בלי דירוג ועל רקע שוק קונצרני חלש: גבאי מניבים גייסה חוב בהיקף כ-60 מיליון שקל

השלב המוסדי בגיוס שביצעה חברת הנדל"ן שבשליטת אלי גבאי זכה לביקושים גבוהים • כספי הגיוס מיועדים לאפשר לגבאי לרכוש את החזקות הציבור בחברה ב-40 מיליון שקל

אלי גבאי / צילום: איל יצהר
אלי גבאי / צילום: איל יצהר

ביקושים גבוהים נרשמו בשלב המוסדי בגיוס החוב שביצעה חברת הנדל"ן גבאי מניבים שבשליטת אלי גבאי, שאינה מדורגת. אלה עשויים להוות סימן ראשון לחזרת החברות הקטנות יותר לפעילות, אחרי חודשיים של ירידה ניכרת בפעילות גיוסי האג"ח הקונצרניים בתל אביב ואחרי שנעלמו ממנה כמעט לגמרי בתקופה האחרונה.

מהעדכון של גבאי אודות ההנפקה עולה, כי החברה הבטיחה סכום של כ-60 מיליון שקל בשלב המוסדי. על רקע ביקושים בהיקף של יותר מכפול מהסכום הצליחה החברה להוריד את הריבית במכרז לרמה של 5.2% (שקלי), לעומת ריבית מקסימום של 6.7% שהציעה.

את ההנפקה הובילה ווליו בייס, והשלב הציבורי שלה, בו תוכל גבאי להוסיף עוד כמה מיליוני שקלים בודדים, צפוי מחר.

האג"ח של גבאי, כאמור, אינו מדורג, ועבור הסדרה המונפקת (ט') החברה תשעבד עודפים משני פרויקטים שהיא מקדמת - האחד פרויקט פינוי בינוי בשכונת הדר יוסף שבצפון תל אביב הנמצא כבר בביצוע (ואשר ממנו צפויה חברה פרטית של בעל השליטה לספק שירותים עבור כמה מיליוני שקלים).

נוסף לו ישועבד לטובת המחזיקים פרויקט תמ"א 38 בבת ים, שעדיין לא קיבל היתר, ובהתאם, החלק היחסי שגויס בגינו יישאר בנאמנות על קבלת ההיתר. לגבאי כבר יש סדרת אג"ח נסחרת בהיקף של כ-190 מיליון שקל ובתשואה של כ-4%.

גבאי מניבים פועלת בחודשים האחרונים לקדם הצעת רכש למניות החברה. במסגרת זו הדירקטוריון אישר בחודש נובמבר האחרון את הצעת החברה לרכוש את מניות הציבור לפי מחיר מניה הקרוב ל-22 שקל, ובהשקעה כוללת של כ-40 מיליון שקל. מחיר המניה בהצעה היה נמוך בכ-8% משוויה בשוק בעת הדיווח, אולם מאז היא טיפסה בכ-20% והגיעה למחיר של כ-24 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-130 מיליון שקל.

ככל הידוע, השקעה זו (40 מיליון שקל) תמומן מכספי הגיוס, ואילו יתרת הסכום תשמש את גבאי להמשך פיתוח עסקיה. במקרה בו תימחקנה מניות גבאי מניבים מהמסחר המהלך יתבצע לפי סעיף 350 לחוק החברות, וכחלק ממנו בעל השליטה התחייב להכניס לחברה נכסים בבעלותו בשווי של כ-135 מיליון שקל, כנגדם עומד חוב בהיקף של כ-70 מיליון שקל.

פעילותה של גבאי מניבים מתרכזת בתחום הנכסים המניבים בישראל וכן היא פועלת בתחום הבנייה למגורים, בעיקר בישראל. מנכ"ל החברה הוא יוסי גורדון, לשעבר מנכ"ל התאחדות הקבלנים והיו"רית היא מיה גבאי-טובול, אחותו של בעל השליטה.

גבאי רכש את השליטה בגבאי מניבים, ששמה היה אז אנגל משאבים, בשנת 2016 תמורת 6.5 מיליון אירו, נוסף להזרמת הון של כ-20 מיליון שקל שהתחייב לבצע לקופת החברה בהמשך. את הרכישה ביצע עם שותפו דיוויד מוריס, שהשתלט על אנגל משאבים ב-2011 במסגרת הסדר חוב, שכלל תספורת של כ-50% לחוב אג"ח בהיקף של כ-260 מיליון שקל, ואשר איבד את החברה בתחילת 2014 בעקבות דרישת בנק מממן בגין הלוואה שלקח ולא החזיר.

ב-2017 נפרד מוריס מהחזקותיו בחברה ומכר אותן לגבאי, כחלק מהסכם פשרה שגובש בעקבות מחלוקות משפטיות שונות שהיו בין אנגל משאבים לבין מוריס, ובהן החזר הלוואה של 35 מיליון שקל שהעניק מוריס לחברה לצורך פירעון אג"ח וכן בנוגע להעמדת אשראי לחברה. כיום מחזיק גבאי בכ-65% מהונה של החברה, בשווי שוק של כ-80 מיליון שקל.