האם Gett עולה על הנתיב המהיר? החברה מתקרבת לרווחיות

מקורבים ל-Gett חיזקו את הודעת החברה מנובמבר שהיא נמצאת בדרך לרווחיות • הישג כזה, אם יתממש, עשוי להוביל את החברה הישראלית להנפקה או לרכישה ע"י שחקנית גדולה

האם גט בדרך לרווחיות? / צילום: אתר גט
האם גט בדרך לרווחיות? / צילום: אתר גט

הרעש התקשורתי סביב התשקיף של Lyft מעורר עניין מחודש ב- Gett (לשעבר גט טקסי), הנציגה הישראלית הגדולה ביותר בשוק של שיתוף כלי רכב והזמנת נסיעות. גט היא חברה די מסתורית, שלא מרבה לספק אינפורמציה אודות ביצועיה העסקיים ומצבה התחרותי בשוק. אנחנו יודעים כמובן, שגט מחזיקה כיום בנתח דומיננטי של שוק הנסיעות על פי דרישה בישראל, ושיש לה נוכחות פעילה בבריטניה ובארצות הברית - שמבוססות על הרכישה של ג'ונו, מתחרה לשעבר של Gett.

ובכל זאת, רוב המידע העסקי לגבי גט מגיע ממקורות זרים. הפרסום האחרון בדצמבר 2018 היה הדלפה לעיתון הגרמני "דר שפיגל" שלפיו המשקיעה המרכזית של גט, פולקסווגן, הפחיתה כביכול את הערך בספרים של השקעתה בחברה מכ-300 מיליון דולר ב-2016 ל-18 מיליון דולר. במילים אחרות, פולקסווגן כמעט ומחקה את השקעתה בחברה, זאת למרות שהשתתפה בסבב הגיוס האחרון של גט ב-2018 בהיקף מדווח של כ-80 מיליון דולר.

הדיווח ב"דר שפיגל" הוכחש על ידי גט ולא אושר רשמית עד היום על ידי פולקסווגן. הדו"חות הפיננסיים של פולקסווגן, שהיא חברה ציבורית, אשר אמורים לשקף את המחיקה הזו, טרם פורסמו ולכן לא ניתן לדעת האם היא אכן התרחשה.

דיווח מוקדם יותר ב"בלומברג" בנובמבר, ציטט מקורות אנונימיים ולפיהם החברה ניהלה מגעים למכירת כל פעילותה ובמקביל בוחנת אופציה של הנפקה.

מצד שני באוגוסט אשתקד פרסמה חברת NAFTA, אחת המשקיעות בגט באמצעות קרן ההשקעות הרוסית "ווסטוק", דו"ח תקופתי ובו נתונים פיננסיים אודות גט, שבה היא מושקעת בשיעור של כ-5%. על פי אותו דו"ח גט מייצרת הכנסות של כמיליארד דולר בשנה, כאשר לפחות מחצית מהסכום מגיעה מפעילות החברה בניו-יורק ולונדון. החברה העריכה את שווי השוק של גט נכון לסוף מרץ 2018 בכ-1.4 מיליארד דולר אולם הנתון המעניין ביותר כי היא "מכוונת לרווחיות בכל שוק בו היא פועלת ברבעון הראשון של 2019". הודעה מאוחרת יותר של גט מנובמבר אישרה את ההערכה ואמרה כי "גט נמצאת בנתיב ברור לעבר רווחיות גלובלית במחצית הראשונה של 2019".

הרבעון הראשון של גט מסתיים בעוד כשלושה שבועות ולמרות שגט אינה חברה ציבורית, ניתן לצפות שתציג בקרוב קבלות פומביות על ההצהרה הרשמית והמחייבת הזו. מקורות שקשורים לחברה טענו השבוע כי היעד של רווחיות אכן יושג ואף יזכה לחשיפה פומבית.

למודי ניסיון, אנחנו נוטים לקבל בזהירות הערכות כאלה מצד חברות שנמצאות בצמיחה וזקוקות למזומנים. אם החברה אכן תשיג רווחיות משמעותית, מוכחת וברת קיימא, ולא כאפיזודה חד פעמית, זו עשויה להיות התפתחות מעניינת מאוד. עד היום לא הופיעו בשוק חברות שיתוף רכב במערב, שהציגו רווחיות עקבית או רווחיות בכלל. אפילו בתשקיף של LYFT שפורסם החודש מופיעה הערת האזהרה "יש לנו היסטוריה של הפסד נקי וייתכן שלא נצליח להשיג או לשמר לאורך זמן רווחיות בעתיד".

לפיכך, רווחיות עקבית ומוכחת - באמצעות דיו-דילג'נס או פרסום תשקיף - עשויה להפוך את Gett למוקד עניין מצד רוכשים פוטנציאליים אסטרטגיים או מצד המשקיעים בשוק ההון. האם התרחיש הזה יתממש בעתיד הנראה לעין? קשה לדעת. השוק הגלובלי של "שירותי ה- Mobility " הוא נזיל והיפר תחרותי. אבל כאשר בוחנים את הרעב הגלובלי שקיים כיום בשוק ההון לחברות מהתחום ותזוזות טקטוניות בתחום כמו מיזוג פעילות שיתוף הרכב של שתי הענקיות מרצדס וב.מ.וו שהוכרז רק לאחרונה, לא נופתע אם גט תרכז סביבה עניין רב בחו"ל.