משחקי הכס של ענקיות הטכנולוגיה: אינטל עוד עשויה להצטער על עסקת מלאנוקס

מאחורי האקזיט הגדול של חברת ציוד התקשורת עומד מירוץ חימוש טכנולוגי כלל עולמי • השילוב בין אנבידיה למלאנוקס צפוי להציב את החברה הממוזגת בעמדה מרכזית בו • אינטל עוד עשויה להצטער על העסקה הזאת, ואולי גם ממשלת ישראל • ניתוח

איל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות
איל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות

כבר חודשים ארוכים שמלאנוקס  נמצאת על המדף, ולפי הדיווחים עוררה את תשומת-לבן של אינטל, מיקרוסופט, זילינקס - ואנבידיה , שרכשה אותה לבסוף. מדוע משכה החברה מיוקנעם עניין מצד כל אחת מן החברות החשובות והגדולות הללו?

כדי להבין זאת, צריך להבין את התפקיד החשוב שמשחקת מלאנוקס בעולם המחשוב של היום. ברמה הטכנית היבשה, מלאנוקס עוסקת בפיתוח וייצור של מוצרים למערכות תקשורת, המיועדים להעברה מהירה של נתונים ומידע בין שרתים ומערכות אחסון. היא פונה לשוק הענן ולדאטה סנטרים.

העולם כולו, ולא רק הסקטור הטכנולוגי או אפילו העסקי, נמצא כיום בתחילתו של מרוץ חימוש. המטרה: בניית התשתית שתריץ את צורכי המחשוב של עידן הבינה המלאכותית והאינטרנט של הדברים, שיתבססו על תשתית הדור החמישי בסלולר. התשתית הזאת דרושה הן לעסקים והן למדינות כדי להריץ את הרכב האוטונומי, להפעיל את הערים החכמות ולסייע לפריצת דרך בתחומי הפיננסים, המדע והרפואה. לא מדובר רק על העתיד אלא גם על ההווה - בדמות התלות ההולכת וגוברת בענן, הן של משתמשים פרטיים והן של ארגונים.

המשמעות של המילים הגדולות הללו בשטח הוא היכולת לאגור, לעבד ולהעביר את הררי הדאטה שהאנושות תייצר, ולהעביר אותו במהירות הגבוהה ביותר ובעלות הנמוכה ביותר. זאת הסיבה שבמסגרת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, תחומי תכנון השבבים ותשתיות התקשורת נמצאים במוקד תשומת-הלב, בעוד שתי המדינות נמצאות בעיצומו של מרוץ חימוש מוצהר לדומיננטיות עולמית בתחום הבינה המלאכותית.

למהירות בהעברת הנתונים בין מכשירי הקצה לבין מרכזי הנתונים, בעיקר בענן, אחראי הדור החמישי בסלולר. ואילו למהירות העיבוד בתוך מרכזי הנתונים עצמם, יש שני אחראים - האחד, המעבדים. השני, הידוע פחות לציבור הרחב, הוא רכיבי התקשורת שמייצרות חברות כמו מלאנוקס, שהיא לא רק שהיא מובילת השוק בתחום ה-Ethernet, אלא מובילה אותו בפער ניכר ממספר שתיים - אינטל.

במאבק על העליונות המחשובית שוררים שני תנאי בסיס. ראשית, אין שחקנית אחת בעלת מוטת כנפיים מספיק רחבה כדי לספק לעצמה או לאחרות את כל שרשרת המוצרים הדרושים להבטחת העליונות. כולן תלויות זו בזו, מתחרות זו בזו ולפעמים גם וגם. מצד שני, העלויות והקשיים בפיתוח וייצור פועלים לטובת השחקנים החזקים, ובכך מעודדים מגמה של מיזוגים ורכישות כתנאי לשרידות. וכך, בשנים האחרונות העוגה אמנם הולכת וגדלה, אבל מספר השחקנים הולך וקטן.

שלם שגדול יותר מסכום חלקיו

על רקע זה אפשר להבין הרבה יותר טוב את החשיבות הרבה של מלאנוקס. עבור אינטל, שהוזכרה כרוכשת פוטנציאלית, מדובר היה במתחרה שהיא תשמח לחסל ולהוסיף לארסנל שלה, שכרגע הרכש הבולט היחידי בו הוא מובילאיי. אינטל ידועה כמובילה עולמית בתחום המעבדים למחשבים נייחים וניידים, אך גם לדאטה סנטרים. שם טמון היה עיקר הערך שהייתה יכולה לייצר לעצמה מרכישת מלאנוקס: חיזוק מעמדה וכוחה כספקית רכיבים למרכזי נתונים - המעבדים שלה, רכיבי התקשורת של החברה הישראלית.

ואז נכנסה לתמונה אנבידיה, שהעניין הטכנולוגי שלה בחברה נבע ממקום דומה לזה של אינטל. אנבידיה, בניגוד לתדמיתה, היא כבר מזמן לא רק יצרנית שבבים גרפיים. בראיון שהעניק ל"גלובס" סגן נשיא החברה והאחראי על הפיתוח העסקי בה, ג'ף הרבסט, הוא הצהיר שהיא שואפת להיות פלטפורמת המחשוב החשובה בעולם. היא גם נמצאת בעיצומה של חדירה מסיבית לישראל, שבה היא מטפחת את קשריה עם קהילת המפתחים, ובאוקטובר אף הכריזה על הקמת מרכז פיתוח. בכנס המפתחים הראשון שערכה החברה בישראל, לפני כשנה וחצי, חילק מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג על הבמה מחמאות למנכ"ל מלנוקס איל וולדמן.

למרות הדמיון במוטיבציה הטכנולוגית בין אנבידיה לאינטל, המוטיבציות העסקיות שלהן שונות בעליל. בעוד אינטל שקלה לסלק מתחרה מהשטח (ועוד מתחרה שאינטל ניסתה להביס וכשלה בכך), לאנבידיה יש תיאבון עצום לעלות ליגה למגרש של הגדולים. עם חברה כמו מלאנוקס בסל הכלים, השלם של אנבידיה והחברה הישראלית עשוי להיות גדול בהרבה מבליעת מלאנוקס באינטל. בניגוד לאינטל, היא כנראה גם לא תיתקל בקשיים רגולטוריים במימוש הרכישה.

השם של מיקרוסופט, כרוכשת פוטנציאלית בחודשים האחרונים, נבע ממקום אחר לגמרי. מיקרוסופט היא לקוח מרכזי של מלאנוקס, ורוכשת ממנה מוצרים בתחום הענן. היא הייתה זקוקה למלאנוקס לא רק כדי לחסוך בעלויות ולהעניק לה ערך תחרותי מול גוגל ואמזון, אלא גם על מנת למנוע את האפשרות שתהיה תלויה בצורה משמעותית בשחקן טכנולוגי עולמי אחר. למרות זאת, נראה שהמוטיבציה של אנבידיה הייתה חזקה ומובהקת יותר.

האם שווי העסקה יתברר כנמוך?

אנבידיה היא חברה צעירה וממוקדת יותר עם פחות קווי מוצר, ולכן התרומה הסגולית של מלאנוקס לאנבידיה משמעותית. יחד עם החברה הישראלית, אנבידיה תוכל להרחיב את דריסת הרגל שלה בדאטה סנטרים, ולהתחרות ראש בראש באינטל. השילוב בין שבבי הבינה המלאכותית שלה לרכיבי התקשורת המהירים של מלאנוקס עשוי להתגלות כתשתית יעילה לעתיד הטכנולוגיה בשנים הקרובות.

מלאנוקס למעשה חברה לשחקן הכי זריז והכי רעב בשוק - צעד שעשוי לא רק לחזק את מעמדה העולמי של אנבידיה, אלא גם לחזק את האקוסיסטם המקומי בתחום השבבים, בכך שימשוך משקיעים ויעודד הקמה של סטארט-אפים מקומיים בתחום. בכך עשויה להשפיע העסקה על חיזוק מעמדה של ישראל כאחת המדינות החשובות בתחום קריטי זה. בהודעת אנבידיה נכתב במפורש כי "עם השלמת האיחוד, בכוונת אנבידיה להמשיך ולהשקיע במצוינות המקומית ובכישרונות בישראל, המהווה את אחד ממרכזי הטכנולוגיה החשובים בעולם". אולי בעתיד עוד יעמוד ראש ממשלת ישראל על הבמה ויתלונן, כפי שעשה בהקשר של עסקת גוגל-ווייז, כי בדיעבד 6.9 מיליארד דולר זה סכום נמוך לעסקה כזאת, ואפשר היה למכור את מלאנוקס בהרבה יותר.