דירקטורית בקבוצת איילון טוענת: בעל השליטה הטריד אותי מינית; החברה צפויה למנות בודק חיצוני

נמשכת הסערה בקבוצת איילון: הרגולטור לא מסתפק בפגישת הבירור עם בעל השליטה, לוי רחמני, ומנחה את הדירקטוריונים בקבוצה לפעולה • ברשות שוק ההון ייפגשו עם רחמני לפחות פעם נוספת, והפיקוח על הביטוח הורה לדירקטוריונים בקבוצה לקיים דיונים דחופים בנוגע להאשמות שהעלו נגד רחמני

לוי רחמני, בעל השליטה בקבוצת איילון / צילום: איל יצהר
לוי רחמני, בעל השליטה בקבוצת איילון / צילום: איל יצהר

נמשכת הסערה סביב השליטה בפועל בצמרת קבוצת איילון אחזקות הציבורית, בין חברי הדירקטוריון המכהנים לבין בעל השליטה, לוי רחמני. רחמני ממשיך לדרוש שהיו"ר, שלמה גרופמן, לא ייבחר מחדש לדירקטוריון החברה - דבר שיביא להדחתו בפועל. במקביל, ייתכן כי החברה תמנה בודק חיצוני, שיבדוק לעומק וללא תנאי תלונה שהוגשה נגד רחמני בדבר הטרדה מינית לכאורה של דירקטורית בקבוצה.

אף שביום חמישי האחרון התקיימה שיחת בירור חריגה בין רחמני ואנשיו, ובהם בנו נגה, לבין בכירים ברשות שוק ההון, מתברר כי בפגישה לא לובנו הסוגיות שעל הפרק, והרגולטור ייפגש עם רחמני לפחות לעוד פגישת המשך אחת. כמו כן, הפיקוח על הביטוח הורה לדירקטוריונים של שתי החברות בקבוצה - החברה האם הציבורית והחברה הבת איילון ביטוח - לקיים דיונים דחופים בנוגע להאשמות שהעלו נגד רחמני, וכן לגבי הדרכים שבהן יפעלו הלאה.

בד-בבד, התגלה בימים האחרונים כי אחת מחברות הדירקטוריון בקבוצה האם התלוננה לפני כשנה-שנה וחצי נגד בעל השליטה רחמני, בטענה כי הטריד אותה מינית. עם זאת, ציינו גורמים מעורים, היא ככל הנראה עוד לא התלוננה במשטרה מאז. ככל הידוע, הדירקטורית דיווחה כי חוותה אירוע של הטרדה מינית מצד רחמני, נוסף על התנהגות בלתי נאותה מצדו עוד קודם לכן. בסביבת החברה יש המציינים כי נסיבות האירוע תועדו בכתובים, אך על-פי החלטתה לא הוגשה תלונה, בין היתר בכפוף לכך שלא יתקיים קשר ישיר בין רחמני לבינה. גורם המקורב לרחמני, בן ה-88, ציין כי הוא מכחיש את הטענות הללו.

בכל אופן, כאמור, דירקטוריון איילון אחזקות אמור להתכנס עוד הערב כדי לקבל החלטות בעניין הפעולה המתאימה לתלונה על ההטרדה המינית, וזאת על פי הנחיית רשות שוק ההון.

על-פי הערכות, לדירקטוריון שלוש אפשרויות מרכזיות שבהן הוא ידון. הראשונה לא לעשות דבר, לאחר שייבחרו לעשות כן, מכיוון שהנושא "לא בעניינו של הדירקטוריון". השנייה, לבקש ייעוץ משפטי ספציפי על הנושא הזה; והאופציה השלישית היא כמו במקרה של בנק הפועלים ושל פוקס - למנות בודק חיצוני. על-פי הערכות, סביר להניח, כאמור, שהדירקטוריון יבחר לבסוף באופציה השלישית.

תשלומי שכירות ושירותים ב-200 אלף שקל

עוד דיווחה היום חברת איילון , שנוסדה על-ידי רחמני, כי הדירקטוריון התכנס ביום חמישי "לדיון מסכם בנושא התשלום עבור שירותי משרד ושירותים נלווים שבעל השליטה המשיך לקבל מהחברה, לאחר שסיים את תפקידיו האקזקוטיביים בקבוצת איילון". בגין אלה, דורשת עתה החברה מרחמני 200 אלף שקל עבור "דמי שכירות בגין המשרד המשמש אותו, רכב המשמש אותו ושירותי מזכירות ונהג שניתנו לו לחודשים אוקטובר-נובמבר-דצמבר 2018", ובעתיד היא תדרוש תגמול גם עבור 2019. בחברה ציינו כי דרישת התשלום כאמור התקבלה "לאור נסיבות העניין ורגישותו", ו"בהמשך לסדרה ממושכת של דיונים וישיבות שהתקיימו בנושא לאורך החודשים האחרונים, לרבות עם רשות שוק ההון ויידוע רשות ניירות ערך".

העימות החריף שמסעיר את החברה האם של איילון, נסוב סביב עימות אישי בין בעל השליטה רחמני לבין היו"ר גרופמן, שאותו מינה בעצמו. סיבת העימות הנוכחי היא זהות מנכ"ל איילון אחזקות, לאחר שרחמני, שמחזיק ביותר מ-67% ממניות הקבוצה, ביקש למנות לתפקיד את משה בנבנישתי שיחליפו לאחר פרישתו מהתפקיד. ואולם, בסופו של יום, ולאחר כמה חודשים של התדיינויות, בחר דירקטוריון הקבוצה הציבורית בשרון רייך. רחמני ביקש לשנות את ההחלטה.

בעקבות ה"התערבויות" של רחמני, לתפיסת חברי הדירקטוריון וכנראה גם לתפיסת רשות שוק ההון, שלח דירקטוריון החברה בהאשמות חריפות ביחס להתנהלות בעל השליטה, "הפסולה" לטענתם, והם שלחו מכתב חריף ובו פירוט של מעשים לא ראויים מצד בעל השליטה, שכבר הורחק בעבר מחברת הביטוח שבשליטתו, בהתערבות של הרגולטור. עתה דורש הרגולטור כי הדירקטוריון יידון בהרחבה בטענותיו.

בעוד שלרגולטור מרשות שוק ההון סמכויות נרחבות ביחס להתנהלות חברות הביטוח, הרי שביחס לחברות האם שלהן הסמכויות קיימות אך פחותות בהרבה. למעשה, השוט העיקרי שיש בידי הפיקוח ביחס לבעל השליטה הינו היתר השליטה בחברת ביטוח שבידיו - הותרתו או לקיחתו.

ככל הידוע, הפיקוח עדיין לא נוקט עמדה ביחס לזכויות הקניין של רחמני - דבר שעשוי ללמד על כך שגרופמן עלול להיפרד מהבורד. ואולם, אם יקרה כדבר הזה, יהיה מדובר במהלך בעייתי מאוד, שישליך לרעה על האופן שבו נתפסת ההתנהלות של רחמני, שיוצא נגד דירקטוריון שממלא את תפקידו תחת לחצים מהבעלים. נציין כי חברי דירקטוריון איילון אחזקות הבהירו כי הם עומדים בשורה אחת לצד היו"ר גרופמן, שפועל לתפיסתם תחת לחצים פסולים.

עם זאת, בכל מקרה הפיקוח לא יאשר לרחמני למנות "יו"ר בובה" ומתכוון שכל מי שלא יובא למינוי כיו"ר איילון אחזקות - יוסכם עמו מראש, במקרה שגרופמן, שאושר על ידי הפיקוח ושרצוי מבחינתו, לא יישאר בתפקיד.

אגב, בצל הסערה מתברר כי בעבר הלא רחוק רחמני היה במגעים עם שני רוכשים פוטנציאליים, במטרה שייכנסו לצדו לגרעין שליטה בקבוצה. ככל הידוע, אין כעת עסקה קונקרטית על הפרק.