הדור החדש של סוזוקי ויטארה: אמינה, אבל לא רק

הויטארה היוצאת של סוזוקי הייתה אופנתית ושמרה על ערכה, אך לקתה במנוע רועש ושלדה קופצנית • היורשת שומרת על העיצוב ומתחדשת במערכת הנעה מתקדמת ובשדרוג נוחות הנסיעה

סוזוקי מוטורס היפנית היא דוגמה יוצאת דופן לחברה שפועלת נגד כל המוסכמות של תעשיית הרכב. היא עצמאית, ללא "ספונסר" גדול מהתעשייה שמחזיק בנתח מהותי מהבעלות עליה; ללא שותפויות טכניות מהותיות עם יצרניות זרות; ללא נוכחות בשוק האמריקאי ועם נוכחות מזערית בשוק הסיני; ללא דגמי פרימיום יוקרתיים ועתירי רווח; וללא נגישות מוצהרת לטכנולוגיות היברידיות וחשמליות מהדור האחרון או לתוכניות פיתוח של רכב אוטונומי. בקיצור, כל הסיבות שאמורות היו לגרום לה להתמזג או להיעלם בימים טרופים אלה.

אבל דווקא היעדר יתרונות לגודל סייעו לחברה הקטנה לפתח כישורי הישרדות ייחודיים במהלך השנים. כמו, למשל, הנדסה סופר יעילה עם פיתוח עצמאי של רוב הרכיבים, שמאפשר לה להקטין את התלות בגורמי חוץ, לשלוט בצורה הדוקה באמינות, ולהרוויח הרבה כסף גם בפלח התחתון והזול של השוק, שנחשב לבלתי אטרקטיבי. מובן שלא מזיקה העובדה שהחברה מתמחה זה ארבעה עשורים בייצור רכבי פנאי-שטח אופנתיים וקומפקטיים. פעם זו הייתה נישה אזוטרית - וכיום מנוע צמיחה אדיר של כל התעשייה.

כתוצאה מכך הגדילה סוזוקי את מכירותיה באירופה, אחד השווקים התחרותיים ביותר בעולם. היא מכרה שם בשנה החולפת יותר מרבע מיליון מכוניות - יותר משליש מהן מדגם הויטארה. לפיכך, אין זה מפתיע שהדור המחודש של הכלי זכה לעדכון הנדסי מקיף שמציב אותו בעמדה תחרותית. 

העיצוב המוזר הפך לסימן היכר

אחרי חמישה דורות של ויטארה, מעצבי סוזוקי כבר יודעים כל מה שניתן לדעת על העדפות הקהל שלהם, וגם עיצובו של הכלי החדש הוא מלאכת מחשבת של אריזה ומיתוג. עם אורך של פחות מ-4.2 מ', הרכב קצר ביותר מעשרה סנטימטרים מהאח סוזוקי SX4. הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.5 מ', כמה סנטימטרים פחות מרוב מכוניות הסופר-מיני המודרניות. שילוב של משטחי גוף זקופים, ממד גובה גדול מהממוצע, חישוקים מרשימים, קשתות גלגלים מודגשות וגריל מסיבי - גורמים לו להיראות גדול, קשוח ומרשים הרבה יותר ממידותיו.

כמובן שמעצבי סוזוקי לא ויתרו על מוזרויות, שהן סימן היכר של המותג, וציידו את הרכב בגריל ש"מחייך" אל סביבתו בפה מלא "שיניים" גדולות, אנכיות ועטויות כרום. ועדיין, האפקט הכללי ברחוב הוא של כלי עדכני שמעורר עניין גם אצל הסבא וגם אצל הנכדים שרק קיבלו רישיון, במיוחד הכלי שבו נהגנו, שהיה בעל רמת גימור גבוהה וגוונים שונים של גוף הרכב והגג שלו. 

מפתן הכניסה ממוקם בגובה נוח במיוחד עבור בני גיל הזהב, שנמנים עם הלקוחות הנאמנים ביותר של הויטארה בישראל. המרחב בתא הנוסעים אינו נדיב כמו ב-SX4 , שבסיס הגלגלים שלו ארוך ב-10 סנטימטרים. אבל שמשות צד בגודל נדיב וגג גבוה יוצרים תחושה אוורירית ונעימה בתא. מרחב הרגליים מאחור סביר לבעלי קומה ממוצעת, והמושב האחורי רחב דיו עבור שני מבוגרים פלוס נספח קומפקטי. ועם נפח של 375 ליטר ותכנון יעיל ושטוח, תא המטען יבלע ללא קושי ציוד פיקניק טיפוסי או שניים-שלושה הליכונים מתקפלים.

בכל הקשור לאיכות החומרים, הדור החדש של הויטארה מביא עימו קפיצת דרך משמעותית. משטחי הפלסטיק הנוקשים והזולים למגע כוסו בדיפונים רכים ונאים, יש לא מעט עיטורים מוכספים וטקסטורות עדכניות והתחושה הכללית הרבה יותר מושקעת. גם בידוד רעשי המנוע השתפר משמעותית, אם כי במהירות גבוהה מ-120 קמ"ש עדיין חודרים לתא לא מעט רעשי רוח. הנדסת האנוש פשוטה ויעילה, כמקובל אצל סוזוקי.

מסך ענק ומערכות בטיחות מינימליות

האבזור התקני מכובד וכולל מסך מולטימדיה ענק, מהתקנה מקומית, עם מערך מקיף של אפליקציות שימושיות ומקוונות וזיהוי פקודות קוליות בעברית. בעמדת הפיקוד יש אפילו שעון אנלוגי ענק. אבל בינתיים, לפחות, הרכב לא מגיע לארץ מצויד בחבילת סיוע אקטיבי להיגוי ולבלימה או בבקרת שיוט מסתגלת, כמו שמקובל אצל רוב המתחרים מהדור האחרון. הוא מסתפק במובילאיי בלבד.

החידוש המרכזי במודל 2019 הוא נטישת מנוע ה-1.6 ליטר העייף, המחוספס והרועש לטובת מנועי טורבו עדכניים בנפח 1 ליטר ובנפח 1.4 ליטר. גרסת המבחן שלנו צוידה במנוע הגדול יותר, שמייצר 140 כ"ס - כ-20 כ"ס יותר מהמנוע היוצא - ומומנט גבוה יותר ב-50% שמושג בסל"ד הרבה יותר נמוך. כל העסק משודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

כבר פגשנו במערכת ההנעה הזו ב-SX4, ובויטארה הקלה יחסית היא מבצעת טרנספורמציה מרשימה. הזינוק מאפס ל-100 התקצר בכמעט 3 שניות, המנוע מטפס בצורה חלקה לאורך כל קשת הסל"ד, והרכב מרגיש מלא חיוניות ומאיץ במרץ אפילו בעליות שבהן קודמו החלוש נאבק להשיג אוויר.

תיבת ההילוכים חלקה וזריזה, ולרשות הנהג עומדים אפילו מתגי שליטה להעברה ידנית של הילוכים מההגה נוסח טיפטרוניק - ולא שאי פעם מישהו באמת ישתמש בהם בארץ. צריכת הדלק הריאלית תלויה בסגנון הנהיגה, ונהגים כבדי רגל ושוחרי "קיקדאון" יתקשו להשיג יותר מעשרה קילומטרים לליטר.

מסיבה לא ברורה, שומרת סוזוקי את ההנעה הכפולה המצוינת שלה דווקא לגרסת ה-1 ליטר. גרסת הטורבו החזקה מסתפקת בהנעה קדמית. התוצאה היא לא מעט "היגוי מומנט" (לחימת הגה) בעת האצה בריאה. פחות אמנם מב-SX4 עם אותו מנוע, אבל עדיין מורגשת בהחלט. לא תורמת גם העובדה שההיגוי מרגיש קליל מדי במהירויות גבוהות.

מנגד, השלדה עצמה עברה שדרוג הנדסי יסודי מאוד. הבקרה על תנודות הגוף בפניות הדוקות מופתית, אחיזת הכביש מכובדת, ומי שיתרגל להיגוי לא יתקשה לתרגם את פוטנציאל הביצועים של המנוע להנאה על כבישים ראויים.

שלב נוסף במעבר מרכב שטח לרכב עירוני

שדרוג חשוב ביותר בוצע בסעיף נוחות הנסיעה. אנשי סוזוקי לקחו ברצינות את הביקורת על הספיגה הנוקשה, והתגובה המקפצת של המתלים בדגם היוצא. הדור החדש כבר מטפל במיומנות מרשימה במהמורות עירוניות ובדרכי עפר, מבלי להתפשר על רכות מיותרת. ואם כבר הזכרנו דרכי עפר, כבר הדור היוצא זנח את יכולות השטח המרשימות של הדורות המוקדמים של הויטארה לטובת התנהגות "עירונית" וחיסכון במשקל ובדלק. מודל 2019 מסתפק במרווח גחון של 18 סנטימטר ובתפקוד מוגבל מחוץ לאספלט. מנגד, לרכב אין בעיה לדלג בקלילות על מדרכות גבוהות בשדה הקרב העירוני.

המחיר של ויטארה 1.4 ליטר טורבו מתחיל בכ-130 אלף שקל. עם איבוד ערך מינימלי ובהתחשב בביצועים ובמוניטין, הגרסה החדשה של הויטארה לא תתקשה להותיר את המותג בתמונת התחרות בפלח, שהופכת לקשה יותר ויותר. על פניו נראה שדווקא גרסת ה-1 ליטר כפולת ההנעה הזולה יותר היא האטרקטיבית במשפחה כרגע, אך טרם נהגנו בה. המשך יבוא.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה 2X4

החודש הושקה בארץ גרסת 2x4 חדשה ומוזלת של ה"קונה", שעד כה הוצעה עם הנעה כפולה. המחיר צנח בכעשרת אלפים שקל ל-126 אלף בגרסת הבסיס (132 אלף בגרסה המאובזרת) ומנוע ה-1.6 ליטר טורבו הוא החזק בפלח עם 177 כ"ס. תיבת ההילוכים כפולת מצמדים, וגם גרסת הבסיס מגיעה עם מערך מקיף של מערכות סיוע לנהג.

סיאט ארונה 1.5 ליטר

סיאט ארונה זינקה תוך זמן קצר לצמרת המכירות בפלח שלה, בעיקר תודות לגרסת 1 ליטר עם 115 כ"ס במחירים של 110-116 אלף שקל. אולם קיימת גם גרסה שרירית עם מנוע 1.5 ליטר טורבו שמייצר 150 כ"ס ל-100 ב-8.3 שניות ועולה 138 אלף שקל ברמת אבזור גבוהה. הרכב מעט קצר ונמוך מהויטארה, אבל בסיס הגלגלים ארוך ב-7 ס"מ.

שברולט טראקס

שברולט טראקס כבר אינו צעיר, אבל עדיין נראה עדכני. הוא גבוה יותר מכל המתחרים בפלח, המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס, שמשודך לתיבה בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות. לרכב אין חבילת בטיחות או סיוע אקטיבית, אבל רמת האבזור מכובדת. המחיר מתחיל ב-123 אלף לפני הנחות אגרסיביות.