עוד אכזבה: ההבטחה של כחלון לפתיחת שוק החלב ליבוא לא תוכל להתממש

שר האוצר הבטיח לפתוח את שוק החלב ליבוא, אך עתה מתברר כי עמדת היועמ"ש קובעת כי הוא יוכל רק לקדם את המהלך - אך לא להוציאו לפועל בכהונת הממשלה הנוכחית

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

חודש לפני הבחירות, ויוזמה נוספת של שר האוצר משה כחלון נבלמת על-ידי עמדת היועמ"ש. השר כחלון הצהיר השבוע כי יפעל לביטול וצמצום המכסים בשוק החלב, בתגובה להוראת בג"ץ לייקר את מוצרי החלב המפוקחים, אך היום מתברר כי אין לו כלל סמכות לחתום על הצו לפני הבחירות. מדובר בבשורה חיובית לרפתנים ולמחלבות, אך באכזבה לציבור שהובטחה לו הגדלת התחרות באמצעות הפתיחה ליבוא על רקע התייקרות מוצרי החלב.

מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי למרות האמירה החד-משמעית של השר כי יפעל לקידום הנושא, לא ברור אם יש לו הסמכות לעשות כן טרם הבחירות. עתה מתברר כי המשנים ליועמ"ש, עורכי הדין מאיר לוין ורז נזרי, מסרו לאוצר חוות-דעת, שלפיה אין מניעה מלקיים שימוע על הצו המפחית מכסים על מוצרי חלב בתקופת בחירות, אולם לא ניתן לחתום עליו בתקופה זו. המשמעות: ניתן לקדם את המהלך - אבל לא לחתום ולהכניסו לתוקף.

ככל הידוע, באוצר קיוו להתבסס על המתווה שנחתם טרום ההכרזה על בחירות מול הרפתנים, שכולל בתוכו הפחתה מדורגת של מכסים עד 2025. כך, באוצר ביקשו לבחון האם ניתן ליישם את הפחתת המכסים הזו באופן חריג עוד לפני הבחירות.

מוקדם יותר השבוע נודע כי בג"ץ קיבל את העתירה שהגישה תנובה בקיץ האחרון נגד שר האוצר בסוגיית מחירי החלב המפוקחים. השר כחלון שהצהיר לא אחת בעבר כי בין העקרונות שמניחים אותו הוא הטיפול ביוקר המחיה מבחינת הציבור הרחב. במסגרת זו הוא סירב לאשר את ייקור מוצרי החלב שתחת פיקוח, למרות שוועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות, ולכן תנובה עתרה לבג"ץ בנושא, וזה כאמור קיבל את עתירתה.

מטעמו של שר האוצר משה כחלון וממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.