על חודו של קול: ועדת הבחירות המרכזית דחתה את בקשות הפסילה של מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר

(עדכון) - ועדת הבחירות פסלה ברוב דחוק, ולאחר דיון סוער, את בקשת סיעת מרצ וח"כ סתיו שפיר לפסול את נציגי עוצמה יהודית, המפלגה שיסודותיה בתורתו של הרב מאיר כהנא • כעת יעבור הדיון לביהמ"ש העליון

איתמר בן גביר / צילום: תמר מצפי
איתמר בן גביר / צילום: תמר מצפי

ועדת הבחירות המרכזית החליטה היום (ד') לדחות את העתירות לפסילת מועמדות נציגי "עוצמה יהודית", מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, לכנסת הבאה, וזאת על חודו של קול - 16 נגד 15.

בתום דיון בן יותר מ-6 שעות הצביעו כל נציגי הקואליציה, לרבות הליכוד, אך בהיעדרות של אנשי "כולנו", נגד הפסילה שדרשו בין השאר סיעת מרצ וחברת הכנסת סתיו שפיר מהעבודה. יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, לא השתתף בהצבעה.

נציגי הקואליציה לא קיבלו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, שסברו בחוות-דעתם כי התבטאויותיו של בן ארי יש בהן משום הסתה לאלימות וגזענות המהוות עילות מספקות פסילת מועמדות לכנסת.

הוועדה דחתה גם את פנייתו של האזרח אורי בכור לאסור על ריצה משותפת של איחוד מפלגות הימין בשל היותה "בלוק טכני" בלבד.

הדיון מכאן יועבר לבית המשפט העליון, שאליו יעתרו מרצ וחברת הכנסת שפיר לאחר דחיית פנייתם בוועדה.

"משנה כביכול פוליטית אך גזענית במהותה" 

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בדיון כי ל"עוצמה יהודית" יש משנה כביכול פוליטית אך גזענית במהותה, המבקשת לא רק לשלול את זכויותיהם של ערביי ישראל אלא גם הסתה לאלימות ופגיעה בהם. יש הצטברות שיטתית של קריאות לאלימות רצח ואף רצח עם מהשנתיים האחרונות, ועל כך מבוססת משנתה של הסיעה הזו.

לדבריה, אם נקבל את הסיעה הזו, נחטא למהותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ויהיה זה אות כבוד לוועדה אם תנקה את הכנסת מגזענות כל-כך ברורה.

ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי הוא אזרח ישראל ערבי מוסלמי שבא להגן על יהודים מפני עצמם בשל אמונתו בשותפות גורל. הוא הזכיר את תמונת הרוצח ברוך גולדשטיין בביתו של בן גביר ותהה מה היו עושים לחבר כנסת ערבי לא היה תולה בביתו תמונה של מחבל.

ח"כ סתיו שפיר מהעבודה אמרה כי אי-אפשר להבחין בין ציטוטי כהנא לבן ארי. לדבריה, בן ארי וכהנא - חד הם. שלושתם, לדבריה, נושאים באידאולוגיה רצחנית השוללת את היות ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. היא טענה כי בן גביר אמר בראיונות כי השינוי של עוצמה יהודית מכך הוא לא בדעות אלא רק בסגנון.

לדבריה, "כנכדה לניצולי שואה שהצליחו להגיע לארץ ישראל להקים את המדינה היחידה של העם היהודי, מדינה שצריכה להתגייס נגד כל רוע כמו זה שטבח בעמינו. זו לא קלישאה זו מדינת ישראל. אני מתביישת לראות אתכם כאן, אתם חותרים תחת העקרונות היהודיים והדמוקרטים של ישראל. חובה להכריע שמקומם של מי שמסית לגזענות איננו בבית המחוקקים הישראלי".

נציג היועמ"ש, עו"ד ענר הלמן אמר, כי חוות-הדעת מבוססת על ציטוטים סרטונים וראיונות מהשנתיים האחרונות, ובהם בן ארי מדבר בקולו, וציטט מסרטון של בן ארי: "הערבים בחיפה... עושים מלחמה נגדנו מתוך המדינה... הם גיס חמישי, אויבים שלנו הרוצים להשמיד אותנו..."

לדבריו, בן ארי שייך לגרעין הקשה של הגזענות ועומד בעילות הפסילה שקבעו כנסת ישראל ובית המשפט העליון. ההתבטאות הקשה ביותר שצוטטה היא קריאה מפורשת, לפי חוות-הדעת, של בן ארי מאוגוסט האחרון לפגוע בערבים : " ... צריך קודם כל לשנות את המשוואה שמי שרק מעז לדבר נגד יהודי , הוא לא חי. הוא לא חי! לא מגרשים אותו, לא שוללים לו אזרחות. הוא לא חי! כיתת יורים הורגים אותו, מחסלים אותו, כמו שערבים מבינים. זו השפה שלהם ... תגידו לי גזענות, גזען?". 

"לא יזמנו חוקים גזעניים"

בן גביר אמר בדיון כי יש להבחין בין עמדותיו כפי שהוצגו בשנים האחרונות לבין עמדות מאיר כהנא, ולשאלת השופט מלצר, השיב כי הוא ומפלגתו לא יזמו חוקים גזעניים דוגמת הפרדת חופים כפי שדרש הרב כהנא אך כן ידרשו הצהרת נאמנות מכל מי שמבקש להתמנות לתפקיד בכיר. מי שלא נאמן למדינה צריך להגר מפה ונסייע לו בכך אמר בן גביר. לדבריו הערבים בישראל אינם אויבים ככלל. אבל אלה מתוכם ששמחו כשחיילים נרצחו הם אויבים. בן גביר מחה על האפליה כדבריו נגדו ונגד חבריו לעומת התבטאויות קיצוניות בהרבה של חברי הכנסת הערבים ושל עופר כסיף מרשימת חד"ש. הוא הוסיף כי רוב הציטוטים שהובאו נגד "עוצמה יהודית" הוצאו מהקשרם ולא הובנו.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי שהתחברה ל"עוצמה יהודית", ניצל את הדיון למתוח ביקורת קשה על בית המשפט העליון שלדבריו הפך שתיים משלוש עילות פסילת הרשימות לאות מתה כדי לאפשר למפלגות הערביות להתמודד, "בניגוד לחוק ולרצון המחוקק ולכל הבנה של אדם בר דעת וחפץ חיים במדינת ישראל". לדבריו" בגץ העניק חסינות למי שמבקש להרסנו ולהשמידנו".

בן ארי הזכיר את שני בניו המשרתים בחילות קרביים ואת שני ילדיו האחרים הקרויים על שם בנימין וטליה כהנא שנרצחו בפיגוע באיזור רמאללה. אני לא גזען אמר, אחרת לא הייתי הולך לנחם את משפחתו של המאבטח הערבי שנרצח בפיגוע בהר אדר, אמר. לפני).

חבר הכנסת דוד ביטן נציג הליכוד מתח ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה שלדבריו הפך את המסה הקריטית לאלסטית ככל שמדובר במפלגות הערביות. על עוצמה יהודית אמר כי מכיוון שאת הדברים שאמרו והובאו כראיות אפשר לפרש בכמה דרכים, ואין שום ראיה לפעולה של בן ארי או בן גביר, יש לדחות את הפניה לפסילתם.

נציג ש"ס ציטט את וולטיר: "איני מסכים למילה מדבריך אך אלחם על זכותך להשמיעם". לדבריו, "מפתיע שסיעות ליברליות תומכות בסתימת פיות, ולכן נתמוך חרף חילוקי הדעות בינינו:".

נציג העבודה, אשר גולדשלגר, אמר כי הסתה לגזענות עטופה במילים יפות היא עדיין הסתה לגזענות, וכי החוק מאפשר לעצור את הגזענות. ח"כ לשעבר אוסאמה סעדי ממפלגת תע"ל אמר כי צריך להקיא את מה שהגדיר הסרטן הגזעני מהחברה הישראלית. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הגיב בהבאת הקלטה מדברי ח"כ אחמד טיבי מסיעתו של סעדי ובה הוא מהלל את השאהידים מעשה ה"שהדא" ההקרבה במאבק נגד ישראל.

איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי בדיון היום / צילום מסך
 איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי בדיון היום / צילום מסך

במהלך הדיונים: בן גביר הגיש כתב תביעה נגד סתיו שפיר

במהלך דיונים בוועדת הבחירות בנוגע לפסילתן של רשימות עוצמה יהודית ושל המפלגות, הגיש עו"ד איתמר בן גביר כתב תביעה לחברת הכנסת סתיו שפיר על סך חצי מיליון שקל, לאחר שזו קראה לאנשי עוצמה יהודית 'נאצים' לפני מספר ימים. בן גביר הגיש את כתב התביעה לידיה של שפיר, אלא שזו סירבה לקבלו מידיו; זאת לאחר שכתב התביעה הוגש הבוקר לבית משפט השלום בירושלים.

הנתבעות בכתב התביעה הן חברות הכנסת סתיו שפיר ומיכל בירן, לאחר שאלו כינו את אנשי עוצמה יהודית לפני מספר ימים 'נאצים'.

בן גביר מסר בתגובה: "לא ניתן לאנשי השמאל ההזוי להכפיש ולהשוות יהודים לנאצים המתועבים שעסקו בהשמדת העם היהודי. ידעו גם חברות הכנסת שפיר ובירן כי חסינותן לא תעמוד להם והן ייאלצו לשאת באחריות לדבריהם המתועבים". 

ח"כ שפיר מסרה בתגובה: "ממשיכיו של כהנא מורגלים בשיטות האיומים, אבל הפעם זה לא יצליח להם. הם לא יאיימו עליי ולא יאיימו יותר על אזרחי ישראל. אנחנו נדאג להרחיק את הגזענים האלימים והמסיתים הללו - ממשיכי כהנא, שגם תנועת הליכוד השוותה בינו לבין חוקי הנאצים - מבית הנבחרים של המדינה היחידה של העם היהודי". 

ח"כ בירן מסרה בתגובה: "לכבוד הוא לי שבן גביר, מי שעתר לבג"ץ למען אישור תהלוכה שנושאת את דגלי כהנא, החליט שגם אני מאיימת על המפעל הכהניסטי. מעבר לעיוות של דבריי, הכהניסטים הם האחרונים שיכולים להתלונן על הסתה נגדם, כשכל מה שהם עושים השכם והערב זה להכפיש יותר מ20% מאוכלוסיית ישראל. כנכדה לניצולי שואה, אני מצפה מכל אדם שעד לגילויי גזענות, במיוחד בספירה הציבורית, שישמיע קול מחאה ויבהיר שכיהודים אסור לנו לתת יד להסתה ולפגיעה באחרים".