בלי תיקונים לחוק הלאום, עם מינוי נציב יוקר המחיה: נחשף המצע המלא של כחול-לבן

חוברת המצע, הכוללת 24 פרקים, מכונה "תוכנית העבודה" ליום של אחרי הבחירות • בין ההבטחות: להוסיף 12.5 מיליארד שקל למערכת הבריאות, לעצור את התשלומים לחמאס, ברית הזוגיות וחוק הפונדקאות גם למשפחות לה"טביות • חוק הלאום לא יתוקן, אך יפעלו לחקיקת חוק יסוד נפרד שבו ימוסד ערך השוויון

רשימת כחול לבן לכנסת. אשכנזי, לפיד, גנץ, ויעלון / צילון: כדיה לוי
רשימת כחול לבן לכנסת. אשכנזי, לפיד, גנץ, ויעלון / צילון: כדיה לוי

אחרי מספר ימים של חשיפות בתקשורת, פרסמו היום (ד') מפלגת כחול לבן את הנייר המלא. במקום מצע, הנייר מכונה "תוכנית העבודה" ליום של אחרי הבחירות. בכחול לבן עבדו על המסמך חילי טרופר (מטעם חוסן), עפר שלח (מטעם יש עתיד) ויועז הנדל (מטעם תל"ם). במקביל להסרת הסעיף להזזת אסדת הגז (על כך בנפרד), חוברת המצע כוללת 24 פרקים. 

למסמך המלא של מצע רשימת כחול לבן

בתחום המדיני ביטחוני, כחול לבן מציעים לעצור את התשלומים לחמאס, להחזיר את מדיניות העמימות בנושא המתקפות נגד איראן. בנוסף באשר למהלכים מדיניים אומרים במצע: "לא תהיה התנתקות שנייה. כל החלטה מדינית היסטורית תובא להכרעת העם במשאל עם או תאושר בכנסת ברוב מיוחד". יצוין, שיש כיום חוק יסוד משאל עם המחייב עריכתו ואם ירצו במפלגה להניע מהלך מדיני באמצעות רוב מיוחד בכנסת, יצטרכו לשנות את חוק היסוד.

עוד נאמר במצע: "ניזום ועידה אזורית יחד עם מדינות ערב, שואפות היציבות, ונעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים, תוך שמירה בלתי מתפשרת על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, ועל חופש הפעולה של צה"ל בכל מקום. נעצב מציאות חדשה אשר תקבע את הרוב היהודי בישראל ואת הזהות היהודית של מדינת ישראל. נחזק את גושי ההתיישבות ונאפשר חיים נורמליים בכל מקום בו חיים ישראלים. בקעת הירדן תהיה גבול הביטחון המזרחי של ישראל. ירושלים המאוחדת תהיה בירת ישראל הנצחית."

באשר לנושאים של דת ומדינה המציעים בכחול לבן "לשמור על ייחודה של השבת כיום המנוחה הממלכתי במדינת ישראל ולצד זאת לאפשר פעילות אשר יש בה כדי לענות לצורכיהם של כלל אזרחי ישראל. נאפשר לרשויות מקומיות, החפצות בכך, להפעיל תחבורה מצומצמת בשבת. נבטל את "חוק המרכולים", נחדש את חוק שוויון בנטל שנכתב בידי מערכת הביטחון. נחוקק את ברית הזוגיות וחוק הפונדקאות גם למשפחות לה"טביות".

במצע מצוין ששינוי חוק יסוד הלאום, כפי שהובטח על ידי בני גנץ בראשית המסע הפוליטי יבוא לידי ביטוי בחקיקת חוק יסוד נפרד, בו ימוסד ערך השוויון.

באשר למשבר מערכת הבריאות מציעים בכחול לבן להוסיף 12.5 מיליארד שקל למערכת הבריאות בחמש השנים הקרובות ולהקים בתי חולים חדשים בדרום ובצפון.

בנוסף מדובר שם על מינוי נציב יוקר מחיה, שיפור התחבורה הציבורית, קידום פתרונות נסיעה שיתופית, הגדלת היצע דירות בהשכרה לטווח רחוק, חיזוק מערכת החינוך הממלכתית ורפורמה בתחום החינוך לגיל הרך.

תגובת ש"ס למצע מפלגת כחול לבן: "גם 117 שנות ביטחון לא יחפו על הדהירה המסוכנת של מפלגת לפיד-גנץ להרס המדינה היהודית עליה חלמו דורות רבים. מצע המפלגה, שהוא 'העתק-הדבק' ממצע יש עתיד, משרטט תמונה חמורה של רמיסת כבוד השבת על-ידי הפעלת תחבורה ציבורית והפיכתה ליום השופינג הלאומי, פגישה קשה בערך הנישואים כדת משה וישראל וחילול את הכותל המערבי הקדוש על-ידי הכנסת זרמים רפורמיים. לא צריך להיות חרדי בכדי להתחלחל מאפשרות שמצע הרסני זה יתגשם כאן, במדינת היהודית.

"בנוסף, מפלגת הגנרלים שנוסדה בבתי יוקרה בסביון, לא הצליחה למצוא שום בשורה עבור 'ישראל השנייה', תושבי הפריפריה והאוכלוסיות המוחלשות הנאבקות לגמור את החודש. לא העלאת שכר המינימום, לא סיוע לעובדי הכפיים, לא הורדת מחירי התחבורה הציבורית ולא שורה של נושאים נוספים".