רמת גן, ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

האשרור של בג"ץ לתוכנית, מבליט את ההתנהלות הפסולה של הגורמים השונים המעורבים בתוכנית.

בדיון שהתקיים בשעתו בבית המשפט המחוזי הוברר כי הותמ"ל ורמ"י חרגו מסמכותן, כשסיכמו עם עיריית רמת גן על שטחי ציבור ותעסוקה, "שלא נועדו לשרת בעיקר את צרכי יחידות הדיור הנכללות בתוכנית ובסביבתה, אלא בראש ובראשונה את צרכי היישוב הישן, קרי, את חלקי העיר רמת גן הנמצאים ממערב לכביש 4 ובריחוק גאוגרפי מתחומי התוכנית", כדברי פסק הדין של השופט ברנר. הרשות והוועדה יכלו לדון אך ורק בשטחי ציבור ותעסוקה שנגעו ישירות לתוכנית, ולא ליתר העיר רמת גן.

"גם אם אניח כי מטבע הדברים יהיו תושבים המתגוררים בתחומי התוכנית שישתמשו באותם שטחים ציבוריים עודפים, שנועדו מלכתחילה לפתור את צרכי היישוב הישן, אין בכך כדי לקיים אחר דרישת החוק לפיה השטחים הציבוריים נדרשים לשמש בעיקר את יחידות הדיור בתחומי התכנית ובסביבתה", כתב השופט ברנר והוסיף כי "גם הרצון לפתור בעיות תכנוניות אזוריות בכלל, או של העיר רמת גן בפרט, איננו מהווה תחליף לסמכות שאינה קיימת, ושיקולי היעילות התכנונית אינם חזות הכל. הותמ"ל אמורה לפעול בדלת אמותיה של סמכותה, ולא לחרוג ממנה לטובת צרכים ומטרות שהחוק איננו מתיר, נעלים ככל שיהיו". דברים כדרבנות, שנעלמו לחלוטין מפסיקת בג"ץ.

בג"ץ קידש למעשה את הדיל בין העירייה לרמ"י ולותמ"ל, כשאפשר להן לעקוף את פסק הדין של המחוזי. מסלול העקיפה הוא פשוט: תוכנית הותמ"ל תאושר, והעירייה ורמ"י יקדמו תוכנית חדשה למבני ציבור. כלומר, עוד לא יבש הדיו על התוכנית החדשה, וכבר הרשויות מתכננות עליה תוכנית מתוקנת, והכל בחסות בג"ץ.

לא פלא שבמנהל תכנון הריעו פעמיים לבג"ץ: בפעם הראשונה על שאשרר את התוכנית ובפעם השנייה - על שביטל את הפסיקה המביכה מבחינתם, מבלי שהתייחס אליה כלל.