בכירים בלשכת רה"מ דרשו וראשי יהדות התורה הכחישו קואליציה אפשרית עם גנץ

ביהדות התורה כנראה נבהלו מהפרסום ב"גלובס" ביום חמישי ולפיו בכירים במפלגה אינם שוללים קואליציה עם בני גנץ ומפלגתו ובלבד • הבוקר ליצמן פתח את סדרת ההכחשות כשאמר "אני אפילו לא חולם לשבת בקואליציה שלפיד חבר בה"

יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי
יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי

ביהדות התורה נבהלו מהפרסום ב"גלובס" ביום חמישי ולפיו בכירים במפלגה אינם שוללים קואליציה עם בני גנץ ומפלגתו ובלבד שהשפעתו של יאיר לפיד תנוטרל לפחות בענייני דת ומדינה. פרסום נוסף של האפשרות הזו בכלי תקשורת אחרים הביאה בכירים בסביבת ראש הממשלה לדרוש הבהרות ו/או הכחשות ואכן כך קרה. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הנחשב המתנגד הגדול ביותר ללפיד והנץ בענייני דת ומדינה פתח את סדרת ההכחשות בבוקר כשאמר "אני אפילו לא חולם לשבת בקואליציה שלפיד חבר בה. לא אשב עם אדם המחשיב אותי לעוכר ישראל ורואה בלימוד תורה שום דבר. רוטציה או לא כל קואליציה שלפיד חבר בה אני לא אשב שם".

לחברו להנהגה חבר הכנסת משה גפני לקח כמה שעות להגיב, ובסופו של דבר פרסם סרטון וידאו ובו אמר כי דגל התורה תלך עם נתניהו וכי לא תשב עם לפיד ולא תתמוך בגנץ, הפרסומים לפיו הם עורבא פרח. לדבריו לפיד פסול לא רק בגלל התנגדותו למדיניות החרדי אלא בשל כהונתו הכושלת כשר אוצר והחשש שיפגע בהצלחת הממשלה בכל תפקיד שיהיה בו לרבות משרד החוץ שבו התעניין. גם חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה המשיך באותו כיוון. לדבריו מדובר בספקולציות חסרות היתכנות שמפיצים גורמים המעוניינים בכך מסביבת גנץ וליד כדי להראות שביכולתם להקים ממשלה ולהחליש את גוש הימין.

האמירות הללו אינן סותרות לחלוטין את הפרסומים ב"גלובס" שהתייחסו בעיקר למצב אפשרי שבו נתניהו לא יוכל להקים קואליציה, או למקרה שיפרוש. אפשרויות שסבירותן לא גבוה אך קיימת. הבכיר החרדי שהתייחס למצב הזה בשבוע שעבר בשיחה עם גלובס הבהיר גם היום כי המפלגות החרדיות יבחנו כל תרחיש ויפעלו למען הציבור שאותו הן מייצגות. כרגע אין ספק לדבריו כי נתניהו הוא האפשרות הטובה ביותר וההכרחית. שינוי במצב הפוליטי והאישי עשוי בהחלט להביא לקו אחר, אם כי גם הוא הדגיש כי נוכחותו של יאיר לפיד בסביבת גנץ היא אבן נגף משמעותית לשיתוף החרדים בקואליציה כזו.