ברקת: "אנחנו בעד חברות אמריקאיות ושכל העולם יסחר כאן, אבל צריכים להיות ערים לסיכונים"

הממונה על רשות שוק ההון סימן בנאומו בכנס לשכת סוכני הביטוח באילת כיוון חדש לסוכנים: "שירות לא מוטה ואובייקטיבי, ותגמול מהלקוח" • יאיר המבורגר: "יש התייחסות לא ראויה לתעשיית הביטוח. אנו נאמנים של הציבור ושומרים לו על הכסף"

משה ברקת / צילום: תמר מצפי
משה ברקת / צילום: תמר מצפי

"אנו עושים הרבה מאוד דברים לפיתוח ולפתיחת שוק ההון" - כך אמר אמש (ב') הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, בפתיחתו של כנס לשכת סוכני ביטוח באילת. "כיום המבוטחים והעמיתים נמצאים בשוק ההון כמו שלא היו מעולם, וסכומי הכסף נצברים עוד ועוד, ואני חושב שצריך משטר טוב, שגם מעודד ומאפשר עוד מסחר ועוד השתתפות".

ברקת גם פירט מה זה אומר מבחינתו, כשאמר: "אנו יותר ויותר עוקבים אחרי ההשקעות". הוא הוסיף כי "השקעה של גופים מוסדיים צריכה להיות השקעה שנעשית לאחר אנליזה, לאחר ניתוח משפטי כמו שצריך, ואנו נוודא שזה נמצא". 

ברקת הגיע לרשות שוק ההון לאחר שורה של תפקידים בכירים ברשות ניירות ערך, שם היה אחראי על כל החברות הציבוריות, ובשוק הפרטי, בין השאר, כיו"ר קבוצת הביטוח הפניקס. עתה, כממונה, הוא בחר באחרונה לדרוש מהגופים המוסדיים פירוט ביחס להנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות המאוגדות באיי הבתולה הבריטיים (חברות BVI), ובפרט הנפקתה של חברת ווסטדייל, שפירסמה באחרונה תשקיף הנפקה. 

במסגרת זו פנתה רשות שוק ההון למוסדיים בדרישה לקבל פרוטוקולים של הדיונים שנערכו ביחס להנפקת ווסטדייל, כמו גם האנליזות שעליהן נסמכו המוסדיים ביחס לחברה זו, וכן חוות דעת משפטיות להשקעה בחברות BVI ופירוט בנוגע לפגישות עם נציגי החברה. 

ברקת התייחס לדברים אלה בנאומו אתמול, כשאמר: "אנחנו בעד חברות אמריקאיות, ובעד שכל העולם יבוא ויסחר כאן, אבל אנחנו צריכים להיות ערים לסיכונים".

"הכסף של הציבור לא יהיה חשוף לסיכונים"

עוד אמר ברקת אתמול: "אנחנו לא מחווים דעה לגבי הנפקה כזו או אחרת. אבל, כשאנו רואים סוגיה מסוימת שצריך להתייחס אליה, אנחנו נבטיח שחברות הביטוח ישמרו על הכסף של הציבור ויסתמכו על אנליזה וחוות דעת משפטיות, כפי שצריך, כדי שיבטיחו שכסף שהלוו יחזור חזרה הביתה, וכמה שיותר ממנו עם ריבית, ושהכסף של הציבור לא יהיה חשוף לסיכונים כאלה ואחרים". 

לדברי ברקת, "יש פה אמירה שאומרת 'חייבים להיות סלקטיביים בהשקעות וחייבים לבדוק את הסיכונים כדי לייצר ערך לבעלי המניות והמשקיעים מקרב הציבור'. ואני אומר לכם, אני בטוח שחברות הביטוח עושות את זה, אני בטוח שהכסף שלכם בידיים נאמנות, ואנחנו נוסיף נדבך של ביטחון על ידי הבדיקות שאנחנו עושים".

כמו כן, הממונה סימן רפורמה משמעותית במיוחד, אם וככל שתקרה בפועל, ובמסגרתה יש להביא, לתפיסתו, לשינוי טוטלי באופן התגמול של סוכני הביטוח. "אני רואה לנגד עיני מודל שבו מישהו נמצא לצד לקוח והוא 'הייעוץ בביטוח', שיפעל באופן אובייקטיבי ויקבל את שכרו מהלקוח, ושהתגמול של יועץ הביטוח יבטא זאת", אמר ברקת. לתפיסתו, על סוכני הביטוח להפסיק לקבל את התגמול שלהם ישירות מהיצרנים לפי הסכמים פרטניים, ולעבור לקבלת תגמול מהלקוחות או בגילוי מלא כלפיהם ובאישורם, תוך שהוא יצא שוב נגד "עמלות ההיקף" שסוכני הביטוח מקבלים מהיצרנים הפנסיוניים. 

"ביטוח זה לא עסק כל כך קל, והמבוטחים צריכים מי שיטפל בהם", אמר ברקת, שהוסיף כי "המטרה שלי היא שירות בלתי מוטה ואובייקטיבי, ושכר שיקבל הסוכן מהלקוח או מהמוצר בהרשאת הלקוח". הוא הוסיף כי "הלקוחות צריכים להיות יותר מיועצים לכל אורך הדרך, בהצטרפות לביטוח, במהלך הביטוח וגם ביציאה לגמלאות".

בכנס דיבר גם יאיר המבורגר, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת הראל, המכהן גם כיו"ר התאחדות חברות ביטוח. לדברי המבורגר, "יש התייחסות לא ראויה לתעשיית הביטוח. אנו נאמנים של הציבור ושומרים לו על הכסף". הוא הוסיף כי "ללא איתנות פיננסית, לא נוכל לנהל את כספי הציבור".

נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, יצא בדבריו נגד רפורמת הריסקים של הממונה על רשות שוק ההון, ואמר: "ההחלטה להטיל עונש קולקטיבי של החזר עמלות שש שנים אחורה היא לא נכונה, לא מקצועית ולא מידתית. אנחנו לא נקבל משוואה שבה יציבות החברות עומדת לפני הסוכנים".