מנכ"ל מכון התקנים אילן כרמית הודח בשל דרישת המשנה ליועמ"ש

המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, דרשה מהוועד הפועל של מכון התקנים להעביר את אילן כרמית מתפקידו, בעקבות חשדות כי מסר עדות שקר בפרשת מצלמות המהירות • המכון מתכוון לעתור לבג"ץ נגד הדחתו של כרמית, שמונה לבינתיים ליועץ מיוחד לוועדת הניהול

הוועד הפועל (דירקטוריון) של מכון התקנים החליט להעביר מתפקידו את המנכ"ל בפועל של המכון, אילן כרמית. זאת בעקבות מכתב התראה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, שבו דרשה לעשות זאת, לאור החלטת הוועדה לבדיקת מינויים (ועדת גילאור) לפסול את מינויו בגלל הסתבכותו של כרמית בעדות שקר לכאורה בפרשת מצלמות המהירות A3.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בעוד הפרקליטות שוקלת את העמדתו לדין, כרמית טוען כי עדותו נמסרה בטעות ובתום-לב. אלא שכרמית הסתיר מוועדת המינויים את העובדה שנחקר במשטרה, והסתרה זו הייתה הנימוק העיקרי לפסילתו על-ידי הוועדה. יחד עם זאת, כרמית ימשיך לכהן כ"יועץ לוועדת הניהול", עד להתבהרות המצב המשפטי.

במכתבה של זילבר, שהגיע לידי "גלובס", נכתב כי "הוועד הפועל של המכון אינו יכול לסטות מהחלטת הוועדה, שניתנה במסגרת סמכותה לאשר או לפסול מועמד לכהונה והינה כאמור החלטה מחייבת. אם תתקבל החלטה החורגת מהחלטת הוועדה, הרי שהיא תהיה בניגוד לדין ובניגוד לפסיקת בית המשפט העליון".

הוועד הפועל החליט על הקמת ועדת ניהול למכון התקנים במקומו של כרמית, ועדה שתשמש כממלא-מקום מנכ"ל זמני. בראש ועדת הניהול הזמנית יעמדו שלושה מבכירי עובדי המכון: היועץ המשפטי, מוטי שיף; מנהל יחידת המחשב, רונן קנובליך; ומנהלת אגף התקינה, דליה ירום.

לפי סיכום הישיבה, ועדת הניהול הזמנית תנהל את מכון התקנים עד למינויו של מנכ"ל או ממלא-מקום מנכ"ל קבוע, ובמקרים של החלטות חריגות בחשיבותן, יתקבלו ההחלטות על-ידי הוועד הפועל או על-ידי ממלא-מקום היו"ר הזמני של מכון התקנים, ישראל דוד, שמונה לתפקיד אחרי פטירתו הפתאומית של אורי דורי.

בנוסף החליט הוועד הפועל להגיש עתירה לבג"ץ נגד המלצת הוועדה לבדיקת מינויים, וזאת בנימוק ש"מכון התקנים נמצא בתקופה מאתגרת בהיבט הניהולי, ואילו החלטת הוועדה לבדיקת מינויים ניתנה מבלי להמתין להחלטת הפרקליטות בעניינו של אילן כרמית, בעוד עומדת לו חזקת החפות". מקורות שונים במכון מעריכים כי גובה ההגנה המשפטית על כרמית יגיע לסכום של כ-400 אלף שקל. 

*** חזקת החפות: ההחלטה האם להגיש כתב אישום נגד אילן כרמית טרם התקבלה, ובכל מקרה עומדת לו חזקת החפות עד שיורשע בדין, אם יורשע.