מאות אלפי שקלים והבטחה לדירות: המשטרה ממליצה להעמיד את ביטן לדין באשמת שוחד

המשטרה סיימה את חקירת תיק 1803, שעוסק בחשד כי בין השנים 2017-2011 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים • ממצאי החקירה העלו כי ביטן, בתקופה שבה היה סגן ראש עיריית ראשל"צ ובתקופה שכיהן כח"כ, קיבל שוחד במזומן בסכום שעולה על מאות אלפי שקלים • כחול לבן: "כמעט כל 'הכוורת' של נתניהו חשודה; הגיע הזמן לשינוי"

ח"כ דוד ביטן / קרדיט: מטה ביטן
ח"כ דוד ביטן / קרדיט: מטה ביטן

המשטרה ממליצה על העמדתו לדין של ח"כ דוד ביטן בעבירות של קבלת שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות. היחידה הארצית לחקירות הונאה-להב 433 הודיעה הבוקר (ה') כי הסתיימה חקירת הפרשה המכונה "תיק 1803", העוסקת בחשד כי בשנים 2017-2011 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום אינטרסים של אותם גורמים. בין הגורמים הפרטיים: חברת דניה סיבוס והמנכ"ל שלה רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן, קבלנים ועוד. ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות מיסוי וכלכלה לצורך בחינת העמדתם החשודים לדין.

על-פי הודעת המשטרה, ממצאי החקירה העלו כי ח"כ ביטן, במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים - סגן ראש עיריית ראשון-לציון וחבר כנסת - קיבל שוחד במזומן בסכום שמגיע למאות אלפי שקלים וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה, נטען, הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, למתן היתרים מסוגים שונים ולהפחתת תשלומי עירייה.

עוד נטען כי ביטן גרם לשינוי חוות-דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל-אביב, זירז תהליכים בתשלום חובות ועוד. במסגרת פעילותו, כאמור, יזם ח"כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת, נטען, עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח לכאורה טובות הנאה.

700 קלסרים, 80 חשודים, 650 הודעות

בתחילת התקופה שעומדת בלב החקירה, שימש ח"כ ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, והחל ממרץ 2015 כיהן כחבר כנסת. ארנון גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל-אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובנייה. דב צור שימש כראש עיריית ראשון-לציון.

החקירה הגלויה החלה ביום 3.12.17, לאחר אישור היועמ"ש ופרקליט המדינה, ובוצעה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, בשיתוף-פעולה עם רשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת, שבמהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה, נגבו עדויות של יותר מ-300 עדים, ונחקרו כ-80 חשודים. בסך-הכול נגבו כ-650 הודעות בפרשה, נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני שקלים.

פעולות החקירה בוצעו כמקובל בכפוף לאישורים שניתנו על-ידי מפקד להב 433, ראש אח"מ, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, לפי העניין, בהתאם להתקדמות החקירה.

בהודעת המשטרה נמסר כי "עם סיום החקירה, עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות נגד עשרות מעורבים, בהם ח"כ ביטן. בעניינו התגבשה תשתית מספיקה ב-12 מהפרשיות, גלעדי וצור, דניה סיבוס והמנכ"ל רונן גינזבורג, יזמים וקבלנים שונים ומעורבים שונים נוספים, לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס במקרים שונים על פני השנים 2017-2011".

על-פי ההודעה, במסגרת פרשת דניה סיבוס התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן גינזבורג, מנכ"ל החברה, 430 אלף שקל כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על-מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון-לציון ומשרד התחבורה. השוחד לכאורה קשור בתוכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין-הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

דב צור ראש עיריית ראשלצ / צלם: תמר מצפי
 דב צור ראש עיריית ראשלצ / צלם: תמר מצפי

קידום פרויקטי נדל"ן בתל-אביב

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שמשך השנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס ל-3 פרויקטים של נדל"ן בתל-אביב מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים, נטען, ניתן שוחד בסך 385 אלף שקל. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות; בנוסף נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד, בכסות של תרומות, בסך עשרות אלפי שקלים ממספר יזמים ובעלי עסקים. בתמורה לכך סייע גלעדי בפתרון בעיות מול עיריית תל-אביב.

עוד הודיעה המשטרה כי פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח"כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד; וכן נמצא כי בתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון-לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון-לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד, נטען, ניתנו בכסות של תרומות, וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות בפרויקט).

פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשון-לציון לשעבר, דב צור, בקשר לקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר ראשון-לציון. נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור. במהלך כהונתו של צור כראש עיר, נטען, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל"ניים של היזם, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם.

כאמור, עם סיום החקירה, עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית מוצקה נגד עשרות מעורבים, אנשי ציבור וגורמים פרטיים, לביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

פרקליטו של ביטן: "מרשנו משוכנע בחפותו"

ופרקליטו של ח"כ דוד ביטן, עו"ד דרור מתתיהו, ראש מחלקת צווארון לבן במשרד פישר בכר חן, מסר בתגובה: "אני מבקש להזכיר לציבור מושכלות יסוד - המשטרה היא הרשות החוקרת ולא הרשות התובעת, ולפיכך אין כל מעמד משפטי למסקנותיה ולהמלצותיה. היועץ המשפטי לממשלה, אשר בידו הסמכות להחליט על העמדת מרשנו לדין, בכפוף לשימוע, טרם נדרש לכך וממילא טרם קיבל החלטה. מרשנו משוכנע בחפותו ובכך שלאחר שתישמענה טענותיו המוצקות בפני היועץ המשפטי לממשלה, החלטתו תהיה שונה בתכלית". 

עורכי דינו של צור: "לא קיבל שקל מאיש"

פרקליטיו של דב צור, עורכי הדין גיורא אדרת וטל שפירא, מסרו בתגובה כי "אין שחר להמלצת המשטרה להעמיד לדין את מרשם בעבירה כלשהי. כעולה מהמלצת המשטרה, התיק העיקרי בגינו נעצר ונחקר מר צור נסגר מבלי שנמצאה כל ראיה לעבירה כלשהי שביצע מר צור, וזאת כפי שהצהיר מר צור לאורך כל הדרך. למרבה הצער, במקום להסתפק בסגירת התיק העיקרי, ראתה לנכון המשטרה לפרסם המלצות תמוהות בלשון המעטה בנושא אחר לגמרי הקשור למערכת היחסים של מר צור עם היזם ארז מוסצ'ו, נושא שנבחן ונבדק כבר על-ידי מבקר המדינה, וניתנו בו תשובות מקיפות ומפורטות, הנסמכות בין היתר על עמדת היועצת המשפטית של העירייה, לפיה לא נפל כל דופי בהתנהלות של מר צור בעניין זה.

"חשוב להבהיר כי דב צור לא קיבל שקל מאיש ואף לא טובת הנאה אחרת כלשהי. אנו מאמינים כי לאחר שהתיק ייבדק בשנית בפרקליטות, שהיא הגורם המכריע והמוסמך לקבל החלטות בתיק, ולא המשטרה, תגיע הפרקליטות למסקנה כי לא נפל כל דופי בהתנהלות של צור, אשר רק הטיבה עם העיר ועם תושביה; וכי גם תיק זה, בדומה לתיק העיקרי נגד צור, ייסגר לחלוטין ללא הגשת כתב אישום".

כחול לבן: "כמעט כל 'הכוורת' של נתניהו חשודה; הגיע הזמן לשינוי"

ממפלגת כחול לבן נמסר בעקבות פרסום המשטרה על ההאשמות נגד דוד ביטן: "שוב שוחד, שוב מרמה, שוב הפרת אמונים!  עוד אחד ממקורבי מקורביו של נתניהו ייאלץ להתמודד עם המלצות משטרה חמורות ביותר. כמעט כל 'הכוורת' של נתניהו חשודה, נחקרת, נאשמת. רוח השחיתות היא רוח המנהיגות. הגיע הזמן למנהיגות אחרת שבשבילה ישראל לפני הכול. הגיע הזמן לשינוי, ואנחנו נביא אותו".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ח"כ דוד ביטן ויתר החשודים בתיק עדיין בראשיתם, הם טרם הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.