מיזם לייצור בריכות גלים, תוסף קוקוס קפוא למים וקצפת כורכום לקפה: מה עובר על מייסד WeWork?

היזם הישראלי אדם נוימן, שהקים את חברת חללי העבודה WeWork, משקיע מאות מיליוני דולרים במיזמים יצירתיים לרבות ייצור בריכות גלים וקצפת כורכום לקפה • המשקיעים שהזרימו לחברה כבר 9 מיליארד דולר שותקים, אבל המצב עשוי להשתנות אם WeWork תונפק: "זה יגרום להרמת גבה"

אדם נוימן / צילום:  רויטרס
אדם נוימן / צילום: רויטרס

אדם נוימן, מנכ"ל חברת WeWork וגולש גלים נלהב, לקח את המטוס של החברה להוואי במסגרת חופשה בחודש דצמבר, ועלה על הגל עם אגדת גלישה שהוא מעריץ, ליירד המילטון. ענקית חללי העבודה המשותפים של נוימן חתמה כמה שבועות לפני כן על עסקה עם המילטון, והודיעה בינואר על כך שהובילה השקעה של 32 מיליון דולר בחברת המזון שלו, Laird Superfood.

ההשקעה הזו הרחיבה סדרה של יוזמות מגוונות של WeWork, שמנסה להתרחב מעבר לעסק הליבה שלה, החכרה של חללי עבודה. היא מיתגה את עצמה מחדש לאחרונה כ-We Company, והמטרה המוצהרת שלה היא "להרים את התודעה העולמית".

הכיוונים החדשים של החברה יוצרים תמהיל מפוזר של עסקים שונים ומשונים. חלקם אכן קשורים לחללי עבודה ואילו אחרים, כמו Laird Superfood, מזכירים באופן חשוד את התחביבים של נוימן ותחומי העניין האישיים שלו. לחברה יש גם השקעה ביצרן של בריכות גלים, והיא פתחה בית ספר יסודי אחרי שנוימן ורעייתו רבקה התקשו לאתר בית ספר הולם לילדיהם.

אדם ורבקה נוימן/ צילום: :  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
 אדם ורבקה נוימן/ צילום: : Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

צמיחה או הסחת דעת?

הניסיונות הללו של WeWork משקפים את חופש הפעולה שמשקיעים נותנים לעיתים למייסדים של חברות סטארט-אפ בשווי גבוה, לעצב אותן כראות עיניהם. ייתכן שהחברה תצמח כתוצאה מהרכישות הללו, אך באותה מידה ייתכן שהן הסחת דעת מן העיקר. כמה עובדים לשעבר אומרים שהרכישות הללו בלבלו אותם, בתקופה שבה החברה מנסה להגדיר מחדש את מגזר המשרדים.

כמה משקיעים ב-WeWork, כולל בעלת העניין הגדולה ביותר, קבוצת סופטבנק היפנית, סירבו להגיב. WeWork גייסה יותר מ-9 מיליארד דולר ושוויה נאמד כעת ב-47 מיליארד דולר. נוימן שולט למעשה בחברה עם רוב במניות ההצבעה, למרות שהוא מחזיק מניות מיעוט. הוא גרם לחששות בקרב כמה משקיעים בחברה בגלל הנוהג האחרון שלו לקנות נכסים ולהשכיר את שטחי המשרדים שלהם לחברה עצמה, דיווח העיתון בינואר.

ההשקעות המגוונות שקשורות לתחומי העניין של המנכ"ל עלולות להיות נושא לבדיקה של בעלי מניות אם החברה תנפיק את עצמה, כפי שהיא מאותתת שבכוונתה לעשות בסופו של דבר, אומרים אנליסטים ומומחים להתנהלות תאגידית.

"יהיה מאד בלתי רגיל לראות השקעות כאלו של חברה בורסאית", אמרה הילארי סייל, פרופסור בית הספר למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון שמתמחה במשילות/התנהלות תאגידית. ההשקעות שקשורות לנוימן "יגרמו כולן להרמת גבה" של משקיעים מוסדיים, להערכתה.

ההשקעות הלא שגרתיות של WeWork
 ההשקעות הלא שגרתיות של WeWork

WeWork אומרת שההשקעות הללו נבדקות על ידי מועצת המנהלים שלה ובכירי החברה, והן מיועדות להצליח מבחינה מסחרית. החברה, שדיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בינואר-ספטמבר 2018, אומרת שהדבק שמחבר את המוצרים והשירותים השונים הוא האתוס של WeWork - חיבור בני אדם וקידום יזמות.

WeWork עשתה כמה הימורים שאינם קשורים לתחומי העניין של נוימן, כמו חברת קידוד התוכנה Flatiron School ואתר ארגוני האירועים Meetup.com. בשנה שעברה היא קנתה חברת אופטימיזציה של מנועי חיפוש ושיווק, Conductor תמורת 126 מיליון דולר. הסטארט-אפ Meetup נקנה ב-116 מיליון דולר ב-2017.

WeWork השקיעה ב-2016 לראשונה שלא במשרדים בחברה הספרדית Wavegarden, שמייצרת בריכות גלים, גם לגלישה. נוימן פוקד לעיתים תכופות את לונג איילנד בימי הקיץ כדי לגלוש לפני העבודה, והוא טוען שגלישת גלים יוצרת קהילה, שהיא ערך מרכזי בחברה שלו.

WeWork שילמה 13.8 מיליון דולר במזומן ומניות שלה תמורת 42% מ- Wavegardenב-2016. כעבור שנה היא מחקה את הערך הזה לאפס, לפי מסמכי אג"ח שלה ודוחות פומביים של החברה הספרדית. מנהל ב- WeWorkאמר שהחברה הזו סבלה מירידה בהכנסות ב-2017, אבל העסקים התאוששו מאז, ונחתמו כבר עסקאות לאספקת 19 בריכות גלים.

חיבתו של נוימן לגלישת גלים התעוררה שוב בחודשים האחרונים, עם ההודעה על ההשקעה ב-Laird Superfood, שמוכרת מזון אורגני כמו קצפת כורכום לקפה ותוסף קוקוס קפוא למים. נוימן אמר למגזין פאסט קומפני שהוא טס לגלוש בהוואי עם המילטון בדצמבר, ושבר אצבע על גל בגובה שישה מטר.

WeWork מתארת את המטרה של Laird כזהה לזו שלה. העסקה דומה להשקעה בחברת משקה האנרגיה Kitu Life, שגם היא מייצרת קרם לקפה. נוימן הציע שהחברה תמכור את מוצרי שתי חברות הבת הללו לדיירי שטחי המשרד שלה, והיוזמה הזו עלתה יפה, מסר מנהל בחברה.

מטוס ב-60 מיליון דולר

בבית הספר היסודי הפרטי של החברה במנהטן, WeGrow, התלמידים מגיל שלוש מקבלים תוכנית לימודים מתקדמת שכוללת שיעורי יוגה ויזמות. שכר הלימוד השנתי יכול להגיע ל-42,000 דולר.

בני הזוג נוימן סיפרו לעובדי WeWork שהם חשבו על בית הספר הזה אחר של התלהבו מהאופציות הקיימות לחינוך חמשת ילדיהם, לפי אנשים שנכחו במפגש ההוא. רבקה נוימן דחקה בבעלה להקים במהירות את בית הספר, והבעל נרתם למימוש הרעיון אחרי שהיסס בתחילה.

בית הספר נפתח רשמית בסתיו שעבר, והוא יכפיל את גודלו בשנה הבאה. הכוונה היא להתבסס על מחקר מקיף, ולהיות מוסד "עם היגיון עסקי משלו", אמר המנהל ב- WeWork.

בדיווח למדינת ניו יורק, WeWork אמרה שהיא יכולה לשנות את המעמד של WeGrow למלכ"ר בעתיד, וכי בית הספר הזה "אינו נתפס על ידי WeWork כיוזמה עסקית רגילה".

נוימן מדבר לעיתים תכופות על שאיפות גדולות יותר שלו, כולל התרחבות עתידית למגזרים כמו בנקאות ומטוסים פרטיים. מי שגדל בקיבוץ בישראל מראה זה זמן רב תשוקה מיוחדת למטוסי סילון פרטיים. WeWork נהגה לחכור מטוסים למייסד והמנכ"ל שלה, וזה השתנה בשנה שעברה כאשר קנתה מטוס גאלפסטרים 650 מתקדם. המחיר ההתחלתי של מטוס כזה עומד על 60 מיליון דולר. מרשם הטיסות מראה שהוא היה בהוואי בסוף דצמבר.

הבכיר ב-WeWork אמר שהמטוס מוצדק על רקע העובדה שהחברה מפעילה שלוחות ביותר מ-25 מדינות וכפינוק למנכ"ל שאינו מקבל משכורת. לדבריו, נוימן מחזיר לחברה הוצאות על טיסות פרטיות שלו.