ועדת הבחירות פסלה את רשימת בל"ד-רע"מ מהתמודדות לכנסת

ועדת הבחירות המרכזית אישרה את עתירת הליכוד ועוצמה לישראל לפסול את רשימת בל"ד-רע"מ הערבית מהתמודדות בכנסת הבאה • בית המשפט העליון צריך לאשר את ההחלטה, שבה תמכו 17 נציגים

מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד
מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד

ועדת הבחירות המרכזית אישרה את עתירת הליכוד ועוצמה יהודית לפסול את רשימת בל"ד-רע"מ הערבית מהתמודדות בבחירות הבאות. בהחלטה הנדרשת לאישור בית המשפט העליון תמכו 17 נציגים מהקואליציה בוועדה אליהם הצטרפו נציגי יש עתיד. 10 חברים התנגדו ובהם חברי העבודה, מרצ והסיעות הערביות. נציגי הסיעות החרדיות נמנעו.

במהלך הדיון טען עו"ד איתמר בן גביר כי מפלגת בל"ד תומכת בטרור ושוללת את קיומה של המדינה כמדינה יהודית. לדבריו "את מעשי חנין זועבי כולם מכירים, אך בניגוד לטענות כאילו מרגע שהיא עזבה בל"ד שינתה את פניה, היושב ראש החדש שחאדה מטאנס הצטלם עם מחבל שזרק רימון בחיפה, שיבח את חבר הכנסת עזמי בשארה שריגל למען חיזבאללה, הילל אותו וקרא לו גיבור והצהיר שמפלגת בל"ד שלחה לו ברכות". בן גביר גם הזכיר את מועמד הרשימה מאזן גנאים, ששלח ברכות לתושבי עזה בעיצומו של מבצע עופרת יצוקה, ואת ועידת בלד האחרונה בנצרת שבה הונף דגל פלסטין ובאי הוועידה שרו את ההמנון הפלסטיני מווטיני (מולדתי). 

עו"ד יוסוף ג'בארין בא כוחה של מפלגת בל"ד לא הכחיש את הדברים, וטען שאין בעיה בכך שיו"ר מפלגת בל"ד אמר שעזמי בשארה הוא גיבור, אין בעיה שהמפלגה שלחה לו ברכה, ולדברי ג'בארין בכל מקרה בשארה כבר "עזב" את הארץ.

רשימת רע"ם-בל"ד מסרה בתגובה כי ההחלטה לפסול את הרשימה הנה החלטה פוליטית, גזענית ופופוליסטית, שנועדה לפגוע בייצוג הפוליטי של האזרחים הערבים. "ברור לנו שפאנל בו יושבות מפלגות גזעניות שלא רוצות לראות ערבים בכנסת יפעל לפסילתנו. רשימת רע"ם-בל"ד היא רשימה שמציגה מצע דמוקרטי ופועלת לקידום שוויון זכויות מלא לכל האזרחים. נפעל לבטל את סמכות ועדת הבחירות לפסילת רשימות ומועמדים, ונגיש הצעת חוק בנידון. נשקול להגיש עתירה לבג"ץ בעקבות ההחלטה. כבר עכשיו ברור שאין כל יסוד משפטי לפסילת הרשימה, וכל הטענות שהועלו בבקשות הפסילה אינן חדשות ונדונו בעבר בבג"ץ ונדחו".

רשימת תע"ל-חד"ש תקפה את יש עתיד, שתמכה כאמור בפסילה: "הדה-לגיטימציה של הציבור הערבי ונציגיו הפוליטיים נמשכת. בראש מקהלת ההסתה עומד ראש הממשלה הגזען, אך לצערנו מפלגת ה'לא ימין ולא שמאל' בחרה לחבור לימין הקיצוני בניסיון לקושש קולות. הסימטריה המזויפת לא תעזור כאן: אין 'קיצוניים משני הצדדים', אלא יש מי שתומכים בשוויון ושלום ויש מי שתומכים בטרנספר וטיהור אתני. אנחנו נמשיך להיאבק ביחד נגד ניסיונות הימין להוציא אותנו מגבולות הלגיטימיות"

בית המשפט העליון ידול בראשית השבוע הבא בפסילתם של מועמד חד"ש עופר כסיף ושל רשימת בל"ד-רע"מ. צפוי כי יבטל את הפסילות כפי שקרה בעבר. בגץ ידון בעתירה של מרצ וסתיו שפיר נגד החלטת ועדת הבחירות שלא לפסול את נציגי עוצמה יהודית איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי.