"מכרתי את הביטקוין האחרון": איש העסקים הישראלי-קנדי רועי סבג נוטש את עסקי הקריפטו

"אין לי עוד חשיפה להחזקות קריפטו, מלבד מניות ביטפארמס", צייץ סבג בטוויטר • סבג הפסיק גם את פעילותה בתחום של חברת גולדמאני הקנדית, שנמצאת בשליטתו • ביטפארמס, שמנייתה תימחק בקרוב מהמסחר בבורסת ת"א, תרשום הפחתה של 19 מיליון דולר בדוחות לשנת 2018 על רקע ירידת שווי כורי הביטקוין

רועי סבג  / צילום: David Lee
רועי סבג / צילום: David Lee

שוק הקריפטו איבד לא מעט משקיעים בשנה האחרונה, בעקבות נפילת שוויים של המטבעות הדיגיטליים. בשבוע שעבר נראה כי קהילת הקריפטו איבדה עוד אחד מתומכיה המוכרים, והפעם מדובר באיש העסקים הישראלי-קנדי רועי סבג.

"מכרתי היום את הביטקוין מהעסקה האחרונה שלי. אין לי כעת עוד חשיפה להחזקות קריפטו, מלבד מניותי ב-Bitfarms", צייץ סבג בטוויטר ביום רביעי האחרון. סבג מחזיק ב-22.5% ממניותיה של ביטפארמס , חברת כריית הביטקוין, שעומדת להימחק בקרוב מהמסחר בבורסת תל אביב, כפי שפורסם ב"גלובס" כבר בסוף ינואר.

בתוך כך, הבוקר (יום א') דיווחה ביטפארמס כי היא צפויה לרשום הפחתה בסך כ-19.1 מיליון דולר בדוחותיה הכספיים לשנת 2018, "המיוחסת ברובה לשווי הרכוש, הציוד והנכסים הבלתי מוחשיים, הקשורים לכריית מטבעות קריפטוגרפיים". במענה לפניית "גלובס" בנוגע להפחתה בדוחות החברה, מסרה ביטפארמס: "שוויו של ציוד כריית הביטקוין פחת באופן משמעותי, ככל שמחיר הביטקוין ירד ב-18-12 החודשים האחרונים. כך, ברבעון הרביעי של 2017 המחיר של מכונת כרייה מדגם Antminer S9 (מתוצרת Bitmain) נע בין 2,000 דולר ל-3,000 דולר ליחידה, ואילו כיום המחיר הוא כ-200 דולר בלבד. למרות הירידה במחירם של כורי הביטקוין, חשוב לציין כי הם עדיין רווחיים".

סבג לא עוזב לבד את שוק הקריפטו: ביום חמישי דיווחה Goldmoney, החברה הקנדית שנמצאת בשליטתו ובניהולו מאז 2015, כי היא מפסיקה את פעילותה בתחום. גולדמאני, שמניותיה נסחרות בבורסת טורונטו (TSX) שבקנדה ומשקפות לה שווי שוק של כ-127 מיליון דולר ארה"ב, נוסדה ב-2001 כחברת השקעות בתחום הזהב והמתכות היקרות. החברה, שמשרדיה בטורונטו, מחזיקה כיום במתכות יקרות בשווי כ-1.8 מיליארד דולר, שנמצאות בבעלות כ-1.5 מיליון לקוחות ביותר מ-150 מדינות בעולם. בספטמבר 2017, עם עליית ההייפ סביב המטבעות הדיגיטליים, התחילה גולדמאני לספק שירותי משמורת להחזקות בביטקוין ובמטבעות קריפטו נוספים. 

עד לשבוע שעבר איפשרה גולדמאני ללקוחותיה לקנות ולמכור מטבעות ביטקוין (BTC ), את'ר (ETH ) וביטקוין קאש (BCH ) ולשמור עליהם באחסון "קר" (שאינו מחובר לרשת) מאובטח. ואולם, ביום חמישי הודיעה החברה ללקוחות כי עד למאי הקרוב הם נדרשים "להנזיל" את המטבעות הדיגיטליים שלהם לכסף רגיל (מטבע פיאט) או למשוך אותם לארנקיהם הפרטיים. באותו יום צייץ סבג בטוויטר: "כיזם אני גם נכשל כל הזמן. מה שאני טוב בו זה לחתוך הפסדים ולהעריך את המידע הנובע מכל כישלון כדי לשנות פוזיציה ולשמור על המומנטום".

"תגיע פאזה של בום והתנפצות"

מלבד החזקותיו בחברות גולדמאני וביטפארמס, סבג בן ה-33 שותף גם בחברת Mene, העוסקת במסחר מקוון בתכשיטים ונסחרת בבורסת TSX Venture בטורונטו. לבורסת ת"א הוא נכנס כבר ב-2009, כשרכש את השלד הבורסאי של חברת התוכנה סידב ב-5.5 מיליון שקל, שינה את שמו ל"משאבי טבע" ויצק לתוכו את הפעילות של שני מכרות זהב וברזל שרכש.

בדצמבר 2017, כחודשיים לאחר שמשאבי טבע הודיעה על כוונתה לעבור לפעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים, זינק הביטקוין למחיר שיא של כ-20 אלף דולר. באותו חודש אמר סבג בראיון למגזין G של "גלובס": "האם אני חושב שמחיר הביטקוין מוגזם? 100%. אני מסכים שזו בועה, אך אי-אפשר להתעלם מכך שיש תעשייה שמתפתחת סביבו. זה קצת כמו להיות בעמק הסיליקון ב-1996, תגיע פאזה של בום והתנפצות. זה תהליך של תעשייה צומחת". והתפוצצות הבועה לא איחרה להגיע: בשנה שעברה צנח מחיר הביטקוין ביותר מ-70%, וכיום מחירו כ-3,960 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. 

ביטפארמס, שנכנסה לבורסת ת"א באפריל 2018 בעקבות מיזוג עם השלד הבורסאי של סבג, בלוקצ'יין כריה (לשעבר משאבי טבע), צפויה להפוך בקרוב לחברה פרטית. עם השלמת המהלך, החזקותיה יוקצו לחברה קנדית חדשה באותו שם, Bitfarms, שתנפיק את מניותיה לציבור בבורסת טורונטו. ב-28 במארס תתכנס אסיפת בעלי המניות שתתבקש לאשר את המהלך.

מתחילת 2019 טיפסה מניית ביטפארמס  בכ-100%, והיום (א'), אחרי שירדה בכ-6% במסחר בתל אביב, היא משקפת לחברה שווי שוק של כ-120 מיליון שקל. החזקותיו של סבג בחברה שוות כיום כ-26 מיליון שקל. עם זאת, שווי החברה נמוך כעת בכ-85% משוויה לאחר מיזוגה עם בלוקצ'יין כריה באפריל 2018, אז נסחרה לפי שווי שיא של כ-850 מיליון שקל.

ביטפארמס מפעילה בקוויבק שבקנדה ארבע חוות לכריית ביטקוין. לצדו של סבג, בעלי המניות העיקריים בה הם ניקולאס בונטה ואמיליאנו גרוצקי הארגנטינאים, המחזיקים בכ-28% ובכ-30%, בהתאמה, מהון מניות החברה.