רשות החדשנות תסייע לחברות מקומיות להטמיע מוצרים במערכת הבריאות בישראל

זברה מדיקל תקבל את המענק עבור מערכת בינה מלאכותית שתתעדף מקרים דחופים במיון, כמו חור בריאה או דימום במוח

אייל גורה, ממייסדי זברה מדיקל / צילום: אלון רון
אייל גורה, ממייסדי זברה מדיקל / צילום: אלון רון

מערכות של חברת זברה מדיקל (Zebra) יוטמעו בקרוב בקופות-החולים ובבתי החולים של כללית שירותי בריאות ומכבי שירותי בריאות, וגם באיכילוב - בית החולים עם חדר המיון הגדול בישראל. זאת, בזכות מענק של רשות החדשנות, חלק מסדרה של מענקים שנותנת הרשות לחברות בתחום הבריאות הדיגיטלית, כדי שישלבו את המוצרים שלהן במערכת הבריאות הישראלית, ולא יפנו רק לשוקי חו"ל. זברה תקבל במסגרת התוכנית מענק של מספר מיליוני דולרים.

זברה נחשבת למובילה עולמית בסגמנט של עיבוד תמונה ובינה המלאכותית לתחום הרדיולוגיה והמוצר שלה מסייע לפענח תמונות הדמיה. בעקבות המהלך המערכות של זברה יוכלו להגיע לכ-90% מהחולים בישראל. המוצרים של זברה כבר הוטמעו בהצלחה במספר בתי חולים בעולם, אולם בישראל הם נקלטו באיחור יחסית.

זברה מדיקל הוקמה ב-2014 על-ידי איל גורה ואייל טולדנו, בוגרי תוכנית היזמות של המרכז הבינתחומי ואלעד בנימין. החברה עוסקת בפיענוח תמונות הדמיה, בהן רנטגן, CT וממוגרפיה, והיא מתמחה במספר איברי גוף.

המוצר של זברה מסייע לרדיולוגים לתעדף את התמונות שנראות דחופות ביותר ולהצביע על אזורים שבהם עשוי להיות ממצא פתולוגי. הטכנולוגיה של זברה לא אמורה להחליף את הרדיולוג, אלא לסייע לו להתמודד עם העומס.

מכבי תשתמש בטכנולוגיה של זברה כ"חוות-דעת שנייה" לאבחוני סרטן שד בצילומי ממוגרפיה. כללית תחבר את כל הרופאים בקהילה כך שיוכלו לקבל התראות על חולים בסיכון גבוה למחלות כגון אוסטיאופורוזיס וסיכון למחלות לב ואילו איכילוב יתקין את מערכות תיעדוף התורים של ההדמיה על מנת להקפיץ מקרים דחופים לראש הרשימה ולהקל על התור במיון.

"איכילוב הוא מוסד מוביל בתחום רפואת החירום וככזה אנחנו שמים דגש על להיות בחוד החנית הטכנולוגית בתחום", אמר פרופסור רוני גמזו מנכ"ל המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי. "פתרונותיה של זברה מדיקל ויז'ן ישפיעו דרכנו על מאות אלפי צילומי הדמיה בשנה ויעזרו לצוות שלנו להגיע לפיענוח מהיר ויעיל יותר".

לדברי איל גורה מזברה: "ההחלטה של הרשות לממן הטמעה של טכנולוגיה חדשנית ישראלית במערכות הבריאות המקומיות עשויה להיות בעלת השפעה מיטיבה מרובעת: היא תתרום לחולים בשיפור איכות הרפואה, לרופאים בהתייעלות התהליך ושיפור תיעדוף תורים לאבחון ההדמיה, לסטארט-אפים שרוצים פידבק קרוב לבית ובסופו של דבר למדינה שתראה לאורך זמן הפחתת עלויות בריאות עקב גילוי מוקדם של ממצאים".

"השילוב בין אדם למכונה יביא לגבהים חדשים את איכות הטיפול בסרטן", סיפרה פרופ' ורדה שלו ראש מכון המחקר קהאן-מכבי, "שילוב נתוני זברה בתהליך הזיהוי יביא לאבחון מוקדם ומדויק יותר לסרטן שד שהנו הכרחי להצלחת הטיפול".

פרופ רן בליצר, ראש מכון המחקר של שרותי בריאות כללית, הוסיף כי "שיתוף-הפעולה בין כללית לבין זברה יאפשר לכללית לאבחן סיכון על אוכלוסיות גדולות שעברו בדיקות הדמיה מסיבות שונות ובכך לשפר את איכות הטיפול במבוטחים". לדבריו, "כללית שואפת להביא למבוטחיה את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר".

ראש הרשות לחדשנות, אהרון אהרון, הוסיף כי "אנו מאמינים שבריאות דיגיטלית תהיה מנוע צמיחה אסטרטגי לכלכלה הישראלית ולכן אנו מקדמים את תוכנית הפיילוטים. זברה מדיקל ויזן נבחרה כאחת החברות המובילות שיהוו את ספינת הדגל לקידום בריאות דיגיטלית בישראל".

החודש הודיעה החברה על קבלת שני אישורי CE - אישור לשיווק ביבשת אירופה - לאלגוריתמים שמתריעים על קיום מצבים דחופים ומסכני חיים, לפני שהתמונה מגיעה לידי הרדיולוג על פי התור. ממצאים אשר המערכת יכולה לזהות לפני שהתמונה מגיעה לידי רדיולוג הם למשל חור בריאה או דימום במוח. זאת בעצם הפעם הראשונה שפתרון בינה מלאכותית יתעדף מקרים דחופים גם בצילומי רנטגן וגם בצילומי סי.טי.

במחצית השנייה של 2018 השלימה זברה גיוס של 30 מיליון דולר, ועד היום גייסה סך כולל של 50 מיליון דולר, ממשקיעים כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, קרן aMoon, קרן Aurum של מוריס קאהן, קרן Ourcrowd וקרן הבריאות הדיגיטלית שלה Qure, וינוד קושלה, מארק בניוף - מנכ"ל salesforce.com, אינטרמאונטן ו-NVIDIA.