מה חושב בצלאל סמוטריץ' על חומרת העבירות שבהן חשוד נתניהו?

"עבירות אזוטריות" - כך כינה ח"כ בצלאל סמוטריץ' את העבירות שבהן חשוד ראש הממשלה נתניהו • האם עבירות שוחד והפרת אמונים נחשבות לנמוכות בסולם העבירות הפליליות? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התראיין לתוכנית "מצד שני" בגלי צה"ל שעות אחדות לפני פרסום כתב החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשאל אם הוא חושב שנתניהו צריך להישאר בתפקידו למרות החשדות נגדו. סמוטריץ' השיב: "אני חושב שהאינטרס הציבורי העליון שבקיום התהליך הדמוקרטי ורצון העם, ובניהול יעיל וטוב של מדינת ישראל על-ידי מי שהציבור הישראלי בחר בו, הוא אינטרס גדול יותר מלמצות את הדין בעבירות אזוטריות, וככה זה נראה כרגע. איך שזה נראה כרגע, מדובר בעבירות שהן בתחתית המדרג הפלילי במדינת ישראל". האמנם?

כתב החשדות שפרסם היועמ"ש אביחי מנדלבליט מייחס לנתניהו קבלת שוחד בתיק 4000 ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. כלי התקשורת דיווחו על האישומים הצפויים עוד באותו הבוקר שבו התראיין סמוטריץ', טרם פרסום כתב החשדות.

חוק העונשין קובע 3 דרגות חומרה לעבירות: פשע - הדרגה החמורה ביותר במדרג, המתייחסת לעבירות שהעונש עליהן הוא 3 שנות מאסר ויותר; עוון - המתייחסת לעבירות שנקבע להן עונש מאסר של 3 חודשים עד 3 שנים או קנס הגבוה מ-14,400 שקל; וחטא - הדרגה הנמוכה ביותר, המתייחסת לעבירות שהעונש עליהן הוא עד 3 חודשי מאסר או קנס של עד 14,400 שקל.

בסיכום החשדות בתיק 4000 כתב היועמ"ש לנתניהו: "אני שוקל להעמידך לדין בגין לקיחת שוחד - עבירה לפי סעיף 290 לחוק העונשין; ובגין מרמה והפרת אמונים, עבירה לפי סעיף 284 לחוק העונשין". היועמ"ש כתב כי הוא שוקל להעמיד את נתניהו לדין בגין מרמה והפרת אמונים גם בתיקים 1000 ו-2000.

סעיף 290 בחוק העונשין קובע עונש מאסר של 10 שנים או קנס הגבוה מ-1.1 מיליון שקל לעובד ציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו. סעיף 284 בחוק העונשין קובע עונש מאסר של 3 שנים על עבירות מרמה והפרת אמונים. כלומר, לפי העונשים המוגדרים בחוק העונשין, שוחד נמנית עם עבירות שמוגדרות כ"פשע" - העבירות החמורות ביותר במדרג. הפרת אמונים מסווגת כעבירה מסוג "עוון", פחות חמורה מאשר "פשע" ויותר חמורה מאשר "חטא", שהיא הדרגה הנמוכה ביותר במדרג העבירות.

בשנת 2010 הוחמרו העונשים הקבועים בחוק על עבירות שוחד. בעקבות זאת פרסם פרקליט המדינה הנחיה בעניין מדיניות הענישה בעבירות שוחד , בה ציין כי "החמרת עונש המאסר מבטאת את חומרת עבירות השוחד, שהינה עבירת השחיתות המצויה במקום הגבוה ביותר במדרג החומרה".

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ סמוטריץ' אינם נכונים. היועמ"ש שוקל להעמיד את נתניהו לדין בגין לקיחת שוחד בתיק 4000, ובגין מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. עבירת השוחד מוגדרת כ"פשע" - הדרגה החמורה ביותר במדרג העבירות. לפי הנחיית פרקליט המדינה, עבירות שוחד הן החמורות מבין עבירות השחיתות.

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל החשודים האחרים בתיקי נתניהו מכחישים את המיוחס להם בפרשות המוזכרות. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

בבדיקת המשרוקית של גלובס שהתפרסמה ב-4 במרץ 2019, ועסקה בטענתו של בצלאל סמוטריץ' שלפיה העבירות שבהן חשוד ראש הממשלה נמצאות בתחתית המדרג הפלילי, נכתב כי עבירות מרמה והפרת אמונים מסווגות כפשע, סוג העבירה החמור ביותר. העונש המירבי על עבירות מרמה והפרת אמונים הוא שלוש שנות מאסר, ולכן העבירה מסווגת כעוון, ולא כפשע. עם זאת, ציון הבדיקה - לא נכון - לא השתנה. סוג העבירה הנמצא בתחתית המדרג הפלילי הוא חטא, שעונש המאסר המירבי עליו הוא שלושה חודשים.