ירושלים מתרשתת בגלים מילימטריים: SMBIT זכתה במכרז לרישות העיר

מנכ"ל SMBIT יואב לודמר: "ירושלים תצטרף לערים החכמות המובילות בעולם" • ראש מנהל הפיתוח הטכנולוגי בעיריית ירושלים: "פרויקט הגלים המילימטריים יאפשר חיבור בתי הספר בקצבי אינטרנט דמיוניים" • ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "בקרוב גם נתבשר על חברות טכנולוגיה חדישות שיפתחו את שעריהם בבירה"

ירושלים / צילום: שאטרסטוק
ירושלים / צילום: שאטרסטוק

הסתיים המכרז להפיכת ירושלים לעיר החכמה הגדולה בישראל. במסגרת המכרז תותקן רשת תקשורת מהירה בגלים מילימטריים ברחבי העיר שתחבר את משרדי העירייה, מוסדות החינוך, מצלמות אבטחה בצמתים ופארקים בעיר הפס רחב של מאות ואלפי מגה. בנוסף תשמש רשת הגלים המילימטריים תשתית מהירה ויציבה ליישומי עיר חכמה. בכוונת העירייה לפרוס במסגרת המכרז גם שרותי WIFI . במכרז בהיקף של 6 מיליון שקלים בשלב הראשון, זכתה חברת SMBIT אשר הובילה בשנים האחרונות את מהפכת "הגלים המילימטריים" שמאפשרת הקמת תשתיות תקשורת במהירות ללא הנחת סיבים אופטיים, עבודות תשתית מורכבות ויקרות והפרעה לסדר הציבורי.

הטכנולוגיה כבר מיושמת בהצלחה במספר ערים בישראל וכמובן גם בערים מרכזיות ברחבי העולם בהם ניו יורק, סן פרנסיסקו, לונדון ועוד. מכרז עיריית ירושלים יוצא דופן בהיקף הפריסה הגאוגרפית, בכל רחבי ירושלים. טכנולוגיית הגלים מילימטרים שנבחרה, מתאימה לחיבור עירוני של מערכות תקשורת למטרות עיר חכמה, במקום הטמנת סיבים אופטיים אשר מצריכים עבודות בינוי יקרות והפרעה לתושבים, עושה העירייה שימוש בעמודי התאורה, רמזורים ומבנים גבוהים בעיר כתשתית התקשורת לעיר החכמה.

הפריסה תבוצע על ידי התקנת קופסאות תקשורת קטנות (ציוד הקצה של חברת siklu הישראלית, כחול לבן) על עמודי התאורה, מבני העירייה וגגות בנינים להם יש לעירייה גישה. התשתית תהפוך את העירייה לראשונה לספקית אינטרנט עצמאית אשר תספק תקשורת וחיבור אינטרנט לכל התשתיות העירוניות (רמזורים, בתי ספר, מצלמות אבטחה, בתי ספר גנים וכו') בפס אלחוטי רחב.

בחברת SMBIT יחלו בהתקנת התשתית כבר בחודשים הקרובים ועל פי התכנון כבר בסוף 2019 יהיה כיסוי נרחב למרבית העיר ירושלים - מהירות פריסה שכזו אינה אפשרית בטכנולוגיה של הנחת סיבים.

הפתרון מספק תשתית רחבת פס וסימטרית, בין מאות מגה ל-10 גיגה באוויר, תלוי בטווחים ובשימושים. מצלמות אבטחה באבחנה גבוהה יקושרו למוקד העירוני החדש שזה עתה נחנך ויאפשרו שליטה ובקרה טובה יותר על המרחב העירוני.

רשת ה- WIFI שתחובר לרשת הגלים המילימטריים תאפשר לעירייה לנהל רשת תקשורת פרטית בשליטת העירייה שתשרת את התושבים והתיירים הרבים בעיר בזמן שגרה ובזמן חרום תוכל לתת מענה למגיבים ראשונים במקרה של קריסת תשתיות התקשורת הרגילות.

כאמור חיבור עיריית ירושלים לטכנולוגיה החדשה הופך את העירייה למעשה לספקית עצמאית של תשתית אינטרנט וחוסכת את עלות התשתית מנקודה לנקודה המשולמת לספקיות התשתית כפי שנעשה עד כה. מדובר בחיסכון תקציבי עצום אשר יאפשר הפניית תקציבים לסעיפים אחרים לטובת שיפור השירות לתושב.

מנכ"ל SMBIT יואב לודמר: "מערכת הפס האלחוטי הרחב שאנו נתקין עבור עיריית ירושלים היא חדשנית ופורצת דרך. תושבי ירושלים יכולים לחוש גאווה שהם מצטרפים לשורת ערים בעולם הנמצאים בחזית החדשנות הטכנולוגית בתחום הערים החכמות". חיבור התשתיות העירוניות למערכת ישנה באופן מיידי את רמת השירות של העירייה לתושב והיכולת להגיב ולטפל כראוי בזמן אמת לכל אירוע.

ראש מנהל פיתוח עסקי וטכנולוגי בעיריית ירושלים, איתן ברזילי: "לאחר בחינה של טכנולוגיית הגלים המילימטריים מצאנו כי הטכנולוגיה הזאת היא המתאימה ביותר לבניית רשת התקשורת של העיר החכמה, אותה העירייה מקדמת. תשתית התקשורת היא הבסיס לבניית עיר חכמה, מנהל הפיתוח העסקי והטכנולוגי מוביל את ירושלים להיות אחת הערים המובילות בתחום הטכנולוגי, לטובת שיפור השרות לאזרחי העיר ולאורחים הרבים הפוקדים את העיר. פרויקט הגלים המילימטריים יחבר את מערכת החינוך לתשתית מהירה ויציבה של מאות מגה, הרשת החדשה תאפשר פדגוגיה מתקדמת במערכת החינוך בעיר. במקביל תותקן רשת WIFI ציבורית שתאפשר לכל אחד להתחבר לאינטרנט מכל מקום וליהנות מגישה מהירה למידע בכל רחבי העיר. המעבר לרשת תקשורת פרטית, יוזיל משמעותית את חשבון הבזק של העירייה ע"י ביטול וצמצום קווים שהעירייה שוכרת על בסיס חודשי".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר: "ירושלים היא גם בירת החדשנות וההייטק של ישראל. אנחנו נמשיך ונשקיע בפיתוחים טכנולוגיים ובתשתיות, ובקרוב גם נתבשר על חברות טכנולוגיה חדישות שיפתחו את שעריהם בבירה".