הבעלים של רשת האופנה התקשר - וכחלון ישיק מרכז לוגיסטי בניגוד לנהלים

שר האוצר משה כחלון צפוי להיות הנואם המרכזי מחר באירוע של חברת האופנה גולברי, שמשיקה מרכז לוגיסיטי חדש באזור צריפין - זאת בניגוד לכללים של היועץ המשפטי לממשלה

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר, משה כחלון, צפוי להיות הנואם המרכזי מחר (ג') באירוע של חברת האופנה גולברי, שמשיקה מרכז לוגיסיטי חדש באזור צריפין. זאת, בניגוד לכללים של היועץ המשפטי לממשלה. 

ל"גלובס" נודע כי בעלי החברה, משה גולברי, הרים טלפון לשר האוצר וקיבל ממנו הבטחה אישית שהוא ישתתף, ישיק את המבנה המסחרי החדש ואף ינחה את האירוע - עניין האסור כאמור על-פי הכללים שקבע היועץ המשפטי לממשלה.

עוד נודע כי גם ראשי הקהיליה העסקית, כולל רמי לוי ומנהלים בכירים בהווה ובעבר מבנק הפועלים, מקבוצת עזריאלי ומאל על, ישתתפו באירוע.

כחלון, לדברי אנשי יחסי הציבור, תכנן לבקש משר הכלכלה, אלי כהן, להוביל את האירוע, אך בסוף החליט להגיע אליו בעצמו.  

ביממה האחרונה פנה "גלובס" ליועצי הקמפיין של כחלון כדי לקבל תגובה, והם השיבו כי השר טרם החליט אם יגיע לאירוע. אלא שהמארגנים מטעם חברת גולברי אומרים דברים שונים. 

"התנהלות אסורה בהתאם להנחיות היועמ"ש"

בחודשים האחרונים עוקב "גלובס" אחר ההשתתפות של שרים באירועים מסחריים פרטיים. רק בחודש דצמבר האחרון קבעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, כי השתתפותו של שר הכלכלה אלי כהן, חבר מפלגתו של כחלון, באירוע השקת המותג Be של שופרסל, הייתה אסורה. כהן היה אז הנואם המרכזי באירוע. "התנהלותו אסורה בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה", כתבה זילבר במענה לפנייתו של ח"כ מוסי רז (מרצ), שהלין על השימוש שעשה השר כהן במעמדו הציבורי כדי לייצר לעצמו בולטות בקמפיינים.

זילבר כתבה אז כי ההשתתפות הייתה בניגוד להנחיות, אך לא נקטה צעדים, "בשים לב לכך שמשרד הכלכלה הבהיר כי זו השתתפות חד-פעמית, ולאור הצהרה שהדבר לא יישנה… הובהר לנו כי שר הכלכלה נשא דברי ברכה קצרים, תוך שימת דגש על חשיבות התחרות והורדת יוקר המחיה... השר ראה בדבריו אירוע של דברי ברכה ולא מתן חסות, ולפיכך לא פנה ליועצת המשפטית של משרד הכלכלה טרם השתתפותו". 

כעת, לפי ההודעה ששלחו מגולברי ומפרטים נוספים שנודעו ל"גלובס", כהן לא ישתתף מחר באירוע של החברה, ותחת זאת מתכנן שר האוצר כחלון להיות הנואם המרכזי.

הפרה של כללי האתיקה 

התייצבותו של כחלון באירוע השקה מסחרי של גולברי, כחלק ממסע יחסי הציבור של חברת האופנה, עשויה להיחשב גם כהפרה של כללי האתיקה של חברי הכנסת, שכן תקנון חברי הכנסת מזהיר באופן ספציפי מפני השתתפות של נבחרי ציבור באירועים מסחריים של חברות יחסי ציבור. כחלון, יצוין, אינו חבר כנסת אלא שר מכהן בממשלה (התפטר במסגרת החוק הנורווגי), ויחד עם זאת, כללי האתיקה אשר תוקנו לפני כשנה הוחלו גם ביחס לשרים ולחברי כנסת.

התיקון הגיע לאחר ש-4 שרים ו-9 חברי כנסת מהכנסת ה-20 השתתפו במודעת יחסי ציבור של חברה פרטית. "מטרת הפרסומים, כך נראה, היא להאדיר את חברת יחסי הציבור המדוברת ולשדר ללקוחותיה הפוטנציאליים כי היא 'מקושרת' ונמצאת ביחסי קרבה לשרים ולחברי כנסת, וכי מי שרוצה לקדם עניינים מול גופי השלטון, ישתלם לו להיעזר בשירותיה", נכתב בכללי האתיקה בעקבות אותו מקרה. "בדיוק מסיבה זו נטילת חלק באירועים מסוג זה, שכל מטרתם קידום ושיווק של עסקים פרטיים באמצעותם של שרים וחברי כנסת - אסורה".

מעבר לכללים החלים על חברי כנסת, יש גם הנחיות רלוונטיות של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, האוסרות על שרים וסגני שרים להעניק חסות לאירועים מסחריים. "אין מקום לתת חסות כאשר החסות היא לגוף מסחרי, וכאשר מתן החסות עלול לפגוע בתדמית השירות הציבורי, הממשלה או מוסדות הציבור הנוגעים בדבר, וכן כאשר מתן החסות עלול להתפרש כהעדפה פסולה של עובד הציבור או המשרד הממשלתי ביחס למקבל החסות".

מנדלבליט התיר לשרים ולסגני השרים להעניק חסות לגוף חוץ-ממשלתי במקרים בהם "קיימת חשיבות ציבורית בפעילות שבהקשרה מתבקשת החסות, וכאשר מתן החסות עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית הנוגעת בדבר"; ואולם היועמ"ש הבהיר כי אם מדובר בחסות לגוף מסחרי - "הדבר אסור".

הכללים הללו, נציין, חלים גם בתקופת בחירות שבה השרים קופצים על הזדמנויות רבות ללחוץ ידיים ולהתחכך באירועים מכל הסוגים.