דלק | בלעדי

ההפרדה בין ריאלי לפיננסי תידחה? הבקשה המפתיעה של יצחק תשובה מהפיקוח על רשות שוק ההון

ל"גלובס" נודע כי ראשי דלק שבשליטת יצחק תשובה פנו לממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, במטרה לבחון דחייה במועד הסופי שבו אמורה הקבוצה להיפטר מהחזקתה בקבוצת הביטוח הפניקס • הרשות טרם דנה בבקשה, אך מסרה כי בשלב זה היא "אינה שוקלת את העניין"

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

בעוד שקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מקדמת עסקה שישית בשנים האחרונות למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, ואף חתמה בשבוע שעבר על מזכר הבנות לא מחייב בנושא עם קרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, ראשי קבוצת ההחזקות הגדולה מנסים להתניע מהלך לדחיית המועד האחרון לעמידתה בהוראות חוק הריכוזיות. ל"גלובס" נודע כי בכירים בקבוצת דלק בוחנים היתכנות מהלך לדחיית המועד האחרון ביחס לחובתה להפריד את עסקיה הפיננסיים מאלה הראליים עד סוף 2019. 

בכירים בקבוצה העלו את הנושא בשיחות שנערכו עם הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת. עם זאת, רשות שוק ההון טרם דנה בנושא ואין בכלל סבירות שתיענה לבקשה. 

מקבוצת דלק נמסר בתגובה כי "בשבוע שעבר דיווחה קבוצת דלק על הסכם עקרונות למכירת גרעין השליטה בהפניקס לקרנות השקעה בינלאומיות בתמורה לסכום שיכול להגיע לכ-2.4 מיליארד שקל בגין חלקה. על פי מזכר העקרונות על הקונה להגיש את הבקשה לקבלת הרישיון בתוך 60 ימים ממועד החתימה על מזכר ההבנות. הצדדים פועלים בהתאם להוראות מזכר ההבנות שנחתם ביניהם".

מרשות שוק ההון נמסר בתגובה כי "בשלב זה, הרשות אינה שוקלת את העניין".

משה ברקת / צלם: תמר מצפי
 משה ברקת / צלם: תמר מצפי

ככל הידוע בכירים בדלק פנו לממונה במטרה לבחון כיצד יפעל האחרון אם וככל שהקבוצה עדיין תחזיק במניות הפניקס בסוף 2019, בצל כך שלפני ימים ספורים חתמה דלק על שעון החול להיפרדות תשובה מעסקי הפיננסים שלו, באמצעות מכירת כל ההחזקות שלה (30.1%) בקבוצת הפניקס, שמחזיקה גם בבית ההשקעות אקסלנס ובחברות נוספות, בתמורה לתשלום שינוע בטווח של 1.6 מיליארד שקל, ושעלול לצמוח בעתיד אפילו עד 2.4 מיליארד שקל בתלות בתוצאות קבוצת הביטוח תחת הבעלים החדשים. לפי שעה מדובר רק על הסכם ראשוני לא מחייב, כשהצדדים קצבו לעצמם 60 ימים לחתימה על הסכם מחייב.

גם אם וכאשר ייחתם הסכם מחייב בין קבוצת דלק לבין הקרנות סנטרברידג', שפועלת בישראל בצוותא עם אלי יונס - לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר ומנכ"ל המזרחי-טפחות והפועלים - וגלטין עדיין לא יהיה מדובר על עסקה ודאית. בשנים האחרונות חתמה דלק על חמישה הסכמים, סופיים ולא סופיים, למכירת השליטה בהפניקס, ואף אחת מהעסקאות לא עברה את משוכת הפיקוח על הביטוח, שרק בסמכותו לאשר עסקת העברת שליטה בקבוצת ביטוח בישראל.

כמו כן, גם אם וכאשר ייחתם הסכם מחייב בין דלק לבין הקרנות, הפיקוח לא יהיה מחויב ללוח הזמנים שלהם, כשהליך אישור עסקה שכזו אורך חודשים רבים גם אם אין בעיות ברכישה וברוכשים. עם זאת, במקרה דנן עלולה להיות מורכבות מיוחדת, בשל היות הרוכשות קרנות השקעה - סוג גוף שזכה בשנים האחרונות לכתף קרה מהרגולציה המקומית. עם זאת, לאחרונה התברר שהפיקוח על הבנקים, שמשית רגולציה מעמיקה כמו בענף הביטוח ואף יותר, פסק להתנגד לקרנות השקעה כבעלות שליטה בגופים פיננסיים מרכזיים, כשאישר לורבורג פינקוס לרכוש את השליטה בלאומי קארד.

בכל אופן, הכדור של קביעת המועד האחרון לעמידה בהוראות חוק הריכוזיות נמצא לא רק בידי ברקת, כי אם בידי רגולטורים אחרים, בהובלת רשות התחרות שבראשות עו"ד מיכל הלפרין והכנסת. אולם בתור הממונה האחראי על ענף הביטוח, הוא הרגולטור הישיר שאחראי על הפניקס, ובמסגרת זו הוא האיש שיכריע האם סנטרברידג' וגלטין רשאיות לקבל היתר שליטה בחברת ביטוח בישראל. הממונה על רשות שוק ההון ברקת היה בעבר יו"ר הפניקס, מטעמה של דלק. הוא הפסיק לעבוד עם דלק במאי 2015.

ההכרח למכור את הפניקס פוגש את התוכניות האסטרטגיות של קבוצת דלק, שמבקשת למכור את הפניקס ללא קשר וכבר כמה שנים. מבחינת דלק הרצון למכור את הפניקס קודם להכרח, והוא נובע מרצון לשנות את המיקוד העסקי של הקבוצה לטובת עסקי האנרגיה. במסגרת זו דלק חתמה בשנים האחרונות על חמישה הסכמים עם רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה: עם סיריוס האמריקנית-סינית, עם פוסון הסינית, עם משפחת קושנר האמריקנית, עם חברת AmTrust האמריקנית ועם יאנגו הסינית. הגם שדלק מקווה כי הפעם היא תצליח למכור את הפניקס ו"להיפטר" מהשליטה בה, כך שתעמוד בהוראות חוק הריכוזיות, אין ודאות שזה יצלח בידה, ובטח שלא בלוח הזמנים הלוחץ שמכתיב חוק הריכוזיות.