תביעת הענק כנגד יצרני האופיואידים: הנטל על החברות הקשורות עלול להתרחב

חברת פרדו החולשת על 60% מנתח שוק התרופות האופיואידיות בארה"ב בוחנת פשיטת רגל על מנת לחמוק מתביעות ענק שהוגשו נגד חברות התרופות • בשוק חוששים כי אם פרדו תחמוק מהאחראיות יוגדל הנטל על יתר החברות הקשורות כתוצאה מהפרשה

עובד במפעל טבע / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun
עובד במפעל טבע / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

מנייתה של חברת טבע  צנחה בכ-5% בבורסה בתל אביב, וזאת ברקע לדיווח של חברת פורדו (Purdue), היצרנית המובילה בארה"ב החולשת על 60% מנתח שוק התרופות האופיואידיות בארה"ב, ולפיו יצרנית האוקסיונטין בוחנת הגשת בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) כדי לחמוק מ-2,000 תביעות שהוגשו נגד יצרני תרופות אופיואידיות.

מדובר בתרופות שנכללות תחת ההגדרה של משככי כאבים על בסיס חומרים טבעיים או סינתטיים בעלי השפעה ממכרת. טבע חשופה לתביעות אלה פעם כיצרנית משככי הכאבים Fentora ו-Actiq, והגרסות הגנריות של תרופות דומות, ופעם נוספת כמפיצה באמצעות ANDA, חברת ההפצה הרביעית בגודלה בארה"ב אותה רכשה טבע מאלרגן.

לפי הערכות שקדמו לפרסום כעת, טבע עשויה לשלם לפחות 300 מיליון דולר. בשוק מעריכים כי טבע היא לא החברה המרכזית בתיק, שבו יש חברות שמשקלן בתחום היה משמעותי יותר, כמו פרודו. 

בסוף ינואר דווח ב"בלומברג" כי במסגרת פשרה הסכום שהחברות עלולות לשלם יכול להגיע עד 50 מיליארד דולר. בשוק מעריכים כעת כי ההתפתחויות השליליות בתיק עשויות להכביד על שאר החברות ששמן נקשר לפרשה ושעשויות לשאת חלק גדול יותר בנטל. כך למשל, מנייתה של חברת ENDP ששמה נקשר לתביעה צונחת כעת ב-4.9%; מנייתה של Titan Pharmaceuticals נופלת בשיעור דומה; מניית Mallinckrodt מאבדת 6.5%; פריגו יורדת ב-1%; ומניית BioDelivery Sciences יורדת בכ-5%. תנודה חדה נרשמה במניית טבע במהלך המסחר בתל אביב, והמניה מאבדת כעת כ-3% בוול סטריט.

במקביל, מוקדם יותר ב"בלומברג" דווח כי רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) שלחה מכתב אזהרה לאקטוויס שבבעלות טבע, בעקבות הפרות שנמצאו בבדיקת מפעל של החברה ב-Davie שבפלורידה ביולי האחרון. החברה התייחסה לליקויים במעמד הדוחות ובשיחת הוועידה.

לצד זאת, טבע פרסמה היום את שינוי ההחזקות של נושאי משרה בחברה. מדובר על הבשלות של מניות חסומות (RSU) עבור שבעה מנהלים בכירים, לא כולל הישראלים אשר עבורם דיווחה החברה על הבשלות בחודש שעבר. רוב ההבשלות הן מהענקות שניתנו ב-2017. לרובם של המדווחים הבשלות שבין 1,000 - 1,400 מניות חסומות כל אחד. לרוב המחזיקים שדיווחו, בהן סגן נשיא טבע, יש הוראה למכור מניות רק בכמות שתכסה את חיוב המס בגין ההבשלה שכן בארה"ב ההבשלה היא אירוע מס.